هنگام اشتباه در محل کار چه کنیم؟
افراد بسیاری در برهه های مختلفی از زندگی دچار اشتباهات متفاوتی می شوند. در بسیاری از شرایط می توانید خطاهای خود را اصلاح کنید یا این که آن را فراموش کرده و دوباره کارتان را ادامه دهید.
اشتباه کردن در محل کار نیز گاهی اوقات یک اشتباه جدی است و برای شما گران تمام می شود. همچنین ممکن است تأثیرات زیادی روی نوع کارتان داشته باشد. مثلاً ممکن است که یک اشتباه در برخورد با مشتری باعث شود که مشتریان زیادی را از دست بدهید که تاوان بسیار سنگینی دارد. به همین دلیل در این قسمت از هیچ یک در مورد این ؛ هنگامی که در محل کار اشتباهاتی را مرتکب می شوید ، در وهله بعدی چه اقدامی انجام دهید ، توضیح خواهیم داد.
بهترین رفتار بعد از انجام اشتباه در محل کار
اشتباه خود را بپذیرید
زمانی که متوجه شدید اشتباهی را مرتکب شده اید ، بهتر است خودتان هر چه سریع تر آن را با رئیس در میان بگذارید. اگر اشتباهاتان بسیار کوچک بود و روی کار هیچ کس تأثیر خاصی نمی گذاشت و می توانستید قبل از این که دیگران متوجه شوند، آن را حل و فصل کنید، بهتر است که این موضوع را پیش خودتان نگه دارید و در غیر این صورت پنهان کردن اشتباه اصلاً کار درستی نیست.
برنامه ای که برای اصلاح اشتباه خود در نظر دارید را به رئیستان اطلاع رسانی کنید
ممکن است بعد از این که یک اشتباه را مرتکب شدید ، حتماً برنامه ای به ذهنتان برسد که به بهترین شکل ممکن آن را برطرف کنید. بهتر است چیزی را که در سر دارید، با رئیس خود در میان بگذارید. احتمالاً با این کارتان اشتباه شما کوچک تر جلوه می کند و نشان می دهید که مشکلی که پیش آمده قابل حل است.
انگشت اتهام را به سمت بقیه نشانه نروید
زمانی که در یک کار گروهی و تیمی کار می کنید، هرکس مسئول اشتباه خودش است. البته ممکن است اشتباه دیگران هم روی کار شما تاثیر گذار باشد اما باید مراقب باشید که خودتان در این مورد به اندازه کافی حواس جمع پیش بروید. پس بهتر است اشتباه خود را بپذیرید و انگشت اتهام خود را به سمت دیگران نبرید و مسئولیت کاری را که انجام داده اید را به عهده بگیرید.
عذرخواهی کنید اما خودتان را تحقیر نکنید
پیش ازاین هم در نمناک خواندید که تفاوت زیادی بین پذیرفتن یک مسئولیت و یا تحقیر کردن است. باید اشتباه خود را قبول کنید اما جلوی دیگران خودتان را سرزنش نکنید. اگر بیش از حد توجه دیگران را به اشتباهی که انجام داده اید، جلب کنید، قطعا این موضوع در ذهن بقیه ماندگار خواهد شد. بهتر است توجه و مخصوصاً تمرکز رئیستان را روی فعالیت های بعد از اشتباه جلب کنید. پس مراقب رفتارهای خود بعد از عذرخواهی باشید.
اگر برای تان مقدور است در زمان بعد از کار اشتباه را برطرف کنید
اگر می توانید بعد از این که کارتان به اتمام رسید، باز هم در محل کار بمانید، این کار را انجام دهید تا هرچه زودتر اشتباه را برطرف کنید .اگر می توانید از تایم ناهار و استراحت هم استفاده کنید تا سریع تر این موضوع حل و فصل شود اما در بعضی از شرایط انجام این کار و اختصاص دادن وقت اضافه ممکن نخواهد بود. در این شرایط می توانید با رئیس خود صحبت کنید تا اجازه دهد مدت زمان بیشتری را در محل کار بمانید تا هر چه سریع تر مشکل برطرف شود.