هیچ یک، چطور یک متن تبلیغ معمولی را به یک نوشتار هیپنوتیزمی تبدیل کنیم؟ بگذارید رازی را برایتان بگویم:هر وقت کسی به من پول میدهد تا متن تبلیغاتی فروش محصولش را بازنویسی کنم، من یک «دستگاه ترجمه» را در مغزم به کار میاندازم. کاری که میکنم این است که تکتک جملات متن را میخوانم، طوری که انگار به یک زبان دیگر نوشته شده است. آن زبان، زبان «نفس» و «منم» است. این متنها را صاحبان شرکتها مینویسند و معمولا پر هستند از غلو و بزرگنمایی و از خود تعریفکردن. من این متنها را به زبان «خواننده» ترجمه میکنم. یعنی هر جمله را طوری مینویسم که درباره علاقه مخاطب و سودی باشد که او از این محصول میبرد.مثلا، تقریبا در هر خبرنامهای که میخوانید جملههایی با ضمیر «ما» میبینید. معمولا جملات چیزی شبیه این هستند: «ما پنج سال در این کار تجربه داریم.» یا «ما عاشق درستکردن دونات هستیم» (یا هر چیز دیگری که درست میکنند). تمام اینها نسخه و زبان «نفس» است. این زبان برای مخاطب بیگانه است. اصلا توجه او را جلب نمیکند. من این جملات را به زبان «سود مخاطب» یا «نسخه مخاطبپسند» ترجمه میکنم. مثلا به جای «ما پنج سال در این کار تجربه داریم» مینویسم «خیالتان راحت باشد که سفارشتان را به موقع تحویل خواهید گرفت و از آن رضایت خواهید داشت، ما پنج سال است که این کار را انجام میدهیم». یا مثلا به جای «ما عاشق درستکردن دونات هستیم» مینویسم «شما عاشق دوناتهای خوشمزه ما خواهید شد چون عشقی که ما به این کار داریم در تکتک دوناتها انرژی مثبت به جا گذاشته است.» تفاوت را متوجه شدید؟اغلب متنهای تبلیغاتی روی نویسنده آن تمرکز میکند. اما شاید بهتر است روی علاقه مخاطب و سود مخاطب تمرکز کنید، یعنی همان کسی که قرار است متن ما را بخواند.خلاصه اینکه از نفس خود بیرون بیایید و وارد نفس و دل و ذهن خواننده شوید. از زبان او و درباره علاقه و منفعت او سخن بگویید.بیایید ببینیم چطور میتوانید کلمات خود را به نوشتار هیپنوتیزمی تبدیل کنید.
31 کلمه هیپنوتیزمی برای عنوان متن تبلیغ
میتوانید با استفاده از کلماتی که در فهرست زیر آمده خیلی سریع برای متن تبلیغ خود عنوان بسازید. فقط کافی است کلمه را از این فهرست انتخاب کنید، آن را به محصول یا خدمات خود اضافه کنید، ادعا یا تضمین کنید و ببینید که نوشتن عنوان هیپنوتیزمی برای متن تبلیغ چقدر آسان است.
اعلامکردن،حیرتآور،سرانجام،هیجانانگیز،انحصاری،فوقالعاده،شگفتانگیز،اولین،رایگان،دارای ضمانت،باورنکردنی،اولیه،ارتقایافته،عشق،محدود،پیشنهاد،قدرتمند،پدیده،آشکارکننده،انقلابی،خاص،موفق،برتر،زمان محدود،بینظیر،فوری،عالی،شما،موفقیت بزرگ،معرفیکردن،جدید\دستور کار
به عنوان مثال:اطلاعیه: روش شگفتانگیز، جدید و رایگان، تضمینشده برای پیداکردن سریع عشق!و از آنجا که موضوع صحبت ما الان عنوان تبلیغ است، بگذارید بگویم که استادان تبلیغنویسی و سایر همکاران من متوجه شدهاند که وقتی بنر را از بالای صفحه سایت برمیدارند، فروششان دوبرابر میشود. دقت کردید؟ دو برابر!چرا؟ به نظر میرسد که بنر حواس مخاطب را از آنچه باعث جلب توجه مخاطب و فروش میشود، یعنی عنوان، پرت میکند.
باز هم میگویم آنچه به مردم انگیزه میدهد و باعث فروش میشود؛ کلمات هستند.
30 روش برای نوشتن عنوان تبلیغ هیپنوتیزمی
میخواهم یکی از بزرگترین رازهایم را به شما بگویم:
من ابتدا عنوان را مینویسم. عنوان مانند قلابی برای کل پیام من عمل میکند. تمام آن چیزی را که میخواهم بگویم خلاصه میکند، اشتیاق من را حفظ کرده و باعث تحریک کنجکاوی میشود. ممکن است بعدا عنوان را تغییر دهم، اما همیشه برای شروع عنوان را مینویسم تا بقیه کارم به دنبال آن انجام شود.من سالها روی موضوع نوشتن عنوان تبلیغ تحقیق کردم؛ نتیجه این تحقیقات 30 قالب برای نوشتن عنوان تبلیغ بوده که بسیار ارزشمند هستند.
شما برای خبرنامه یا وبسایت خود حداقل یک عنوان اصلی لازم دارید. اما برای بدنه متن تبلیغ هم چند عنوان لازم است. این عناوین فرعی کمک میکنند که پیام خود را به مخاطب منتقل کنید، مردم را علاقهمند نگه داشته و در آنها اشتیاق بیشتری ایجاد کنید. همچنین باید بدانید که متن شما سه نوع خواننده خواهد داشت؛ افرادی که کلمه به کلمه متن را میخوانند، افرادی که فقط جملات اصلی را میخوانند و کسانی که از روی بسیاری از بخشهای متن میپرند، شما برای جلب توجه هر سه گروه به زیرعنوانهایی نياز دارید. پس وقتی که این قالبهای عنوان تبلیغ را میخوانید آزادانه و با میل و سلیقه خود از آنها استفاده کرده و عناوین جدید برای محصولات و خدمات خود بسازید. ممکن است به همه آنها نياز داشته باشید. عنوانها متن تبلیغ شما را به بخشهای مختلف تقسیم میکنند. جان کیپلز میگوید «یک عنوان خوب میتواند تا 19 برابر نتایج بهتری برای یک تبلیغ به ارمغان بیاورد». جیمز وب، که در امر تبلیغات پیشرو است، اعتقاد دارد: «یک عنوان عالی میتواند تا 50 درصد تقاضا و فروش را افزایش دهد. به نظر نابغه تبلیغات، دیوید اگیلوی، تعداد افرادی که عنوان تبلیغ را میخوانند پنج برابر افرادی است که کل متن تبلیغ را میخوانند. کلاو هاپکینز، در کتاب مشهورش «تبلیغات علمی»، مینویسد: «ما آنچه را میخواهیم بخوانیم بر اساس عنوانها انتخاب میکنیم.» اغلب اوقات، عنوان اولین و گاهی تنها بخشی است که مخاطب نگاهی به آن میاندازد، و سپس به صفحه دیگری از وبسایت یا روزنامه میرود. به طور میانگین، بیشتر مردم، تنها چهار ثانیه در هر صفحه میمانند! اگر عنوان شما توجه مخاطب را جلب نکرده و او را متوقف نکند، شما او را از دست دادهاید، و این یعنی یک فروش را از دست دادهاید!