هیچ یک،کتاب مسری به ما نشان میدهد که چطور تبلیغ دهانبهدهان و تاثيرگذاری اجتماعی روی کسبوکارتان تاثير میگذارد. و چطور میتوانید از این پدیده برای محبوبکردن ایدهها و محصولاتتان استفاده کنید.
آیا میخواهید محصولاتتان فراگیر شده و همه دربارهاش صحبت کنند؟ آیا میخواهید ایدهها و محصولاتتان مانند ویروس همه جا پخش شود؟ آیا میخواهید در این بازار شلوغ و آشفته کاری کنید که مردم تفاوت شما را با دیگران ببینند و پیام منحصر بهفردتان را بشنوند؟ راههایی هست که شما میتوانید با استفاده از آنها ایدهها و اطلاعاتتان را ویروسی کنید.در کتاب «مسری» جواب این پرسشها را دریافت میکنیم:
عامل محبوبیت بعضی از محصولات چیست؟
چرا مردم درباره بعضی از ایدهها و محصولات خاص بیشتر صحبت میکنند؟
چرا بعضی از داستانها بیشتر از بقیه سرایت میکنند؟
چه چیزی باعث میشود بعضی موضوعات در دنیای آنلاین مثل ویروس منتشر شوند؟
نویسنده این کتاب معتقد است بر خلاف تصور عموم، دلیل انتشار ویروسی موضوعات و ایدهها «تبلیغات» نیست. چون مردم به تبلیغات گوش نمیدهند. مردم به حرف دوستان و آشنایان خود گوش میدهند.به طور کلی شش عامل وجود دارد که باعث میشود یک ایده یا محصول از طریق دهانبهدهان به محبوبیت چشمگیر برسد و در جامعه بین مردم دست به دست شود.
نکته طلایی
تبلیغ دهانبهدهان به راحتی مردم را قانع میکند.
ایده یا محصول مسری مانند آتشسوزی در جنگل به سرعت پخش میشود. پیام شما یا آوازه محصول یا ایدهتان از سوي صدها و هزاران انسان معمولی دست به دست میشود و میچرخد.تبلیغ دهانبهدهان به دو دلیل اصلی از تبلیغ سنتی موثرتر است:
1- قابلاعتمادتر است. تبلیغات قابل اعتماد نیستند. تولیدکنندهها همیشه در تبلیغات خود از این میگویند که چقدر کارشان عالی است و محصولشان فوقالعاده است. اما دوستان ما صادقانه نظرشان را درباره یک محصول میگويند و معمولا راحتتر میتوان حرفشان را باور کرد.
2- هدفمند است. شرکتها تبلیغاتشان را برای طیف وسیعی از مخاطبان میسازند. مثلا در تبلیغ روزنامه، تنها بخشی از مخاطبان ممکن است به آن محصول علاقه یا نیاز داشته باشند. اما هدف تبلیغ دهانبهدهان فقط مخاطب علاقهمند است. مثلا اگر کتابی را پسندیدم، با همه دوستانم درباره آن صحبت نمیکنم.بلکه فقط با کسانی نظرم را در میان میگذارم که احتمالا به موضوع کتاب علاقهمند هستند یا من فکر میکنم که محتوای این کتاب به دردشان میخورد.
الماس اول
شش اصل که باعث فراگیرشدن موضوعات میشوند:یکسری خصوصیات و ویژگیها هستند که باعث میشوند درباره یک ایده یا محصول بیشتر صحبت شده و به اشتراک گذاشته شوند. این خصوصیات عبارتاند از:
1- اعتبار اجتماعی: سه راه برای افزایش اعتبار اجتماعی وجود دارد.
الف- اهمیت یا شگفتی ذاتی موضوع را پیدا کنید. به اشتراکگذاشتن داستانهای سرگرمکننده، حیرتآور و جدید باعث میشود مردم شما را فردی جالب بدانند.
ب- از قدرت بازی استفاده کنید. رقابت باعث افزایش مقایسه اجتماعی میشود. مردم به سلسلهمراتب و برتربودن اهمیت میدهند و در برنامههایی شرکت میکنند که جایگاه بالاتر آنها را نشان دهد. به آنها کمک کنید تا دستاوردهای خود را نشان دهند و بتوانند این برتری را به رخ دیگران بکشند.
ج- کاری کنید که احساس موفقیت کنند. اگر چیزی سخت به دست بیاید، مردم احساس میکنند ارزش تلاشکردن را دارد. ارزش بیشتری برای آن قائل خواهند بود و با دیگران درباره اعتبار اجتماعی داشتن یا دانستن آن موضوع صحبت خواهند کرد.
2- سرنخها و یادآورها: چه سرنخی باعث میشود که مردم به یاد ایده یا محصول شما بیفتند؟ چطور میتوانید آن را با چیزی مرتبط کنید که باعث شود مردم بیشتر به یاد آن بیفتند؟ مثلا در سال 1997 شرکت شکلاتسازی مارس متوجه رشد عجیبی در فروش شکلاتهای خود شد. دلیل آن چه بود؟ سفر مشهور سفینه فضایی ناسا به سیاره مریخ (که معادل انگلیسی آن «مارس» است) باعث این محبوبیت و فروش بیشتر شده بود.
3- احساس: روی احساسات تمرکز کنید. چه احساسی با ایده یا محصول شما پیوند خورده و دلیل این پیوند چیست؟ این سوال را سه بار از خودتان بپرسید و هر بار در جوابتان عمیقتر شوید.
4- دید عموم: آیا مردم میتوانند دیگران را در حال استفاده از محصول شما ببینند؟ چطور میتوانید کاربرد شخصی آن را عمومی کرده و به دیگران نشان دهید؟
5- ارزش کاربردی: آیا صحبتکردن درباره ایده یا محصول شما به دیگران کمک میکند؟ چطور میتوانید این ارزش را برجسته کنید و آن را طوری ارائه دهید که دیگران دوست داشته باشند آن را به دیگران انتقال دهند تا به شخص دیگری کمک کرده باشند؟
6- داستان: آیا محصول یا ایده شما در قالب داستانی قرار دارد که مردم دوست دارند آن را به اشتراک بگذارند؟ آیا داستانتان ارزشمند است؟
الماس دوم
اگر در ذهن مردم باشید دربارهتان صحبت خواهند کرد.یادآورها و سرنخها باعث میشوند مردم درباره شما صحبت کنند، شما را انتخاب کرده و از خدمات و ایدههایتان استفاده کنند.
باید از خودتان بپرسید چطور میتوانید کاری کنید که مردم به یاد محصول یا ایده شما بیفتند. مثل قراردادن شکلات کیت کت در کنار قهوه در تبلیغ آنکه باعث شد مردم از آن به بعد هر وقت قهوه میخورند یاد کیت کت بیفتند. یا آهنگی از «ربکا بلک» به نام «جمعه» که هر هفته جمعهها مردم به یاد آن میافتادند و این موضوع این آهنگ را بسیار محبوب کرد.به یاد داشته باشید که هر ایده یا محصولی میتواند مسری شود، اگر صدها و هزاران مصرفکننده وجود داشته باشند که به شما اعتقاد داشته و برایتان به صورت دهانبهدهان تبلیغ کنند، درست مثل آتشسوزی جنگل که خیلی زود همه جا را فرامیگیرد.