هیچ یک،همانطور که سال قبل را پشت سر میگذاریم و کمکم نگاهی به آیندهای که پیش رویمان قرار گرفته، میاندازیم، متوجه میشویم که زمان مناسبی برای تفکر در مورد استراتژی و کمپینهای بازاریابی سال آینده در اختیار داریم. اگر برنامهریزیهایتان را از همین الان شروع کنید، میتوانید بهترین استراتژی ممکن را برای سال آینده تدارک ببینید. اما منابعتان را باید بر کدام حیطهها متمرکز کنید؟ موارد زیادی وجود دارند که نیازمند توجه شما هستند و به سختی میتوان تشخیص داد که کدام موارد توجه بیشتری را از سوی شما طلب میکنند. در این مقاله نگاهی به پنج گامی میاندازیم که برای تهیه استراتژی بازاریابی در سال جدید به آن نياز خواهید داشت.
۱- بازگشت سرمایه (ROI) را بشناسید
بازاریابی دیگر صرفا یک فرآیند خلاقانه ساده نیست. اکنون مدیران عامل از بازاریابها توقع دارند که از قبل بازگشت سرمایه دقیق کمپینهایشان را محاسبه کنند. این بدان معناست که تیمهای بازاریابی باید به بهترین شکل ممکن نشان دهند که کمپینهایشان چه ارزش مالیای برای شرکت به ارمغان خواهند آورد. يك روش عالی برای شروع این کار این است که از آخرین ابزارهای تحلیل و سنجش استفاده کنید و اطلاعاتی کاربردی به تیمتان ارائه کنید تا ثابت کند کمپین بازاریابیتان میتواند بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد.
2- شخصیسازی و بخشبندی را فراموش نکنید
رویکرد واحد در آینده دیگر کارایی نخواهد داشت زیرا دنیای بازاریابی به سمتی میرود که مشتریان به صورت تک به تک و در مرکز کمپین های بازاریابی در نظر گرفته میشوند. امروزه شرکتهای مختلف منابع بیشتری را به بخشبندی، پیداکردن مشتریان مناسب، شخصیسازی و درک انتظارات مشتری از برند و محصولات اختصاص دادهاند. همچنین بخشبندی میتواند نشان دهد که کدام یک از مشتریان بیشترین بازگشت سرمایه را به کمپینهای بازاریابی ارائه میکنند؛ به اين ترتيب خواهید دانست که بخش اعظم تمرکز خود را در زمینه بازاریابی به کدام مشتریان اختصاص دهید.
3- به طور مداوم تجربهای از برند ارائه کنید
دورانی را سپری میکنیم که در آن مشتری از جایگاه قابل توجهی برخوردار است و به همین دلیل شرکتها باید مطمئن شوند که مشتری به طور متداوم و در هر مرحله از چرخه فروش و بازاریابی تجربه خوبی از برند کسب میکند. تیم بازاریابی شما باید در تمام مراحل به نحوی با منابع کار کرده و مطمئن شود که پیامی درست در زمانی مناسب به مشتری ارائه میشود. این کار به برند اجازه میدهد تا روابطش را با مشتری توسعه داده و تعداد مشتریان وفادارش را در طول زمان افزایش دهد. ارائه تجربه خوبی از خرید به مشتری کار دشواری نیست؛ این کار با ارائه پیامی منسجم و تصویری گویا به مشتری آغاز شده و با ارائه محصولات باکیفیت و خدمات پس از فروش مناسب پایان مییابد.
4- کمپینهای بازاریابی موبایلی راهاندازی کنید
اپلیکیشنهای بازاریابی موبایلی دیگر به یکی از مهمترین ابزارهای دپارتمانهای بازاریابی تبدیل شده است. در حال حاضر میزان جستوجوی کاربران از طریق گوشیهای موبایل به میزان جستوجوی آنها در کامپیوترهای دسکتاپ غلبه کرده است. این برنامهها میتوانند به به بازاریابها کمک کنند تا مشتریان حائز صلاحیت را شناسایی کرده و با ارائه محتوایی مفید و مرتبط با آنها ارتباط برقرار کنند. شرکتهایی که در کمپینهای بازاریابیشان از آخرین روشهای بازاریابی موبایلی بهره نبرند، در سال جدید به مشکل خواهند خورد و از رقابت با سایر شرکتهای مشابه عقب خواهند افتاد.
5- تحلیل و بررسی هوشمندانه رقبا را فراموش نکنید
اگرچه تیم کاری شما باید منابع و زمان خود را به تولید محصولاتی باکیفیت اختصاص داده و جذابیت و منحصر به فردبودن برند را به مردم بشناساند، اما این دلیل نمیشود که نیمنگاهی به رقبا نینداخته و ارزش سازمان خود را در قیاس با آنها مورد سنجش قرار ندهید. نگاهی به رقبای اصلی خود و کمپینهای بازاریابیظشان بیندازید و ببینید که در کل صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، در چه جایگاهی قرار دارید. طیکردن این مراحل به شما این اطمینان خاطر را میدهد که سال آینده سالی است که مسیر آرزوها و اهدافتان را به درستی طی خواهید کرد. دیگر وقتی برای هدردادن ندارید؛ باید از همین ابتدای سال گامهایتان را محکمتر و با اعتماد به نفس بیشتری بردارید تا مطمئن شوید که امسال دیگر سال رویاهای شماست.