هیچ یک،در قرنهای گذشته و اوایل این قرن، کسبوکار را اینطور تعریف میکردند:«فراهمکردن محصولات و خدماتی که نیازها و خواستههای انسان را برآورده کند.» اما امروزه با این مفهوم ابتدایی نمیتوانید پیشرفت کرده و جایگاه خوبی در کارآفرینی پیدا کنید. حقیقتا در حال حاضر تعداد کسانی که خدمات و کالاها را فراهم میکنند بیش از حد نیاز است. امروزه مشتریها به دنبال کالاهای تاثیرگذار هستند و خلاقیت و ابتکار عامل موفقیت در کارآفرینی است بنابراین با داشتن یک ایده عالی احتمال موفقیتتان نسبت به دهههای گذشته بیشتر است. بهترین و معروفترین ایده سالهای اخیر، ایده مارک زابربرگ برای طراحی فیسبوک است. پانزده سال پیش استفاده از اینترنت برای ارتباطات اجتماعی عجیب به نظر میرسید اما امروزه فیسبوک و دیگر رسانههای اجتماعی تحول عظیمی در استفاده از اینترنت به وجود آوردهاند.این بدان معنی نیست که اتفاقات خلاقانه دیگری نمیتوانند به وقوع بپیوندند. چگونه میتوانید کاری با تمایلات خلاقانه خود شروع کنید؟
1- «استانداردها» را فراموش کنید.
در نظر داشته باشید که استانداردها به دلایل مختلفی تغییر میکنند: مردم مشتاق خدمات و کالاهای تاثیرگذار هستند و هر وقت که چنین چیزی پیدا شود نتایج خوب و بیش از حد انتظار به دست خواهد آمد. کارآفرین هندی، راج سین، از این فرصت استفاده کرد و «درونکست» را تاسیس کرد (استفاده از هواپیماهای کنترل از راه دور برای تبلیغ). تصور کنید مشغول کارتان هستید و ناگهان یک بنر که از جلوی پنجره دفترتان عبور میکند شما را به صرف ناهار در رستوران کناری دعوت کند. نکته جالب در مورد «درونکست» این است که با شگفتزدهکردن مخاطبان از تبلیغات رایگان آنها استفاده میکند. مردم دوست دارند از هواپیماهای درونکست و بنر آنها عکس بگیرند و در فضای مجازی منتشر کنند و با این کار باعث تبلیغ درونکست میشوند.
ایده خلاقانه شما چیست؟ منتظر ایدههای خلاقانه و بکر خود باشید و وقتی آن را پیدا کردید، فورا به آن عمل کنید. زمانی که باعث شگفتی مخاطبانتان شوید، به سرعت در رسانههای اجتماعی تبلیغ میشوید.
2- علایق مردم را به ایدههای کسبوکار تبدیل کنید.
درباره درآمدزایی از علایق و سرگرمیهایتان حرفهای زیادی گفته شده است، اما نظر شما درباره استفاده از سرگرمیهای مخاطبان برای درآمدزایی چیست؟ به یاد دارم که چندین سال قبل برای اولین بار مراکزی برای تماشای دستهجمعی مسابقات و برنامههای تلویزیونی به وجود آمد. این مراکز به سرعت مشهور شدند زیرا مردم میتوانستند تمام مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلیس و جام باشگاههای اروپا را تماشا کنند اما پس از گذشت زمان به دلیل هزینههای بالا تعطیل شدند.
یک مثال دیگر؟ اخیرا زمانی که متوجه شدم دانشگاه لوردس در اوهایو برای کسانی که میخواهند گیمر حرفهای بشوند (یعنی از بازیکردن درآمدزایی کنند) بورسیه میدهد، شگفتزده شدم.مردم در منطقه شما به چه چیزی علاقه زیادی دارند؟ چگونه میتوانید کاری کنید که آنها با دنبالکردن علایقشان برای شما درآمدزایی کنند؟ اگر فکر میکنید که ایده شما تنها یک سرگرمی ساده برای مردم است، احتمالا اشتباه کردهاید.
وقتي مد نقش اساسی داشته باشد، مطمئنا یک فرصت شغلی وجود دارد. ما در قرن 21 هستیم بنابراین هیچ چیزی غیرممکن نیست.
3- همیشه و همه جا ایدههایتان را یادداشت کنید.
ثبتکردن ایدهها و تصحیح آنها میتواند پیچیده و زمان بر باشد اما شما میتوانید از ابزارهای مفیدی مانند «گوگل کیپ»، «کوایر» و «پاپیر» استفاده کنید. شما باید بدانید که ایدههای خلاقانه میتوانند هر وقت و هرجایی به ذهنتان خطور کنند پس به ذهنتان اعتماد نکنید و آن را سریعا یادداشت کنید. زمانی که در مترو یک آگهی الهامبخش میبینید، آن را یادداشت کنید. ایدههایی را که در زمان ناهار با همکاران به ذهنتان رسیده روی دستمالکاغذی بنویسید و آن را نگه دارید. قدم بعدی خواندن دوباره یادداشتها و تجدیدنظر در آنهاست. بعضی ایدهها در ابتدا احمقانه به نظر میرسند اما میتوانند به یک کسبوکار خاص تبدیل شوند.
4- به محصولات و خدمات سفری فکر کنید.
چه نوع محصولاتی را میتوانید برای مردمی که در سفر (راه) هستند پیشنهاد کنید که پویایی آنها را آسانتر کند؟ من به این دسته از کسبوکارها، کسبوکارهای سفری میگویم. ایدههای محصولات تازه در این دسته به سرعت موفق میشوند. امروزه کانتینرهای سفری و توالتهای متحرک و انواع محصولات برای داشتن سفری راحت وجود دارند.در پایان باید بگویم که امروزه ایدهها تاثیر زیادی در جهان اطراف ما دارند و این جمله هیچگاه به اندازه این روزها درست نبوده است. ایدههای خلاقانه و عالی میتوانند شما را به بهترینها برسانند.حالا به سراغ ایدههای خوب خود برو و آنها را محقق کن!