هیچ یک،کارکردن با افراد دیگر گاهی اوقات به موضوع چالشبرانگیزی تبدیل میشود. شاید طبق عادت هر روز متوجه شوید که مردم باعث آزردگیتان میشوند، گاهی به نظر میرسد که آنها به دنبال بحث و جدال هستند، یا اینکه علاقهای به توافق ندارند و به طور کلی ارتباط برقرارکردن با آنها کار مشکلی است. با وجود اینکه ممکن است مشکل از طرف آنها باشد، اما فکر خوبی است. نگاهي به خودمان بیندازیم و ببینیم که آیا میتوانیم پیشرفتی در مهارتهای دوجانبه حاصل کنیم؟ اصلاحکردن رفتارمان در حیطه کاری میتواند احتمال موفقیت در شغلمان را بیشتر کند.ما همیشه در مورد مهارتهای فردی صحبت میکنیم، اما این مهارتها دقیقا چه هستند؟مهارتهای فردی میتوانند به شاخههای مختلفی تقسیم شوند. هر فردی با به دستآوردن این مهارتها، میتواند رویکرد جامعی را برای پیشرفت در روابط خود با دیگران ایجاد کند. این شاخهها عبارتاند از:
-مهارت ارتباط
-مهارت کار گروهی
-مهارت گفتوگو و قانعکردن
-مهارت حل ناسازگاری و اختلافات
مهارتهای ارتباط: صحبتکردن تنها یک راه است، نه تنها راه ممکن
مهارت خوب گوشدادن: وقتي بیش از حد بر مطلبی که قرار است عنوان کنید، تمرکز داشته باشید یا در فکر این باشید که چطور موضوع را پیش ببرید، ممکن است این مهارت را فراموش کنید. اما خوب گوشدادن راه خوبی برای به دست آوردن احترام، نشاندادن دغدغه و نگرانی، فهمیدن و علاقه است.
موارد زیر نشاندهنده گوشدادن فعال شماست:
خلاصهکردن حرف طرف مقابل برای نشاندادن مقدار فهمتان، پرسیدن سوالهای استدلالی، پرسیدن سوال برای روشنکردن مطلب، تماس چشمی، تکاندادن سر به هنگام گوشدادن و همچنین استفاده از عبارات کوتاه و مختصر مانند «میفهمم»، حتما یا «میدانم».
انتخاب كلمات: كلماتي که به کار میبرید میتوانند به طرز باورنکردنی مهم باشند و انتخاب آگاهانه آنها به دیگران کمک میکند تا شما را بهتر بفهمند و کمتر گیج شوند. انتخاب كلمه مناسب میتواند در تمرین صحبتکردن با دیگران مفید باشد و همینطور در فکرکردن در مورد اینکه چطور پیام خود را منتقل کنید. از بازخورد کارتان بپرسید تا متوجه شوید که آیا توانستهاید منظور خود را برسانید؟ با این کار نکات مهمی را مشخص کردهاید که میتوانید در آن پیشرفت حاصل کنید.
ارتباط غیرکلامی
همیشه موضوع در مورد صحبتکردن از طریق کلمات نیست. ارتباط غیرکلامی یا همان زبان بدن در چگونگی فهم دیگران از ما تاثیر بسزایی دارد. اگر ارتباط غیرکلامی با حرفهایتان همخوانی نداشته باشد، همه چیز لو خواهد رفت. لبخندزدن، ارتباط چشمی، طرز ایستادن، لحن صدا، مشاهده عکسالعمل دیگران به اظهاراتتان و نشاندادن علاقه به این موضوع و… همگی راههایی است که به ارتباط مثبت منجر میشود. با آگاهیداشتن از ارتباط غیرکلامی خود، میتوانید دوستانه، قابل اعتماد و خوشبرخورد در کارها پیش بروید.
شوخطبعی: انتقال حس شوخطبعی میتواند خوشبرخوردی شما را نشان بدهد و همین طور باعث میشود که مردم احساس راحتی در حضورتان داشته باشند. واکنش مثبت با خنده یا کاستن از جدیت موضوع باعث میشود که مکالمه به راحتی پیش برود. از اینکه رفتارتان نامناسب و آزاردهنده نباشد، اطمینان پيدا کنید.
مهارت کار گروهی: طوری باشید که دیگران از کارکردن با شما لذت ببرند.
منعطفبودن: درک تفاوت عقاید دیگران مهارتی اصلی و مهم برای پیشرفت است. دیدن جنبههای مختلف میتواند باعث رشد افکارتان شود و در دیگران حس عزت و احترام ایجاد کند.
مسئولیتپذیری: مسئولیت انجام وظیفه خود را در هر کار گروهی بپذیرید. کار راحتی است که مسئولیت را بر دوش دیگران بیندازیم و آنان را به خاطر درست پیشنرفتن کارها سرزنش کنیم. برای به دستآوردن نتیجه موثر و مثبت، لازم است قبل از شرکتکردن در کار گروهی، با مسئولیت و وظیفهتان کاملا آشنایی پیدا کنید.
کنترل استرس: افراد در شرایط استرسزا عکسالعملهاي مختلفی از خود نشان خواهند داد. اگر چنين شرایطی در کارتان پیش بیاید، باید یاد بگیرید که چگونه آن را کنترل کنید؛ چراکه به شما کمک بسیاری میکند. در این مواقع از روشهایی که به آرامکردن ذهنتان کمک میکند، استفاده کنید.
توانایی کنارآمدن با هر بازخوردی: عکسالعمل مثبتی نسبت به بازخوردهای منفی نشان بدهید. این نوع بازخوردها را فرصتی برای بهبود خود بدانید، نه دلیلی برای خوار و خفیفشدنتان…
مثبتبودن: مردم عکسالعمل بهتری نسبت به افراد مثبت از خود نشان میدهند. به عبارت دیگر، با مثبتبودن نتایج مثبتی نیز حاصل میشود. همین موضوع در خصوص منفیبودن صدق میکند. به همین دلیل است که خوشرو بودن و طرز برخورد مثبت نه تنها در ارتباط با دیگران تاثیر میگذارد بلکه به اعتماد نفستان نیز میافزاید.
مهارت گفتوگو و قانعکردن: شرایطی ایجاد کنید که بازندهای نداشته باشد.
به دنبال شرایطی باشید که برای هر دو طرف سودمند واقع شود: هنگام گفتوگوکردن، بر نگهداشتن روابط خوب تمرکز کنید. به عبارت دیگر، مطمئن شوید که افراد را جدا از مشکلاتشان در نظر میگیرید. قبل از آنکه در مورد نتیجه تصمیمی بگیرید، مطمئن شوید که گزینههای متنوعی را برای هر دو طرف ایجاد کردهاید. در این صورت میتوانید مخالفت و خصومت را به حداقل برسانید.
توافقکردن: هرگز کاری را با این نیت که فقط راه خودتان را پیش ببرید، شروع نکنید. آمادگی به توافقرسیدن با دیگران و شنیدن نظراتشان را داشته باشید. در این صورت محترم شمرده خواهید شد و کارها نیز مطابق میلتان پیش خواهد رفت.
ثبات نظر: توسعه مهارت باثباتبودن یعنی اينكه بتوانید از گفتههایتان به آرامی و در عین حال با قطعیت دفاع کنید. به طوری که خصمانه نباشد و باعث آزردگی دیگران نشود. افزایش این مهارت برایتان احترام به همراه میآورد و همین طور نشان میدهد که به راحتی تسلیم نمیشوید.
مهارت حل اختلاف و ناسازگاری: بحرانها را قبل از آنکه به اختلاف تبدیل شوند، شناسایی کنید.
همدلی: با اندیشه به کسب بالاترین جایگاه و چشم برنداشتن از این هدف، خیلی راحتتر میتوان پلههای ترقی را پیمود. همدلبودن با دیگران مهارتی کلیدی در به دستآوردن اعتماد و احترام در میان همکاران است. دیدگاههای مختلف دیگران را به خوبی درک کنید و فرضیهای مبنی بر اينكه چگونه به مسائل نگاه میکنند، نسازید. این امر به شما کمک میکند تا مشکلات را در جهات مختلف بررسی کنید و این نتیجه را در شرایط دیگري به کار ببرید.
آگاهی اجتماعی: اگر نسبت به اختلافات احتمالی آگاه باشید، میتوانید آنها را شناسایی کرده و قبل از دیرشدن اقدام به حل آن كنيد. با این اقدام، وقت و تلاشی که صرف کردهاید، هدر نخواهد رفت و راه را برای رسیدن به هدف نهایی در شغلتان، هموار خواهد کرد. توجه به هرکدام از مراحل مختلف ارتباطات، میتواند مهارتهای فردیتان را بیشتر کند، روابط کاریتان را بهبود ببخشد و همینطور شما را به بالاترین سطح در شغلتان برساند. ایجاد اعتماد و احترام در دیگران را نباید نایده گرفت یا غیرضروری دانست. چون کار سخت و توانایی پیشرفتن با هرکسی در شرایط مختلف، کلیدی برای موفقیت است.