هیچ یک،به نظر میرسد کلمه «برند» در دنیای بازاریابی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد: برند شخصی، برند کسبوکار، برند پیشتاز،…اما معمولا ابهامی در مورد معنای این کلمه در ميان کارآفرینان وجود دارد. «برند» دقیقا چه مواردی را در برمیگیرد؟ آیا باید متخصصی را استخدام کنم؟ برندسازی کار پرهزینهای است، مگر نه؟در مورد پرهزینهبودن باید بگوییم که لزوما اینطور نیست. روشهای خلاقانه زیادی وجود دارد که بتوانید بدون هزینه زیاد به برندسازی کسبوکارتان بپردازید. اگرچه باید زمان نسبتا زیادی را به این کار اختصاص دهید. اما به هرحال نتیجه ملموسی خواهید گرفت. حتی در برخی شرایط این کار به صرفهجویی مالی بیشتر نیز خواهد انجامید.پس به خواندن ادامه دهید و ببینید چطور میتوانید همین امروز برندسازی را شروع کنید:
۱-شخصیت مشتریان خود را بشناسید.
تصادفی نیست که 82 درصد از شرکتهایی که ارزش بیشتری به دست آوردهاند، به شخصیتشناسی مشتریانشان پرداختهاند. نیازها، اهداف و رفتار مشتریان احتمالیتان است که نشان میدهد چگونه باید محصول و خدماتتان را به آنها عرضه کنید. درک این مسائل به شما کمک میکند تا متوجه شوید که مشتریانتان از چه رسانهای استفاده میکنند، چه چیزی به آنها انگیزه داده و به هیجان میآوردشان و در چه شبکههای مجازیای عضویت دارند. به راحتی میتوانید متوجه شوید که چرا این اطلاعات به ایجاد برندی رقابتی و کارآمد میانجامد؛ چون باعث میشود به افراد مناسبی دست پیدا کنید.درک این موضوع هم لزوما برایتان هزینهبردار نخواهد بود. روشی عالی برای انجام این کار استفاده از پرسشنامهها یا کمکگرفتن از بخش فروش شرکتتان برای گردآوری بازخوردهای مشتریان و ارزیابی نظرات آنهاست. برای این کار زمان بگذارید.
۲- یک هویت و لحن به خصوص ایجاد کنید.
زمانی که شخصیت منحصر به فرد مشتریانتان را مشخص کردید، برندتان کمکم میتواند شکل بگیرد که این مسئله شامل ایجاد هویتی به خصوص برای برند، یعنی چیزی که مشتریان برند را با آن بشناسند نیز میشود. همچنین باید لحن بیان برند را نیز مشخص کنید و در هر شبکه ارتباطی با آن لحن با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید.من به عنوان یک نویسنده عاشق بخش «لحن» هستم. اما شما چطور؟ پیداکردن لحن به خصوص برای برندتان فرآیندی متفاوتتر نسبت به درک شخصیت مخاطبانتان دارد؛ در واقع به جای پاسخ دادن به سوالاتی در مورد مشتریانتان باید به سوالاتی پاسخ دهید که بیشتر در مورد خودتان و برندتان است. اینکه چه ارزشهایی را دنبال میکنید؟ چه چیزی ارائه میدهید؟ دوست دارید مردم چطور در مورد شما صحبت کرده و تعریفتان کنند؟
۳-حضور فعالی در شبکههای اجتماعی داشته باشید.
خب تا به اینجا متوجه شدید که مشتریانتان چه شخصیتی دارند. و میدانید که قرار است چه هویتی از خود نشان دهید و با چه لحنی با مخاطبانتان صحبت کنید. اما مخاطبانتان را کجا میتوانید پیدا کنید؟
به دلیل اينکه احتمالا تصویر شفاف و اطلاعات نسبتا دقیقی از مخاطبان خود دارید، پس باید این را نیز بررسی کنید که آنها بیشتر وقت خود را چطور و در کجا میگذرانند؛ منظور ما به ویژه شبکههای اجتماعی است. قبلا بسیار در مورد نحوه دسترسی به مشتریان در فضای مجازی و ارزش و راحتی بسیار این روش صحبت کردهایم.
توجه زیادی به اطلاعاتی که به دست آوردهاید بکنید. شاید بیشتر مخاطبانتان به یک شبکه اجتماعی به خصوص علاقهمند باشند. البته این بدان معنا نیست که نباید در شبکههای دیگر فعالیت کنید، بلکه این موضوع به شما کمک میکند تا بیشتر وقت و انرژی و بودجه خود را صرف شبکه اجتماعی پرطرفدارتر (در ميان مخاطبان خود) بکنید. زمانی که در این شبکهها حضور یافتید، حضورتان را حفظ کنید. فعالیت داشته باشید، به طور مرتب محتوایی ارسال کنید و با مخاطبان نیز ارتباط برقرار کنید. در غیر این صورت تاثیر مثبتی روی مخاطبانتان نخواهید داشت.
۴-وبلاگنویسی کنید.
بارها در مورد اهمیت وبلاگنویسی و تولید محتوای ارزشمند صحبت کردهایم، اما هرچقدر از اهمیت این موضوع بگوییم باز هم کم است. این هسته روش ما، به ویژه برای جلب نظر مخاطبان است؛ چیزی که غریبهها را به بازدیدکنندگان همیشگی وبسایتتان تبدیل میکند.در واقع شاید وبلاگنویسی اساسیترین قدم در استراتژی بازاریابیتان باشد زیرا محتوایی را در دسترس مخاطبان قرار میدهد که در اینترنت به دنبال آن بودند.
۵-خدمترسانی به مشتری را به اولویت نخست خود تبدیل کنید.
برند زاپوس به «خدمترسانی بیبدیل به مشتریان» مشهور است. این وبسایت فروش پوشاک آنلاین خدمترسانی به مشتریان را به مهمترین ارزش خود در کسبوکار تبدیل کرده است. چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ خدمترسانی عالی به مشتریان باعث شده که زاپوس پول زیادی در بخش بازاریابی و تبلیغات صرفهجویی کند. زیرا مشتریان فعلی و احتمالی به اندازه کافی به وسیله بازاریابی دهانبهدهان برای این برند تبلیغ میکنند. باید روشی چشمگیر داشته باشید و تجربهای عالی برای مشتریان خلق کنید. طوری که آنها با کمال میل بخواهند در مورد تجربه فوقالعاده خریدشان از شما با دوستان و آشنایانشان حرف بزنند.
۶-دست به کار شوید
شاید برندسازی اقدام فوقالعاده دشوار و بزرگی به نظر برسد و باعث ترس شما شود، آن هم به ویژه زمانی که بودجه محدودی در اختیار دارید. اما همانطور که دیدیم، روشهای اقتصادی زیادی وجود دارد که نه تنها میتوانید برای شروع از آنها استفاده کنید، بلکه مطمئن باشید نتیجه خوبی هم از آنها میگیرید و اسمتان سر زبانها خواهد افتاد.یک نکته دیگر. از این فرآیند لذت ببرید. البته که باید استراتژیها و منطق خاصی به کار ببرید، اما به وسیله ابزارهایی که امروزه در اختیارتان قرار گرفته، میتوانید تا حدودی مطمئن باشید که کار خیلی سخت و پیچیدهای پیش رو ندارید. این کار فقط یک تمرین خلاقانه است، پس از نوآوریها و بازیهای ذهنیتان لذت ببرید.