هیچ یک،همه برندها و کسبوکارهای جهان یک هدف مشترک دارند: میخواهند مشتریان عاشق محصولات آنها شوند. مفهوم نسبتا سادهای است، اما بسیاری از کسبوکارهایی که بر تولید اقلام روزمره زندگی متمرکز هستند، نمیتوانند کاری کنند که مشتریان عاشق محصولاتشان شوند. کار آسانی نیست. آنها محصولاتی نمیفروشند که مانند یک تلویزیون فول اچ دی حس لذت و شادی به مشتری القا کند؛ بلکه چیزهایی مثل قرص ماشین ظرفشویی یا ترموستات میفروشند. مردم به طور کلی به چنین اجناسی با این دید مینگرند که آن جنس عملکرد خوبی داشته باشد، نه چیز دیگری.من بیش از 15 سال در صنعت تولید اقلام روزمره زندگی کار کردهام و بارها و بارها به این مشکل برخوردم. اگرچه اضافهکردن عامل «لذت» و «شادی» به وسایلی مثل جاروبرقی کار سادهای نیست، اما به هرحال امکانپذیر است.اگر سازندگان وسایل روزمره زندگی میخواهند کاری کنند که مردم عاشق محصولاتشان شوند، یک استراتژی خوب این است که کمی از وسایل لوکس زندگی الهام بگیرند تا بتوانند برندی لوکس برای اقلام روزمره زندگی تولید کنند. وسایلی که مشتریان را از لحاظ احساسی درگیر کند. برای انجام این کار چند مرحله وجود دارد:
محصولی بسازید که واقعا یک سر و گردن بالاتر از محصولات مشابه باشد.
مصرفکنندگان امروزی میتوانند کمپینهای بازاریابی پرزرقوبرقی که فقط برای جلب توجه و اعتماد آنها و فروش آخرین مدل آون تستر یا روتختیشان ساخته شدهاند را تشخیص دهند. تلاشهای بازاریابی شما برای لوکس جلوهدادن اقلام روزمره تنها زمانی جواب خواهد داد که محصولتان واقعا مزایای بیشتری نسبت به نسل قدیمیتر خود داشته باشد.اگر میخواهید مردم واقعا از استفاده از اقلام روزمرهشان لذت ببرند، باید چیزی بسازید که هم از لحاظ ظاهری و هم عملکرد متمایز باشد. از مواد اولیه اصل و با کیفیت عالی استفاده کنید، طراحی محصول را سرسری نگیرید و در نهایت کمی از زیباییهای مخصوص وسایل لاکچری به آن ببخشید. محصول شما باید از لحاظ عملکرد یک سر و گردن بالاتر از بقیه محصولات باشد و در عین حال از زیباییهای ظاهری نیز چیزی کم نداشته باشد.
مجموعه کوچک و گلچینشدهای از محصولات ارائه دهید.
در دنیای تجارت الکترونیک امروزی، که مشتریها میتوانند تنها با اشاره یک انگشت محصول مورد نظر خود را خریداری کنند، شاید وسوسه شوید که مجموعه بینهایتی از محصولات ارائه کنید تا گزینههای متعددی در اختیار مشتریان قرار داده باشید. اما اگر میخواهید یک برند لوکس داشته باشید، این اشتباه را مرتکب نشوید.از زمانی که بری شوارتز کتاب «پارادوکس انتخاب» را منتشر کرد، دیگر همه میدانند که اگر گزینههای زیادی در دسترس مشتری باشد، باعث ناتوانی او در تصمیمگیری یا تصمیم اشتباه او در انتخاب محصول مناسب میشود.اگر این معضل انتخاب را از سر راه مشتری بردارید و سعی کنید منحصر به فردبودن و خاصبودن محصولاتتان را به مشتری القا کنید، در مسیر درست تولید کالای لوکس قرار خواهید گرفت.
روی لذت و شادی طولانیمدت تمرکز کنید، نه قیمت.
محصولات لوکس تقریبا همیشه قیمتی بالاتر از همتایان معمولی خود دارند. این چیزی نیست که بخواهید از آن خجالت بکشید. بسیار دیدهام که برندهای لوکس به جای اینکه تمرکز خود را روی توصیف دقیق و شفاف مزایای محصولاتشان بگذارند، سعی میکنند وارد رقابت قیمتی شوند. زمانی که شخصی از محصول شما استفاده کند، باید به سرعت از مزایای آن بهرهمند شود. اما کماکان، به منظور اینکه مردم متقاعد شوند و پول بیشتری بپردازند، باید دقیقا به آنها بگویید که آنها نه تنها از استفاده از این محصول لذت بیشتری خواهند برد، بلکه در طولانیمدت نیز از ارزش بیشتری نسبت به سایر محصولات بازار بهرهمند خواهند شد.بسیاری از برندهایی که در زمینه تولید کالاهای لوکس فعالیت میکنند، با ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی طولانیمدت، لذت و شادی طولانیمدتی را به مشتریان خود ارائه میکنند. باید معامله خوبی با مشتری داشته باشید؛ هزینه مناسب محصولی را که ارائه میکنید بگیرید و در عوض چیزی به آنها بدهید که مدتها از داشتنش لذت ببرند.
حس و حال حضور در یک گروه را به مشتریان خود القا کنید.
به عنوان بخشی از فعالیتهای بازاریابیتان برای فروش محصولات روزمره لوکس، باید به مشتریان خود این امکان را بدهید تا یکدیگر را پیدا کرده و داستانها و تجربه خرید و استفادهشان از محصولات شما را برای یکدیگر تعریف کنند.
شاید عجیب به نظر برسد که بخواهید گروهی برای مصرفکنندگان اقلام روزمره ایجاد کنید تا آنها بتوانند تجربیات خریدشان را با یکدیگر در میان بگذارند، اما مثالهای زیادی در مورد چنین برندهایی وجود دارد که توانستهاند از طریق وبسایت، شبکههای اجتماعی و فرومها کاری کنند مردم با شوق و اشتیاق در مورد خرید جاروبرقی و تصفیه هوا و تجربههایشان از استفاده از آنها صحبت کنند.اینکه بخواهید کاری کنید مصرفکنندگان محصولات روزمره عاشق این وسایل شوند، قطعا چالش سختی است. اما حال که مصرفکنندگان ترجیح میدهند از لحاظ احساسی با محصولات ارتباط برقرار کنند و برندهای بسیاری نیز فضای لوکستری برای تولید اقلام روزمره در نظر گرفتهاند، مطمئن باشید با تولید و ارائه نسخههای به روز شده و خواستنیتر این اقلام میتوانید در نهایت پیروز این میدان شوید.