هیچ یک، نقل و کشمش. کره و مربا. لورل و هاردی. تام و جری! زوجهای زیادی در دنیا هستند که با یکدیگر به شهرت رسیدهاند و وقتی اسم یکی از آنها را میشنوید، دیگری نیز به ذهنتان خطور میکند. اما زوج کلمات دیگری نیز هستند که امروزه اهمیت زیادی برای بازاریابها پیدا کردهاند: «بازاریابی و محتوا».90 درصد از شرکتهای بازاریابی از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی کاریشان استفاده میکنند. اما باز هم این بدان معنا نیست که محتوای تولیدی آنها بالاترین کیفیت ممکن را داشته و میتواند از نظر ارزشمندبودن برایشان مزیت رقابتی به شمار بیاید.برای تبدیلشدن به یک محتوانویس خوب و حرفهای به چه چیزی نياز دارید؟ من چطور توانستم به کسی تبدیل شوم که همکارانم همیشه به دنبال شنیدن نکته و توصیهای از جانب من باشند؟ این موضوع به این بستگی دارد که قبل از اینکه شروع به نگارش محتوا یا متن کنید، چه کارهایی انجام دادهاید.چه یکی از اعضای تیم محتوانویسی شرکت باشید و چه به تنهایی این مسئولیت را بر عهده گرفته باشید، عادت آزمودهشدهای هستند که میتوانید با به کارگیری آنها به محتوانویس فوقالعاده موفقی تبدیل شوید.با این حال اجازه دهید نکتهای را جهت یادآوری به شما بگویم: هیچ چیز یکشبه رخ نمیدهد. و نباید هم اینطور باشد، چون باید برای رسیدن به آن تلاش کنید. هرچه زودتر شروع به بهکارگیری این چهار عادت در زندگی روزمرهتان کنید، زودتر میتوانید به محتوانویسی عالی تبدیل شوید.
۱-هر روز اخبار مربوط به حیطه کاریتان را بخوانید.
تولید محتوای خوب و مفیدی که مخاطبانتان را به خود جذب کند، مستلزم این است که از اخبار حیطه کاریتان به خوبی مطلع باشید. بهترین تولیدکنندگان محتوا همواره اینترنت را برای پیداکردن آخرین خبرها و جریانات مربوط به کسبوکارشان زیرورو میکنند (جستوجو نمیکنند، زیرورو میکنند!). آنها با این کار کاملاً میتوانند اتفاقات مربوط به صنعت موردنظر و تاثير این اتفاقات بر ذهنیت مشتری در هر زمان را به خوبی درک کنند. هر چیزی را که میخوانید در یک مکان قرار دهید تا عادت مطالعه درستی پیدا کنید. میتوانید با استفاده از اپلیکیشنی مانند Feedly یک فید RSS از وبلاگهایی درست کنید که میدانید مطالب مرتبط به صنعت شما را منتشر میکنند. همچنین میتوانید از همکارانتان بپرسید که این روزها چه چیزهایی مطالعه میکنند. جستوجو کنید و ببینید که مشتریانتان در چه وبسایتها و شبکههای اجتماعیای وقت میگذرانند. خودتان هم از قبل وبسایتهایی در این زمینه میشناختید؟ آنها را هم در فهرست قرار دهید.
2-به طور مرتب مطلب بنویسید.
اگر از تواناییتان استفاده نکنید، آن را از دست میدهید. محتوانویسهای موفق میدانند که باید به طور مداوم عضلات محتوانویسی! مغزشان را به کار بگیرند. این تداوم در کار به آنها کمک میکند تا بتوانند روی ایدههایی که به طور ناگهانی به ذهنشان میرسد کار کرده و از همان ایدههای کوچک، ایدههای کامل و بهتری به دست آورند. محتوانویسهاي موفق شاید همیشه ایده خاصی براي نوشتن نداشته باشند، اما میدانند اگر قلم را روی کاغذ (یا انگشتانشان را روی کیبورد) بگذارند، ایدههایی نیز به ذهنشان خواهد رسید.
هر روز یا یک روز در میان مطلب بنویسید تا عادت نوشتن در ذهن شما نهادینه شود. منظور من این است که هر روز باید مطلبی 1500کلمهای، تخصصی و بیاشتباه بنویسید. بلکه منظور من این است که ده یا پانزده دقیقه وقت بگذارید و ایدهها و افکارتان را روی کاغذ پیاده کنید. بررسی کنید که چه زمانی از روز ذهنتان در آمادهترین حالت ممکن است. شاید پس از نوشیدن یک قهوه؛ شاید هم بعد از چرت بعد از ظهر. دیروز چه مطلبی خواندید که هنوز فکرتان درگیر آن است؟ متوجه چه موضوعی نشدید؟ از خودتان چنین سوالاتی بپرسید تا آمادگی ذهنتان را افزایش دهید.
3- محتوای معقول (نه بیمعنی و جستهگریخته)
افراد زیادی هستند که به کپیبرداری و به اشتراکگذاری محتوا میپردازند. در واقع، هرکسی در فضای مجازی میتواند محتوای تولیدشده از سوي شخص دیگری را بردارد و آن را در توئیتر، فیسبوک یا وبسایت خود به اشتراک بگذارد. اما محتوانویسهاي موفق میدانند که پیداکردن اخبار و مطالب مربوط به حیطه کاریشان و کپیکردن و ارائه آنها به مخاطبانشان کار درستی نیست (حداقل کافی نیست!).گای کاواساکی، نویسنده، میگوید: «شما باید خود را به عنوان یک متخصص به مردم بشناسانید و ارتباط هوشمندانهای با آنها برقرار کنید.» به اشتراکگذاری مطالب کافی نیست، اگر بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید، به شخص منحصر به فردی تبدیل میشوید.اگر به مطلب خوبی برخورد کردهاید که دوست دارید با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید، میتوانید از آن استفاده کنید. اما بهتر است ایدهای از سوی خودتان یا اطلاعات اضافی در مورد آن مطلب را نیز در پایان به آن بيفزاييد.
4- در مورد همه چیز سوال میپرسند.
این افراد به طور ذاتی کنجکاو هستند. آنها یاد گرفتهاند که هم در مورد علم و دانش از پیشآموختهشان و هم در مورد دیگر اطلاعاتی که دريافت ميكنند، کنجکاو باشند.
ذهنتان را رو به سوال و جوابهای زیاد باز کنید. شاید در ابتدا این کار سخت باشد، اما سعی کنید سوالهای زیادی با کلمه پرسشی «چرا» بپرسید تا تفکر انتقادی به دست آورده، دیدگاههای مختلف را درک کرده و به چالش بکشید. اگر نمیدانید، بدانید افرادی که تفکر انتقادی دارند، محتوانویسان عالیای از آب در میآیند.امروزه فشار زیادی بر بازاریابها وارد میشود تا تولید محتوای خوب و مفید را نیز در دستور کار و استراتژی بازاریابیشان قرار دهند. این فشار آنقدر زیاد است که هجده درصد از بازاریابها در یک نظرسنجی گفتهاند که تولید محتوای باکیفیت اولویت اول آنها برای سال جاری است. اگر شما هم به این موضوع اعتقاد دارید، باید عادات مورد نیاز برای تبدیلشدن به محتوانویسی درجه یک را در خود به وجود آورید.