هیچ یک،چند سال پیش، ایده خلاقانهای برای شروع یک کسبوکار به ذهنم خطور کرد و من در مورد مکان و ویژگیهایش رویاپردازی میکردم. مطمئن بودم که این ایده بسیار خاص است و محال است به ذهن کسی برسد. در حالی که اشتباه میکردم و یک سال بعد، زمانی که من هنوز با خیالبافیهایم وقتم را هدر میدادم، یک نفر همان ایده را دقیقا اجرا کرد. درسی که من یاد گرفتم این بود که داشتن ایدههای خلاقانه به تنهایی کافی نیست بلکه شما باید به دنبال راهکارها و اشخاصی باشید که بتوانید آن را عملی کنید.این نکات به شما نشان میدهد که چگونه میتوانید به نتایج ارزشمند و کسبوکار بینقص دست پیدا کنید:
1- باید هنر مدیریت را خوب یاد بگیرید.
موفقیت یک کسبوکار تنها به کیفیت کالاهایش وابسته نیست. در واقع، اکثر اوقات کالا عامل فروش بالای کسبوکارها نیست. عامل اصلی مدیریت است، مدیریت عالی میتواند نقش زیادی در موفقیت شما داشته باشد. اگرنه مک دونالد چگونه با فروش همبرگر توانست به کسبوکاری به ارزش 96 بیلیون دلار برسد؟ یک روز مشاور کسبوکارم از من خواست که کتابخانهام را به او نشان بدهم. من کتابهای باارزشی داشتم اما هیچ کتابی درباره چگونگی مدیریت کسبوکار در کتابخانهام نبود. او به من گفت: «مشکل تو این است.» و من هیچ وقت حرفش را فراموش نکردم. او گفت که من باید بیشتر به مدیریت کسبوکارم توجه کنم و اطلاعاتم را در این مورد افزایش بدهم. برای توضیح بیشتر این دیدگاه باید بگویم که شما باید برای مطالعه در مورد سیستمهای برترین برندها، وقت بگذارید و ببینید که چگونه آنها کسبوکارشان را سامان دادهاند.این ویژگی خودبهخود به وجود نمیآید. مدیریت خوب یعنی نظمدادن اصولی و چیزی است که حتما باید اعمال شود. یک کسبوکار موفق نتیجه ایدههای خلاقانه و سرمایه زیاد نیست! کارآفرینان زیادی به دلیل همین طرز تفکر خسارت دیدهاند. سارا نایت، مدرس دانشکده مدیریت: «کسبوکار شما باید مانند یک سفر باشد اما اگر به مدیریت توجه نکنید، بیشتر شبیه یک قدمزدن ساده است.»
2- با کارمندانتان خوب رفتار کنید تا افراد ماهری را جذب کنید.
زمانی که تازه شروع به کار کردهاید، جذب کارمندان برتر و بااستعداد دشوار است زیرا مردم دوست ندارند درباره زندگیشان ریسک کنند. در این زمان داشتن تعداد کمی کارمند بااستعداد بهتر از یک گروه بزرگ بیتاثیر است. شما باید کسبوکارتان را به آرامی گسترش دهید. برای هر کارمند وقت بگذارید و به او آموزش بدهید، حواستان به همه قسمتها باشد. اگر بتوانید گروه خوبی تشکیل بدهید، قدم بزرگی برای موفقیت کسبوکارتان برداشتهاید.استرایو ماسیویا، بنیانگذار و مدیر اکونت: «کارآفرینان واقعی همیشه حقوق کارمندانشان را به موقع پرداخت میکنند و بیشتر از همه مراقب کارمندان آسیبپذیر خود هستند. من ترجیح میدهم به دلیل اینکه هیچگاه حقوق کارمندانم را فراموش نکردهام، کارآفرین موفق شناخته شوم، نه به دلیل اینکه یک بیلیون دلار درآمد داشتهام.»علیت اهمیت این موضوع برای ماسیویا این است که مردم در این مورد صحبت خواهند کرد و همه متوجه میشوند که شما مدیر خوبی هستید و با کارمندانتان خوب رفتار میکنید، بنابراین سرمایهگذاران به همکاری با شما علاقهمند میشوند و افراد بااستعداد برای کار پیش شما میآیند.
3- حواستان به حسابوکتابتان باشد.
نکتهای که همیشه باید رعایت کنید این است که صندوقتان را مدیریت کنید. شما باید هزینهها و فروشتان را محاسبه کنید. من همیشه در آخر هر ماه سرگردان بودم زیرا نمیدانستم که چگونه پولهایم خرج شده است و حتی شک کردم که شاید کسی دزدی میکند. «ساماندهی» همانطور که از اسمش پیداست، نیازمند جزئیات و دقت زیاد است. اگر نتوانیم حسابهایمان را ساماندهی کنیم، در کسبوکار هم موفق نمیشویم. یکبار مشاورم از من پرسید: «میتوانی بگویی هر دلار و هر سنت را چگونه خرج کردهای؟» من نمیدانستم، و مشکل همینجا بود.بودجه حسابهایتان را با موقعیتهای گوناگون پیشبینی کنید، بهترین و بدترین حالت را در نظر بگیرید زیرا همیشه پیشبینیها درست از آب درنمیآیند و ممکن است شوکه شوید. اما مطمئن شوید که با استفاده از اطلاعاتتان تمام تلاشتان را کردهاید. از یک نرمافزار حسابداری استفاده کنید تا بدانید که هر سنت را کجا خرج کردهاید.
4- فرآیند؛ یاد بگیرید که کارهای درست را به شیوه درستی انجام بدهید.
مردم مهمترین بخش یک سازمان هستند اما فرآیندها هم یک بخش ضروری را تشکیل میدهند. «فرآیند» یعنی یکسری کار که به ترتیب برای رسیدن به هدفی مشخص انجام میشوند. شما باید در کسبوکارتان راهکارهای مشخصی برای افزایش سرمایه، برنامهریزی، استخدام، آزمایش محصولات، گسترش محصولات و… داشته باشید. برای مثال مدیریت شما باید به گونهای باشد که یک مشکل یا مسئله را بررسی و حل کنید سپس به سراغ مشکل بعدی بروید. در این صورت مشتریان را حفظ میکنید و معاملات را در مرحله مذاکره از دست نمیدهید. این موارد نتایج تلاشی سختتر از داشتن اخلاق خوب و سخنرانیهای زیباست.شما باید قبل از اجرای ایدههایتان به فرآیند کارتان و مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید فکر کنید. با کارمندانتان صحبت کنید و فرآیند را برایشان توضیح بدهید. اگر به نتیجه دلخواهتان دست نیافتید، همه مراحل را بررسي کنید و ببینید در کدام قسمت اشتباه کردهاید.
5- از تکنولوژی استفاده کنید.
در سال 2017، هیچ کسبوکاری نمیتواند بدون استفاده از تکنولوژی، به خوبی کار کند. ما میتوانیم مدت زیادی در مورد درستنبودن استفاده زیاد از هوش مصنوعی و پیشرفت «آیاُتی» صحبت کنیم اما اگر بخواهید پیشرفت کنید متوجه رابطه مستقیم استفاده از تکنولوژی و پیشرفت کسبوکارتان میشوید.کارمندان نمیتوانند در رقابتهای سنگین کار زیادی انجام دهند ولی تکنولوژی رقابت را آسان میکند. هر نرمافزار یا برنامه خودکاری مناسب کسبوکار شما نیست و شما باید از آنهایی استفاده کنید که دقیقا مناسب شما هستند.امروزه نمیتوان تاکید زیادی به استفاده از تکنولوژی کرد زیرا مردم به آن عادت میکنند و تکنولوژی به سرعت پیشرفت میکند و هر بار متفاوتتر میشود. اگر بهترین شرایط را داشته باشید ولی از تکنولوژی استفاده نکنید باید بدانید که فقط درجا میزنید و پیشرفتی نخواهید کرد.