هیچ یک،در دو قسمت قبل، 20 روش را برای نوشتن عنوان هیپنوتیزمی برای متنهای تبلیغاتی بررسی کردیم. در این قسمت 10 روش پاياني این کار را با هم یاد میگیریم:
21- روی نکات مثبت و نتایج تمرکز کنید.
«دندانهای سفیدتر در 10 روز»
«20 کیلو لاغرتر در 30 روز»
فکر نکنید با ترسیم یک تصویر تاریک و منفی میتوانید بفروشید. مردم رویا و امید میخرند. «از بینبردن چربیها» را نفروشید، به جای آن «سلامتی کامل» را بفروشید. فریاد نزنید «دندانهای زرد زشت است»، سعی نکنید مردم را بترسانید تا از شما خرید کنند. بلکه آن نتیجه نهایی را که مردم میخواهند بفروشید، یعنی «دندانهای سفیدتر»! مردم راه حل را میخرند، اما باید طوری بگویید که قابل باور باشد. اگر عنوان تبلیغاتیتان اغراقآمیز باشد، مردم به شما اعتماد نخواهند کرد. «20 کیلو لاغرتر در 30 روز» قابل باور است؛ اما «20 کیلو لاغرتر در یک شب!» را نمیتوان باور کرد.
22- به مخاطب هشدار بدهید.
«هشدار به پزشکان!»
«هشدار: آیا کودکان شما هم با این وسایل بازی میکنند؟»
هشدار به صاحبان کسبوکارهای کوچک!
میتوانید با یک هشدار و اعلام خطر، توجه مخاطب خود را جلب کنید. هشدار، وعده اطلاعات داده و کنجکاوی را تحریک میکند.
23- در استفاده از طنز و شوخی احتیاط کنید.
همه مردم حس طنز و بذلهگویی ندارند، همه در مورد اینکه چه موضوعی خندهدار است و چه موضوعی خندهدار نیست اتفاق نظر ندارند، و کمتر از کسی به خاطر شوخیها و بامزگیهایش خرید میکنند. یک شعار مهم در تبلیغات میگوید: «مردم از دلقکها خرید نمیکنند.» کسبوکارهای کوچکی که سعی میکنند با شوخی و طنز بفروشند، اغلب شکست میخورند. چرا؟ چون، به یاد داشته باشید، قرار نیست شما طنز بفروشید، قرار است محصول یا خدمات خود را بفروشید. خواسته شما چیست؟ میخواهید مردم بخندند، یا از شما خرید کنند؟
24- کار را ساده کنید.
«مشکلات لولهکشی به راحتی حل میشوند.»
«راه حل ساده برای مشکل چکهکردن سقف»
مردم به دنبال راه حلهای سریع و آسان هستند. اگر شما یا محصولتان میتوانید زندگی آنها را سادهتر کنید، این مسئله را به آنها بگویید.
25- در چاپ نگاتیو دقت کنید.
میتوانید برای عنوان متن خود از حروف سفید روی زمینه مشکی استفاده کنید، اما برای بقیه متن این کار را نکنید. استفاده بیش از حد از این مدل چاپ خواندن متن را مشکل میکند. اما استفاده از حروف سفید روی زمینه مشکی باعث میشود تعداد افراد بیشتری تبلیغ را ببینند.
26- نتیجه استفاده از محصول را به شکلی جذاب نشان دهید.
«دیگر مثل ماهی ساردین نخوابید! مثل یک پادشاه بخوابید!»
مردم به دنبال اکشن و هیجان هستند. درواقع، عاشق اکشن و هیجان هستند. به آنها نشان دهید که خدمات یا محصولات چه هیجانی به آنها میدهد و برای این کار، نتیجه را به شکلی تاثیرگذار بیان کنید. اگر در عنوان متن تبلیغاتی برای فروش تختخواب فقط بنویسید: «تختخواب سایز بزرگ جادار است» تبلیغ بسیار خستهکنندهای خواهید داشت، اما «دیگر مثل ماهی ساردین نخوابید! مثل پادشاه بخوابید!» حتماً توجه افراد را جلب کرده و دیده میشود.
27- از کلیشههای اثباتشده استفاده کنید.
رسید- سبک جدید حسابداری!
توصیه به صاحبان خانه!
حقیقتی درباره تعمیر کفش! دیوید اگیلوی در کتاب «اعترافات یک تبلیغاتچی» از این کلمات به عنوان کلیشههای اثباتشده برای عنوان متن تبلیغات اسم میبرد:رایگان، جدید، چگونه، ناگهان، الان، اطلاعیه، معرفی، رسید، پیشرفت مهم، شگفتانگیز، فوقالعاده، چشمگیر، انقلابی، شوکهکننده، معجزه، جادویی، پیشنهاد ویژه، سریع، آسان، چالش، توصیه، حقیقتی درباره، مقایسه، تخفیف، عجله کنید، آخرین فرصت. اگیلوی میگوید: «میتوانید با اضافهکردن کلمات احساسی، عنوان تبلیغاتی خود را قویتر کنید؛ مثل استفاده از کلمات «عزیز، ترس، افتخار، دوست، بچه».
28- یک منفعت پنهان را نشان دهید.
«چطور کاری کنید که پس از هر بار سخنرانی با اشتیاق تشویقتان کنند؟»
این عنوان اثر تد نیکلاس یک کتاب را که برای سخنرانان نوشته شده بود فروخت. یکی از منفعتهای پنهان یا نتایج جانبی خواندن این کتاب این است که ياد میگیریم چطور کاری کنیم که هر بار بعد از سخنرانی، حضار بلند شوند، با اشتیاق تشویقمان کنند و تقاضای اجرای مجدد داشته باشند- یعنی همان چیزی که هر سخنرانی دلش میخواهد. سعی کنید منفعت پنهان را در کسبوکار خود نشان دهید، از خودتان بپرسید، «مردم در اثر استفاده از محصول یا خدمات من چه چیزی عایدشان میشود؟»
29- دلیل بیاورید.
«سه دلیل برای اینکه باید کتاب بنویسید»
«هفت دلیل برای اینکه امروز با دکتر تماس بگیرید»
«9 دلیل برای استفاده از این سرویس نظافتی»
آوردن دلیل ذهن خواننده را با متن تبلیغاتی شما درگیر میکند. برای اینکه بیشتر یاد بگیرند، باید بقیه متن را بخوانند. برای اینکه این روش خوب جواب دهد باید مشتری احتمالی خود را هدف قرار دهید. اگر حسابدار هستید، دلیلی بیاورید که با خدمات شما مرتبط باشد. اگر آشپز هستید، دلیلی بیاورید که چرا غذای شما بهتر است.
30- از جمله «قبل» و «بعد» استفاده کنید.
روش غلط و روش درست خرید ماشین دسته دوم
این روش رایجی برای نشاندادن این موضوع است که کسبوکار شما میتواند چه تفاوتی در زندگی مردم ایجاد کند. اگر خدمات باغبانی ارائه میدهید، میتوانید عنوانی بنویسید که نشان میدهد شما باغها را از جنگل به پارک تبدیل میکنید. کار شما در این روش این است که آنچه مردم دارند (مشکل) را با آنچه میتوانید به آنها بدهید (راه حل) مقایسه کنید.
چطور عنوان متن تبلیغاتی خود را آزمايش کنید.
برای اینکه ببینید آیا عنوان شما جواب میدهد یا نه، باید این کار را انجام دهید- قبل از اینکه حتی یک ریال برای انتشار آن هزینه کنید!، از خودتان بپرسید: آیا این عنوان را میتوان برای هر یک از تبلیغات یا سایتهای رقبا هم استفاده کرد؟ فرض کنید این عنوان روی متن تبلیغی رقیبتان قرار بگیرد. آیا هنوز هم معنادار است و جواب میدهد؟اگر جوابتان مثبت است، عنوان خود را تغيير دهيد.