هیچ یک، انتخاب ميان کارکردن برای دیگران یا کارکردن برای کسبوکار خودتان، یکی از دشوارترين تصمیمات کاری است؛ اما اشتباه نکنید کار کردن برای خودتان الزاما به معنای راهاندازی یک کسبوکار جدید نیست. پیداکردن ایده مناسب و داشتن سرمایه برای کارآفرینشدن، آسان نیست. افراد زیادی هستند که میخواهند کارآفرین شوند (یا اینطور فکر میکنند) اما نمیدانند از کجا شروع کنند. آیا به گزینه سومی هم فکر کردهاید؟شما میتوانید یک کسبوکاري را كه راهاندازي شده خریداری کنید و مدیر کسبوکار خودتان باشید. «کارآفرینی از طریق اکتسابی» نامي است که برای این روش انتخاب کردهاند و این روش در تمام دانشکدههای کسبوکار کشور بررسی شده است. من برای گسترش شرکت نرمافزاریام به جای منتظرشدن برای پیشرفت کند شرکتم، به دنبال خرید یک کسبوکار بودم.کارآفرین باهوشی که میخواهد از این روش استفاده کند باید به دنبال کسبوکار سودمند و پرمنفعتی باشد که درآمد ثابتی دارد و فقط براي مدت کوتاهی نيست كه معروف شده است. بسیار مهم است که بدانید، سرمایهگذاران و بانکدارها نیز دقیقا به دنبال این شرکتها هستند زیرا نمیخواهند خطر کنند. پیدا کردن کسبوکار با این ویژگی به هیچ وجه سخت نیست اما تبلیغات پرسروصدایی ندارند.
چه چیزی باعث استحکام و سودمندی کسبوکارها میشود؟
یکی از جوابها داشتن مشتریان دائمی است زیرا چرخه ثابت مشتریان دائمي برای استحکام کسبوکار شما ضروری است. افزایش چشمگیر مشتریها برای مدت کوتاه نمیتواند تضمینکننده این تعداد مشتری در طولانیمدت باشد بنابراین اشتباه نکنید و به دنبال شرکتهایی باشید که مشتریان دائمشان هرماه یا هرسال برای خرید محصول یا خدمات جدید دوباره مراجعه میکنند. شما نباید فقط به ارقام و آمار فروش توجه کنید بلکه باید به تکتک مشتریها دقت کنید و ببینید که آیا آن شرکت مشتریهای همیشگی دارد یا مشتریها هربار تغییر میکنند زیرا نداشتن مشتریهای دائمی نشاندهنده این است که آن شرکت هنوز نتوانسته روش کار مناسبی پیدا کند و شما باید وقت و هزینه زیادی برای این موضوع صرف کنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، داشتن الگوی پیشرفت آهسته است. چرا؟ زیرا وقتی شما کسبوکاری را میخرید نمیخواهید با مشکلاتی که از پیشرفت سریع به وجود میآید (مانند مشکلات فهرست دارایی، مشکلات خدمات به مشتریها، مشکلات ارسال کالا، انبار، آموزش و استخدام کارمندان) مواجه شوید. البته این به معنای خرید شرکتی که هیچ آیندهای ندارد، نیست.تای استوارت، موسس شرکت بیمه آسان زندگی ميگويد: «شما باید به دنبال شرکتی باشید که الگوی پیشرفت ثابتی در چند سال داشته و محصول یا خدماتی را عرضه میکند که در آینده نیز تقاضای بالایی دارد.»تاسیس شرکت یک ریسک بزرگ است و استرس زیاد و ساعتهای کاری سخت و طولانی در پي دارد. شما هیچ پول، مشتری و کارمند باتجربهای ندارید و باید از صفر شروع کنید. در عوض با خرید یک شرکت، شما فقط باید چند قسمت را ارتقا بدهید تا کسبوکارتان را آنطور که میخواهید پیش ببرید و سرمایهگذاران از سرمایهگذاری در شرکتی مطمئن مانند شركت شما لذت میبرند.