هیچ یک،خب خیلی خوشحال هستم که این بحث مربوط به بازاریابی بینالملل خیلی جان گرفته و بازخوردهای زیادی هم از آن گرفته شده است. امیدوارم مورد استقبال کسانی که تا به حال نخواندهاند هم قرار بگیرد و آنها بیایند و بخوانند چراکه بحث دقیقی است. اگر بخواهیم یک مروری کرده باشیم ما تا اینجا داریم فرآیند بازاریابی بینالملل را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم و اینکه یک شرکت یا مجموعهای یا یک فردی بخواهد در عرصه بینالملل صادرات داشته باشد یا کاری انجام دهد چه اقداماتی باید انجام دهد و قدم به قدم داریم میرویم جلو. رسیدیم به محیط فرهنگی. محیط فرهنگی را چند جلسه مورد بحث و بررسی قرار دادیم و الان میخواهیم به محیط سیاسی بپردازيم. و گفتیم محیطهایی که ما باید مورد مطالعه قرار دهیم یکی محیط فرهنگی است که خیلی وقت روی آن گذاشتیم و مطالب مختلفی گفته شد که سایر دوستان بروند مراجعه کنند بخوانند، چون بازاریابی بینالملل یک مقداری بحثش حساس است و نیاز دارد که آدم روی آن دقیق باشد.امروز میخواهم در مورد محیط سیاسی صحبت کنم که محیط بسيار مهمی است که روابط بینالملل خیلی تاثیر میگذارد و ما نمیتوانیم کاری که در محیط بینالملل انجام دهيم در حالي كه محیط سیاسی را مورد بحث و بررسی قرار نداده باشيم. هر شرکتی که به محیط سیاسی بیتفاوتی نشان دهد محیط سیاسی درواقع پاسخ سختی به او میدهد. محیط سیاسی باعث میشود که یک بیزینس از بین برود، محیط سیاسی باعث میشود که منافعمان را در آن کشور از دست بدهیم. کسانی که در عرصه بینالملل موفق هستند توصیه میکنند که ما محیط سیاسی را بسيار بررسی کنیم.یک مقداری بیاییم این موضوع را باز کنیم ببینیم وقتی میگوییم محیط سیاسی را باید باز کنیم، محیط سیاسی تاثیر دارد، منظورمان چیست و چه عناصری را باید در مورد محیط سیاسی مورد بررسی قرار دهیم.طبیعتاً یکی از مواردی که در محیط سیاسی مورد بررسی قرار میگيرد رابطه کشور ما با کشوری است که میخواهیم عملیات بینالملل را در آن انجام دهیم؛ کشوری که میخواهیم به آنجا صادرات داشته باشیم. کشوری که میخواهیم با آن کار کنیم. رابطه یک کشور با کشور دیگر اهميت زيادي دارد زيرا این رابطه دولت ما با آن دولت خیلی مهم است. همه ما میدانیم وقتی دولت ما با دولت دیگري رابطهاش در حال بهبوديافتن است عملیات بینالمللی با آن کشور توسعه پیدا میکند. هم از آن کشور کالاهای زیادی وارد کشور ما میشود و هم از کشور ما کالاهای زیادی وارد آن کشور میشود. اگر بخواهیم به این معادله نگاه کنیم در سالهای گذشته مثلاً فرض کنید در زمانهایی که ارتباط ما با سوریه خیلی خوب بود -البته قبل از جنگ سوریه را دارم عرض میکنم، الان که درگیر جنگ است- خب ما به سوریه صادرات داشتیم، شرکتهای مختلف ما به آنجا صادرات داشتند، زمانی که رابطه ما با ونزوئلا خوب بود؛ زمان چاوس رابطه ما خیلی با ونزوئلا توسعه پیدا کرد با بخشی از کشورهای آمریکای لاتین هم توسعه پیدا کرد اما نه به اندازه ونزوئلا. خب ما در آنجا خودرو فروختیم، تراکتور فروختیم خیلی از شرکتهای ما رفتند آنجا و خانهسازی انجام دادند، شرکتهای بزرگ که در کار ساختمانسازي بودند رفتند آنجا کار کردند، تراکتورهایی به آنجا فروخته شد.خب به رغم اینکه ونزوئلا نسبت به ما خیلی دور است و کشور درجه یکي برای ما نیست ولی چون ما رابطه خوبی با آنجا داشتیم رفتوآمد تجاری داشتیم خب این باعث توسعه روابط بین دو کشور شد.
فایل سوم
یا شما عراق پس از صدام را در نظر بگیرید که ما در زمان صدام جنگ داشتیم رابطهمان خوب نبود، رابطهمان خصمانه بود، آنها به ما حمله کرده بودند، سرزمینهای ما را اشغال کرده بودند، ما تلاش کردیم سرزمینمان را پس گرفتیم، دفاع کردیم از خودمان و طبیعتاً رابطه بینالمللی نداشتیم، کالایی بیرون نمیرفت از مرزها. اما وقتی رابطه ما دوستانه شد، وقتی در واقع دولت جدید روي کار آمد رابطه ما با عراق توسعه پیدا کرد.اکثریت جمعیت عراق شیعه هستند و من در محیط فرهنگی توضیح دادم که خب مذهب خیلی تاثیر دارد و به رغم آنكه در دوره صدام هم شیعه بود ولی رابطه سیاسیای با هم نداشتیم. پس اين نشان میدهد که محیط سیاسی چقدر تاثیر میگذارد بر محیط فرهنگی. بنابراین ما به عراق همین الان…کالا صادر میکنیم، جنس میبریم آنجا، خدمات ارائه میکنیم، بسیاری از تجار ما آنجا دارند فعالیت میکنند و دلیل این، رابطه دولت ما با دولت عراق است. بنابراین وقتی یک کشوری رابطهاش با کشور دیگر خوب شده طبیعتاً کالاها از مرزها عبور کردهاند ما صادرات داشتهایم، آنها به ما صادرات داشتهاند و در واقع رفتوآمد کالایی و رفتوآمد خدماتی میان دو کشور توسعه پیدا کرده است. خب این نکته بسيار مهمی است.
فایل چهارم
قبل از اینکه به مورد بعدی بپردازم از مهمترین دلایلی که باعث میشود وقتی دولتها با هم رابطه خوبی دارند تجارت میان آنها شکل مطلوبتري به خود بگيرد علتش این است که وقتی دولتها ارتباط برقرار میکنند میان دولتها تفاهمنامه برقرار میشود یعنی وزرای دو کشور، روسای جمهور دو کشور، نخستوزیرها میروند مینشینند و تفاهمنامه امضا میکنند.تفاهمنامه یا MAV یا…آغاز رابطه مشترک میان کشورهاست. فرض کنید الان رابطه میان ایران و روسیه…تفاهمنامه امضا میکنیم که فرض کنید سالانه ارتباط ما با روسیه، رابطه تجاری ما مثلاً باید به اینقدر بر. درست است كه قوانین ضمانت اجرایی خیلی محکمی ندارد ولی آغاز ارتباط بین کشورهاست. وقتی رئیسجمهورها تفاهمنامه دارند امضا میکنند وزرا با هم رفتوآمد میکنند، قدم بعدی كمكم میآید در ردههای پایینتر كه تجار هستند. تجار با هم رفتوآمد میکنند، اتحادیههای بازرگانی با هم رفتوآمد میکنند؛ از آن کشور هیات تجاری میآید به کشور ما و از کشور ما هیات تجاری میرود به آنجا، همه این مذاکرات و همه این ارتباطات در نهایت منجر میشود که ما به آن کشورها و آنها به ما بتوانند کالا صادر کنند، خدمات صادر کنند، رفتوآمد تجار شکل بگیرد، بیزینسها منعقد شود و مردم با کالاهای همدیگر بیشتر آشنا شوند. این در واقع اسناد یکسری تفاهمنامههای بیزینسی دارد و ما شاهد چنین چیزی از گذشته بودهایم و الان هم دولت در حال حاضر دنبال توسعه روابط با اروپاست، این میتواند تاثیر بگذارد روی ارتباط و رابطه ما با کشورهای اروپایی؛ فقط نکتهاش این است که وقتی دولتهای ما با کشورهای اروپایی توسعه روابط میدهند به دلیل قدرتی که آنها دارند همیشه کشور ما موفقتر عمل میکند تا ما در کشورهای آنها. همیشه کالاهای تمامشده بهتر و آنجا دپارتمانهایی دارد و کفه ترازو را به نفع خودشان تغییر میدهند این خیلی مهم است و ما باید روی این موضوع فکر کنیم که وقتی رابطه ميان دولتها گسترش مييابد بتوانیم این رابطه را نسبتاً برابر نگه داریم و کفه ترازو به نفع آنها نباشد و آن هم میسر نمیشود مگر اینکه ما به طرف برندسازی برویم که انشاءالله در آینده وقتی بازاریابی بینالمللمان را به نقطهای برسانیم و مباحث را جمع کنیم انشاالله شروع میکنیم به مطرح كردن اينكه ما چطور باید تولید برند کنیم. همین جا یک جمعبندی داشته باشیم. در مورد این صحبت کردیم که در محیط سیاسی باید متغیرهای زیادی را بررسی کنیم چون محیط سیاسی روی کسبوکار بینالملل تاثیر میگذارد. از متغیرهایی را که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم رابطه کشورها با هم و رابطه دولتها با هم بود. عنوان کردم اگر دولتها با هم ارتباط خوبی داشته باشند، دولتها با هم رابطه خوبی ایجاد کرده باشند این میتواند در بیزینس تاثیر بسیار زیادی بگذارد و هنگامی که دولتها رابطهشان بد میشود این روند تاثیر بسیار بدی روی بیزینس میگذارد. پس از همه کسانی که در فضای بینالملل دارند فعالیت میکنند توصیه میکنم که قبل از ورود به کشوری که قرار است آنجا فعالیت کنند حتماً در نظر داشته باشند که رابطه دولت با آنها چگونه است و رابطه کشور با آنجا چگونه است.
ادامه
آبان ۲۶, ۱۴۰۳
آبان ۲۶, ۱۴۰۳