با شروع دور جدید واردات خودرو به ایران، ظاهرا تمام این ماشین ها از کشور چین به ایران میآیند. اما آیا همه خودروهای وارداتی جدید ساخت چین هستند؟
صنعت خودروسازی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهانی شناخته میشود. با این حال، در ایران، شرایط خاصی به وجود آمده است که موجب شده است تا توجه بیشتری به خودروهای چینی معطوف شود. در سری جدید واردات خودروهای خارجی، خودروهای همانند نیسان، میتسوبیشی و… هم به چشم میخورند ولی آیا آنها هم مونتاژ چین هستند؟ در این مقاله از گجت نیوز به بررسی این موضوع میپردازد که آیا همه خودروهای وارداتی به ایران چینی هستند یا خیر.
تحریمها و تاثیر آن بر بازار خودرو
ارتباط با تولیدکنندگان بزرگ خودروهای جهان به ویژه در کشوری مانند ایران، با چالشهای متعددی مواجه است. اولین و بزرگترین مانع در این مسیر، تحریمهای بینالمللی است که به شدت بر تجارت خودرویی ایران تأثیر گذاشته است. این تحریمها نه تنها محدودیتهایی برای واردات خودرو ایجاد کردهاند، بلکه به مشکلات ارزی نیز دامن زدهاند. به عنوان مثال، شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند تویوتا و هیوندای به دلیل این تحریمها قادر به فروش محصولات خود به بازار ایران نیستند. این وضعیت به طور مستقیم منجر به کاهش گزینههای موجود برای واردات خودرو به کشور شده و بازار را با کمبود تنوع مواجه کرده است.
علاوه بر تحریمها، چالشهای داخلی نیز نقش بسزایی در محدود کردن ورود برندهای بزرگ به بازار ایران ایفا میکنند. قوانین و مقررات محدودکنندهای مانند محدودیتهای مربوط به حجم موتور و قیمت خودرو، فرآیند واردات را پیچیدهتر و دشوارتر کرده است. این قوانین نه تنها به کاهش جذابیت بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی منجر شده، بلکه باعث افزایش هزینههای واردات و در نتیجه کاهش کیفیت و تنوع محصولات موجود در بازار شده است.
چین، تنها راه فرار از تحریمها
در شرایط کنونی، با توجه به اخبار خودرو، چین به عنوان تنها گزینه قابل اتکا برای ایران باقی مانده است. روابط سیاسی و اقتصادی چین با ایران و توانمندیهای تجاری این کشور در دوران تحریم، این امکان را فراهم کرده است که خودروهای چینی به راحتی به بازار ایران وارد شوند. با این حال، باید اشاره کرد که به دلیل تحریمها، اکثر خودروهای وارداتی به ایران در واقع مونتاژ چین هستند. برخی از این خودروها به صورت مستقیم از چین وارد میشوند، در حالی که برخی دیگر از کشورهای دیگری مانند هند و مکزیک یا از طریق روشهای دیگر برای دور زدن تحریمها به ایران میرسند.
همکاری با کشورهایی مانند چین به عنوان تنها راه حل باقی میماند. این کشور با وجود چالشهای موجود، توانسته است به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد در صنعت خودروسازی ایران شناخته شود و با ارائه محصولات متنوع و با قیمت مناسب، به تأمین نیازهای بازار کمک کند. با این حال، این وضعیت همچنان نیازمند بازنگری در سیاستها و قوانین داخلی است تا بتواند زمینه را برای ورود برندهای بزرگ و معتبر جهانی به بازار ایران فراهم کند.
پیشرفتهای کیفی خودروهای چینی
نباید از خودروهای مونتاژ چین بترسیم. خودروسازان چینی در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در تولید خودروهای با کیفیت داشتهاند. این پیشرفتها باعث شده است که خودروهای چینی اکنون قادر به رقابت با خودروهای ژاپنی و کرهای باشند. بهبود کیفیت و طراحی این خودروها، به تدریج تصورات منفی در مورد آنها را از بین برده است.
امروزه، خودروهای چینی دیگر تنها به عنوان «خودروهای ارزانقیمت» شناخته نمیشوند. آنها به عنوان محصولاتی با کیفیت قابل رقابت در بازار ایران مطرح شدهاند. این تغییر در نگرش میتواند به افزایش تقاضا برای خودروهای چینی منجر شود. علاوه بر این هزینه تولید کمتر باعث شده برندهایی مثل مرسدس بنز، بیامو، ولوو و… بخش اعظمی از تولیدات خود را به چین ببرند. پس نمیشود گفت بنز، بیامو، هیوندایی و … بی کیفیت هستند.
واقعیت این است که در شرایط فعلی، چین گزینهای غیرقابل اجتناب است. حتی اگر خودروسازان ژاپنی و اروپایی تمایل به بازگشت به بازار ایران داشته باشند، مشکلات اقتصادی و تجاری مانع از تحقق این امر میشود.
مشکلات صنعت خودروی داخلی
صنعت خودروی ایران در حال حاضر با مشکلات داخلی بسیاری مواجه است. خودروسازان داخلی قادر به تولید خودروهایی با کیفیت مناسب نیستند و این امر نیاز به واردات خودروهای چینی را بیشتر میکند. واردات این خودروها میتواند راهحلی موقت برای ناترازیهای بازار باشد.
خرید خودرو از کمپانیهای بزرگ چینی برای شرکتهای ایرانی دشواریهای خاص خود را دارد. این کمپانیها به دلیل نگرانی از تحریمها، همکاری با ایران را محدود کردهاند. این مسئله باعث شده است که شرکتهای ایرانی به دنبال همکاری با شرکتهای ثالث باشند که هزینههای اضافی را به همراه دارد.
واردات خودروهای چینی میتواند به افزایش تنوع مدلها و کاهش قیمتها در بازار ایران منجر شود. همچنین، این واردات میتواند رقابت را در بازار افزایش دهد و به نفع مصرفکنندگان باشد. در نتیجه، خودروسازان داخلی ناچار به بهبود کیفیت محصولات خود خواهند شد. باید گفت که خودروهای چینی در حال حاضر به عنوان تنها گزینه موجود برای واردات به ایران به نظر میرسند. بازار خودرو ایران نیازمند تغییرات اساسی است و واردات خودروهای چینی میتواند به عنوان یک گام موقتی به کاهش بحران در این صنعت کمک کند.
خودروهای آمریکایی را فراموش کنید
باید شرولت، جیام و سایر برندهای جذاب آمریکایی را فراموش کنیم. واردات خودروهای آمریکایی به ایران به دلیل تحریمهای اقتصادی و سیاسی که از سوی ایالات متحده و جامعه بینالمللی علیه ایران اعمال شده، ممکن نیست. این تحریمها به شدت محدودیتهایی را برای تجارت و سرمایهگذاری در ایران ایجاد کردهاند و شرکتهای آمریکایی را از فروش محصولات خود به این کشور منع کردهاند. علاوه بر این، قوانین و مقررات داخلی ایران، شرایط را برای واردات خودروهای خارجی، به ویژه از برندهای آمریکایی، پیچیده و دشوار کرده است. بنابراین، ترکیب این عوامل باعث شده که واردات خودروهای آمریکایی به ایران عملاً غیرممکن باشد.
لکسوسهای وارداتی از کدام کشور هستند؟
در لیست بالا، نام برند معتبر لکسوس به وضوح به چشم میخورد. این برند لوکس و شناختهشده، تنها چند مدل خاص را خارج از مرزهای ژاپن مونتاژ میکند که شامل RX، NX، TX و ES میشود. جالب است بدانید که تنها محصول خط تولید لکسوس که در هند مونتاژ میشود، مدل ES است. با توجه به این شرایط و اطلاعات موجود، میتوان به طور قطع گفت که مدل لکسوس ES200 وارداتی به بازار آذریوردسال، به طور خاص از کارخانههای هند تولید شده است.
این موضوع نشاندهنده این است که لکسوس نمیتواند محصولات خود را از کشورهای اصلی تولید به ایران وارد کند، و این محدودیتها به دلیل تحریمها و شرایط اقتصادی موجود، دسترسی به خودروهای لوکس این برند را برای مصرفکنندگان ایرانی دشوار کرده است. بنابراین، علاقهمندان به خودروهای لکسوس باید به این نکته توجه داشته باشند که گزینههای موجود در بازار ایران، محدود به مدلهایی است که در کشورهای ثالث مونتاژ میشوند و از این رو، کیفیت و ویژگیهای اصلی محصولات لکسوس ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.