هیچ یک،کسبوکارها و کارآفرینان بیشماری بر این باورند که ساخت اپلیکیشن ایده بسیار خوبی است. دلیل خوبی برای ساخت آن وجود دارد: پژوهشی که از سوی کمپانی «داتکام اینفووی» صورت گرفت، نشان میدهد اپلیکیشنهای موبایل در سال جاری درآمدی بالغ بر 77 میلیارد دلار برای کسبوکارهایشان تولید میکنند.با این حال این ثروت به شکل یکسانی بین همه اپلیکیشن ها تقسیم نمیشود: پژوهش فارستر به این نتیجه رسیده است که تنها بخشی از 8/2 میلیون اپلیکیشن در دسترس کاربران واقعا مورد استفاده قرار میگیرند. چیزی که بیشتر کسبوکارها و کارآفرینان به خوبی درک نکردهاند، این است که صرف ساخت یک اپلیکیشن، حتی اگر ایده عالیای داشته باشد، به معنای پذیرش آن از سوي مردم نخواهد بود.البته منظور ما این نیست که اصلا نباید اپلیکیشنی بسازید؛ بلکه باید مطمئن شوید اپلیکیشنتان ارزشی واقعی و همسو با ارزشهای کسبوکارتان به کاربران ارائه میکند.
مثالی در همین زمینه
اپلیکیشنی با عنوان Domino’ که در امریکا مشغول به فعالیت است، توانسته به خوبی نظر مخاطبان را به خود جلب کند و بدین ترتیب نرخ افزایش سهامی بیش از غولهای تکنولوژی، مثل آمازون و اپل داشته باشد. این اپلیکیشن به مشتری اجازه میدهد تا با یک کلیک پیتزای دلخواهش را درب منزل تحویل بگیرد. حتی اگر همین کلیک هم برای مشتری سخت باشد! میتواند با فرمان صوتی این کار را انجام دهد. پس از ثبت سفارش نیز میتواند با استفاده از همین اپلیکیشن، قدمبهقدم مراحل آمادهسازی و تحویل سفارشش را پیگیری کند.این اپلیکیشن به این منظور ساخته شده که تا حد ممکن کار مشتریان را ساده کند. عملکرد آن به طور کامل با ارزشهای اساسی این کسبوکار، که ارتباطدادن مشتریان گرسنه به پیتزاهای داغ است، در یک راستا قرار دارد. با توجه به تعداد دفعات دانلود این برنامه میتوان گفت که در این کار موفق شدهاند.برند یک کسبوکار مهمترین دارایی ارزشمند آن است. مشتریان یاد گرفتهاند به دنبال برندهایی باشند که اعتمادشان را جلب کرده است. وقتی یک اپلیکیشن ساخته و منتشر میکنید، در واقع دارید با این اپلیکیشن بخشی از برند خود را به مشتریان عرضه میکنید.
بهبود تجربه مشتری
چیزی که رستوران Domino’s به آن پی برده، این موضوع است که برند باید در همه پلتفورمها، از جمله خدمات موبایلی، به شکلی یکسان عمل کند.
پاسخگویی به یک نیاز
نیاز به حضوریافتن در پلتفورمهای مبتنی بر موبایل نیازی جدی است. متاسفانه کسبوکارهای زیادی هستند که با عجله و بدون تفکر کافی در این زمینه میخواهند اپلیکیشنی (هر اپلیکیشنی که شده) بسازند و روانه بازار کنند. این اقدام به تعداد دفعات دانلود بسیار کم یا نظرات وحشتناک کاربران و در نهایت ناامیدی و حسرت مالکان کسبوکار منجر خواهد شد.در هر صنعت یا کسبوکاری که مشغول به فعالیت باشید، باید به طور دقیق بدانید که چه هدف و خواستهای از ساخت یک اپلیکیشن دارید. زمانی که این اهداف را مشخص کردید، میتوانید برنامه دقیقی برای این اقدام داشته باشید که استراتژیهای مربوط به ساخت، راهاندازی و تبلیغ اپلیکیشنتان را در بر بگیرد.اگر کسبوکارتان اپلیکیشنی دارد یا در حال ساخت آن است، به سه نکته زیر توجه کنید تا مطمئن شوید که اپ اختصاصیتان ارزش خاصی به مشتری ارائه کرده و با اهداف اساسی کسبوکارتان همسوست:
همسویی با ارزشها
ارزشهای اساسی کسبوکارتان را تعریف کنید و سپس مطمئن شوید که اپلیکیشنتان همسو با آنها ساخته شده است. اپلیکیشنهای موبایلی را با کاتالوگ یا نسخه کوچکتر وبسایتتان اشتباه نگیرید. در واقع اپهای موبایلی با ارائه خدمات منحصر به فردی که در هیچ پلتفورم دیگری قابل دسترسی نیست، ارزشمند میشوند. البته این خدمات باید در راستای برندتان باشد. نباید به خاطر خلاق جلوهکردن هر ویژگی تصادفی و نامربوطی را در اپلیکیشن خود بگنجانید. اگر اپ اختصاصیتان را بر خدمات اساسی کسبوکارتان متمر
از ابزارهای در دسترس استفاده کنید.
سعی کنید با ارائه تصاویر گرافیکی باکیفیت و رابط کاربری ساده و دلپذیر دل کاربرانتان را بربایید! محدودیتهای مربوط به تجربه موبایلی در واقع اصلا محدودیت به حساب نمیآیند و حتی میتوانید از آنها به عنوان مزیت رقابتی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، صفحات کوچکتر گوشیهای هوشمند نیازمند ویژگیهای سادهتر و تصاویر کمحجمتری هستند.به ویژگیها و عملکردهایی که گوشیهای هوشمند ارائه میکنند، توجه داشته باشید و از آنها استفاده کنید. این گوشیها تجهیزات مختلفی مانند دوربین، قدرت پردازش اختصاصی، مکانیابی جغرافیایی، کنترلهای حرکتی و… دارند. از این ویژگیها برای ارائه بهتر ارزشهای اساسیتان به دنیا استفاده کنید.
از موبایل برای تکمیلکردن ارزشهای برندتان استفاده کنید.
اگر مشتریانتان بخواهند چیزی از شما بخرند، بیشتر اوقات به وبسایت یا فروشگاههای حضوریتان مراجعه میکنند. به جای اینکه بخواهید با ساخت اپلیکیشن به بالابردن میزان فروش خود فکر کنید، تلاشتان را بر این بگذارید که خدمات اختصاصیتری با اپ مربوطه ارائه دهید.شرکت آئودی، برای اینکه نشان دهد به تکنولوژیهای پیشرفته علاقهمند و متعهد است، اپلیکیشنی ساخته که مشتریان میتوانند از آن برای قفلکردن یا پیدا کردن خودرویشان و خدمات دیگر مرتبط استفاده کنند.
به ندرت افرادی پیدا میشوند که بخواهند با استفاده از اپلیکیشن ماشین بخرند! به همین خاطر این شرکت سعی کرده با استفاده از اپ اختصاصی بر تعهد خود نسبت به تکنولوژی پیشرفته و ارائه ارزش بیشتر به مشتری تاکید کند. بنابراین، اپلیکیشنتان را حول محور برطرفکردن نیازهای مشتری و خدمترسانی بیشتر به او طراحی کنید و اجازه دهید سرعت و راحتی استفاده از گوشیهای هوشمند، ارزش برند شما را افزایش دهد.اپلیکیشن اختصاصی شما میتواند ارزش بیشتری به مشتریان فعلی و آیندهتان ارائه کند. اگر در هنگام ساخت آن به راحتی استفاده کاربر و همسو ساختنش با ارزشهای اساسی کسبوکار فکر کنید، شاید بتوانید آن را به یکی از اپلیکیشنهای پرطرفدار تبدیل کنید.