هیچ یک،ایده جالبی برای شروع یک کسبوکار در ذهن دارید و دوست دارید آن را عملی کنید. به عنوان یک کارآفرین و از روی تجربه به شما میگویم که راهاندازی کسبوکار آسان نیست و بسياري از افراد در این زمینه شکست میخورند. تنها نیمی از کسبوکارهای کوچک میتوانند پنج سال دوام بیاورند. بنابراین شما به چیزی بیشتر از یک ایده جالب نیاز دارید. بسیاری از مدیران آمادگی ندارند و در این راه مرتکب اشتباهات زیادی میشوند. من میخواهم شما موفق بشوید و از گسترش کارتان، استخدام کارمندان و افزایش درآمدتان لذت ببرید. میخواهم اشتباهاتی را که باعث شکست کسبوکارهای کوچک میشود به شما گوشزد کنم. من اشتباهات زیادی داشتهام و اشتباهات دیگر کارآفرینان را دیدهام. شما باید از اشتباهات ما درس بگیرید و راه موفقیت کسبوکارتان را هموار کنید. مراقب باشید هفت اشتباه زیر را در کسبوکارتان مرتکب نشوید:
1- بررسینکردن ایدههای کاری
شما باید پيش از راهاندازی کسبوکارتان، در این زمینه تحقیق کنید. وقتنگذاشتن برای بررسی ایدههایتان یکی از بدترین اشتباهاتی است که میتوانید مرتکب شوید.حتی زمانی که فکر میکنید بهترین ایده را دارید ممکن است در واقع بدترین تصمیم را گرفته باشید. از مشتریان احتمالي خود نظرخواهی کنید و ببینید آیا چیزی را که شما ارائه میدهید میخرند یا خیر، چون اگر کسی مشتاق خریدن محصولات یا خدمات شما نباشد، ایده شما دیگر عالی به شمار نميآيد. قبل از راهاندازی شرکتم که قرار بود یکی از بهترینها باشد، بررسیهای زیادی انجام دادم و با مشتریها در مورد خواستهها و نیازهایشان صحبت کردم. من در کتابخانه تحقیق کردم (زیرا در آن زمان اینترنت وجود نداشت) و با توجه به نتایج تحقیقاتم، کسبوکاری موفقی را شکل دادم.
2- غیرمنطقیبودن
پس از بررسی بازار کار، شما باید یک برنامه منطقی و واقعبینانه با توقعات منطقی برای کسبوکارتان طراحی کنید. من میتوانم حس اشتیاق و بلندپروازی شما را درک کنم اما شما باید مراقب باشید که در این زمینه زیادهروی نکنید. زیرا با این دیدگاه شما با انتخابهای درست موجب عملکرد بد شرکت میشوید و در انتها ناامید خواهید شد.
به خاطر داشته باشید که شما نمیتوانید در هر زمینهای بهترین باشید و نمیتوانید همه را متقاعد کنید که مشتری شما بشوند زیرا همیشه انسانهای شکاک نمیتوانند به راحتی به شما کمک کنند و رقبا تلاش میکنند که مشتریها را به سمت خود بکشانند. زمانی که میخواهید برای کسبوکارتان برنامهریزی کنید، درباره توانایی و عملکرد کسبوکارتان واقعبین باشید.
3- دستکمگرفتن مخارج
راهاندازی یک کسبوکار، هزینههای زیادی دربر دارد. مدیران بسیاری از کسبوکارهای کوچک بیشتر از درآمدشان هزینه میکنند. تمامشدن سرمایه میتواند موجب بستهشدن شرکتتان شود. دستکمگرفتن مخارج یکی از رایجترین اشتباهات کاری است. شما باید تمام هزینهها را برآورد کنید و با توجه به آن برنامهریزی کنید. برخی از مالکان نسبت به فروش خود خوشبین هستند و با توجه به آن برای کسبوکار هزینه میکنند اما درنهایت به درآمد پیشبینیشده نمیرسند و ضرر میکنند.
4- استفادهنکردن از تجربیات دیگران
شما همه چیز را در مورد راهاندازی و مدیریت کسبوکار نمیدانید، مسلما شما میتوانید آن نکات را یاد بگیرید اما به زمان زیادی نیاز دارید. زمانی که در مورد کاری اطلاعات ندارید، از دیگران سوال کنید. سپس کسی را پیدا کنید که میتواند آن کار را انجام دهد. کمکنگرفتن از دیگران، یک اشتباه کاری بزرگ است. اگر تلاش کنید که همه چیز را خودتان یاد بگیرید، زمان باارزش زیادی را هدر خواهید داد. روند پیشرفت شما کند میشود و اشتباهات زیادی مرتکب خواهید شد ولی اگر از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید احتمال اشتباهات شما کم میشود و در زمان و مخارجتان صرفهجویی کردهاید.
5- به تعویقانداختن راهاندازی کسبوکارتان
ممکن است راهاندازی کسبوکار، نگرانکننده باشد زیرا شما میخواهید قبل از شروع همه چیز عالی پیش برود. اما نگرانی بیش از حد باعث میشود که شما هیچ وقت شروع به فروش نکنید. هر چقدر دیرتر شروع به فروش کنید، دیرتر به درامد دلخواهتان میرسید. عالینبودن محصولات در ابتدای کار، قابل قبول است. شما میتوانید به تدریج محصولاتتان را ارتقا دهید و نقصهایش را برطرف کنید و نتایج این تغییرات را با افزایش مشتریها خواهید دید.
6- بیتوجهی به بازاریابی
شما فکر میکنید که ایده کسبوکارتان بينظير است، اما هیچگاه به این فکر نمیکنید که آیا این ایده میتواند باعث جذب سیل عظیمی از مشتریها شود یا خیر. همه کسبوکارها به بازاریابی نیاز دارند. راههای مختلفی را برای بازاریابی بيازماييد تا ببینید کدام روش برای شما مناسبتر است. از بیلبوردها، هواپیماهای تبلیغاتی و بازاریابی رسانهای استفاده کنید و مشتریهای زیادی جذب کنید.
7- کمتوجهی به خودتان
تاکنون همه اشتباهات در مورد کسبوکارتان بود اما این مورد مربوط به خودتان است. به عنوان مدیر یک کسبوکار نوپا، شما باید زمانی را برای خودتان درنظر بگیرید و هر از گاهي استراحت کنید تا به آرامش برسید. اگر این کار را انجام ندهید، ازکارافتاده میشوید. من میدانم که رهاکردن و فاصلهگرفتن از کسبوکار نوپایتان دشوار است، برای تجدید قوا شما نیاز به تعطیلات طولانیمدت ندارید، فقط یک روز یا چند ساعت از کارتان فاصله بگیرید و وقتتان را با دوستان و خانوادهتان سپری کنید. کمتوجهی به خودتان یک اشتباه بزرگ است، زیرا اگر شما خسته و بيمار بشوید، دیگر کسبوکارتان شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.