هیچ یک،آخرین باری که گوشی هوشمندتان را چک کردید چه زمانی بود؟ اگر شما هم مثل بقیه مردم باشید، احتمالاً همین الان هم گوشی موبایلتان كنارتان است. اصلاً از کجا معلوم؟! شاید در دست گرفته باشیدش.در چند سال اخیر استفاده از موبایل به میزان حداکثری رسیده است و افراد زیادی نسبت به هر زمان دیگری دارند از کاراییهای مختلف گوشیهای هوشمندشان استفاده میکنند. از جستوجوی ساده در گوگل گرفته تا جستوجوی محصولاتی که میخواهند بخرند.جری دیچلر، معاون مدیرعامل شرکت AdWords میگوید: «مصرفکنندگان میلیاردها بار در روز به سراغ گوگل میروند و سوالاتی مثل «چگونه میتوان به… رفت؟»، «میخواهم بدانم چرا…»، «چطور میتوانم .. انجام دهم؟» و انواع و اقسام موارد دیگر را جستوجو میکنند. و اغلب اوقات برای چنین کاری به سراغ گوشی هوشمندشان میروند.»گوگل نامي برای این لحظات گذاشته است: ریزلحظهها. ریزلحظهها در واقع زمانهایی بسیار کوتاه در حد چند ثانیه هستند که مردم برای برطرفکردن نیازی به خصوص به سراغ گوشیهایشان میروند. و این پنجره کوچک موقعیت میتواند شرایط خوبی برای کسبوکار شما فراهم کند.به دلیل آنکه هفتاد درصد از جستوجوهای موبایلی به اقدام سریع منجر میشوند، باید اطمینان پيدا کنید برندتان آنقدر در دسترس و در تیررس نگاه مشتری باشد تا در اقدام مشتری سهمی داشته باشید. مطمئن شوید که محتوای تولیدیتان به آسانی یافت میشود، در دسترس عموم قرار دارد و به حیطه کاریتان مرتبط است. این کار باعث میشود برندتان در آن ریزلحظهها خوب جلوه کند و بتواند مشتری را به سمت خود جلب کند. به این منظور به چهار مرحله زیر توجه کنید:
مشتریتان را درک کنید.
قبل از اینکه تولید محتوا را شروع کنید، باید در ابتدا بدانید که مشتریانتان چه میخواهند. چه کسانی هستند؟ چه ویژگیهایی دارند؟ به بررسی عادات، اولویتها و ویژگیهای مردمشناختیشان بپردازید تا دقیقاً بدانید که چه گروه مشتریانی را باید به سوی برندتان جذب کنید.سپس در این زمینه تأمل کنید که مشتریان قبل از خرید محصولات شما ممکن است چه سوالاتی داشته باشند. اگر محتوایی تولید کنید که به این پرسشها پاسخ دهد، احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که مشتریانتان در آن ریزلحظهها به سراغ برند شما بیایند.
ریزلحظهها را پیشبینی کنید.
پژوهشها نشان دادهاند شرکتهایی که خود را آماده این لحظات کردهاند، بازگشت سرمایه خوبی را، هم در بازاریابی موبایلی و هم کمپین کلی بازاریابیشان، تجربه کردهاند. برای اینکه بتوانید خود را برای این ریزلحظهها آماده کنید، باید بدانید که مصرفکنندگان چه زمان، کجا و چرا از این ریزلحظهها استفاده میکنند و برند شما چطور میتواند با این لحظات تناسب پیدا کند.این موضوع به پرسشهايي ارتباط پیدا میکند که مشتری قبل از خرید از خود میپرسد. به عنوان مثال ممکن است شخصی در گوگل «بهترین رستوران نیویورک با بهترین کیفیت استیک» را جستوجو کند. رستورانهای نیویورک باید خود را برای این ریزلحظهها آماده کرده و هرکاری که از دستشان برمیآید انجام دهند تا مطمئن شوند که مشتری برند آنها را انتخاب میکند. ریچارد فلاناگان، مدیر بازاریابی تجاری گوگل در استرالیا و نیوزیلند، میگوید: «در همین لحظات است که اولویتهای مردم شکل ميگيرد و باعث تصمیمگیری میشود.» لحظات احتمالی زیادی هستند که میتوانند برای برندتان اهمیت داشته باشند. غیرممکن است که بتوانید از همه آنها استفاده کنید؛ اما چطور میخواهید از ميان آنها انتخاب کنید؟ این موضوع به مصرفکنندگان برندتان و خواستها و نیازهای آنها مربوط میشود. فقط به لحظات قبل از خرید آنها فکر نکنید. برندتان باید در طول مسیر با مشتری همگام شود تا در هر مرحله ارتباط خوبی با مشتری شکل بگیرد.
مرتبط باشید.
خب چطور اطمینان حاصل میکنید که برندتان در این ریزلحظهها جلوی چشم مشتری ظاهر میشود؟ عوامل زیادی در این موضوع دخیل هستند؛ از جمله دنبالکردن بهترین روشها برای بهینهسازی موتورهای جستوجو. اما مهمترین عامل محتوایی است که تولید میکنید.نه تنها باید با محتوای تولیدیتان به پرسشهاي درستی پاسخ دهید، بلکه باید مطمئن شوید که این محتوا به سادگی قابل درک است. مشتریانتان باید به سادگی پاسخی را که به دنبال آن هستند بیابند. البته باید این را نیز بدانید که محتوای تولیدی شما باید جنبه آموزشی داشته باشد، نه فقط تبلیغاتی.مشتریان زمان کمی را به جستوجو اختصاص میدهند، بنابراین اگر نتوانید آنچه آنها میخواهند را بهشان تقدیم کنید، به سراغ برند دیگری میروند. در واقع 51 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند محصولات موردنیاز خود را از برندی تهیه میکنند که اطلاعات موردنیازشان را به آنها ببخشد.شما همچنین باید روی توزیع محتوای خود نیز متمرکز شوید. تولید محتوایی عالی که متاسفانه هیچ کس نمیتواند به آسانی آن را پیدا کند، اصلاً کافی نیست. مطمئن شوید محتوای تولیدیتان را در کانالهای مختلفی که مصرفکنندگانتان در آنجا حضور دارند، پخش کنید.
روی تجربه مصرفکنندگان متمرکز شوید.
لیزا گهولبر، معاون مدیر بازاریابی شرکت گوگل میگوید: «تا چند سال پیش منابع اطلاعاتی ما فقط روی میزهای کارمان قرار داشت. اما حالا دیگر اینطور نیست. هرکسی در هر زمان یک گوشی هوشمند و قدرتمند در جیب خود دارد و در نتیجه توقع مردم بسیار بالا رفته است. ما انتظار داریم که همه چیز به درستی و خیلی سریع اتفاق بیفتد.استفاده از ریزلحظهها فقط به معنای تولید محتوای مناسب و درست نیست، بلکه باید مطمئن شوید که تجربه کاربران از محتوای تولیدی شما تجربهای دلنشین و راحت باشد.باید روی ایجاد تجربهای مثبت در حیطه کار با گوشی هوشمند تمرکز کنید. یعنی کاری کنید که مصرفکننده به سادگی محتوا را دانلود کرده و از آن استفاده کند. مراحل اضافی و سخت را حذف کنید. اگر از مشتری بخواهید قبل از دانلود فرمی طولانی و گیجکننده را پر کند، او علاقهاش را از دست ميدهد و سراغ برند دیگری میرود.
ادامه
دی ۶, ۱۴۰۳