هیچ یک، یوسین بولت را که دیگر میشناسید! دونده جامائیکایی دو سرعت، رکورددار کنونی و قهرمان صد متر و دویست متر دنیا در المپیک تابستانی ریو. او را به عنوان سریعترین انسان جهان میشناسند. او شش مدال طلای المپیک کسب کرده و تاکنون تنها کسی است که به طور همزمان رکورد دو صد متر و دویست متر را در اختیار دارد. او و همتیمیهای جامائیکاییاش توانستند در المپیک سال گذشته رکورد دو 4 در 100 متر امدادی را از آن خود کنند. هشت سال است که او به عنوان نماد استاندارد ورزش، موفقیت، رقابت و تلاش در دنیا شناخته میشود. اینطور به نظر میرسد که هیچ کس جز خودش نمیتواند رکورد او را جابهجا کند. اما او خیلی ساده به این جایگاه نرسیده است. او تمام عمرش را وقف رسیدن به موفقیتهای ورزشی کرده است. او میگوید: «رقابت بخش ساده ماجراست. کار واقعی در پشت صحنه انجام میشود. آنجاست که باید هرکاری کنید تا پیروز رقابت شوید.»به عبارت دیگر، قسمت سخت کار جایی است که او باید به تمرینکردن بپردازد، نه در میدان مسابقه. بسیاری از برندها نیز احتمالا میدانند که همین موضوع در مورد روشهای بازاریابیشان نیز صدق میکند. زرقوبرق کمپینهای موفق بازاریابی، ارائه زیبای محصولات و به دستآوردن مشتری بدون تلاش زیاد و ایدهپردازیهای فراوان (و گاهی شکستخوردن) به دست نمیآید. شاید برند شما حکم یوسین بولت را در حیطه و صنعت کاریتان داشته باشد، اما مهم است بدانید که اعضای تیم و کارمندانتان نیز مانند همتیمیهای جامائیکایی بولت هستند که به همراه او در پشت صحنه تمرین میکنند. بازاریابی بخشی از کار شرکت است که محصولات را به مشتری معرفی کرده و سعی در پشت سرگذاشتن رقبا دارد، اما از یاد نبرید که تیم فروش و تیم توسعه و تولید نیز نقش پررنگی در موفقیت برند دارند. بولت از اهمیت کمک همتیمیهایش آگاه است؛ بخش بازاریابی شرکت شما نیز باید همین دیدگاه را نسبت به سایر دپارتمانها داشته باشد.بازاریابها برای پیروزی در مسابقه موفقیت باید به طور مداوم حواسشان به رقابت و سایر شرکتکنندگان باشد. این موضوع مستلزم آن است که آنها رویکرد دقیق و اطلاعات گستردهای در مورد مخاطبان داشته باشند و خود را وقف کار تیمی کنند.برای اینکه در سریعترین زمان ممکن شرکتتان را به موفقیت برسانید، از سریعترین فرد جهان درس بگیرید.
فروش تیمی
یکی از نخستين جاهایی که بازاریابها باید تمرکزشان را روی آن بگذارند تا مشتریان جدید به دست آورده، به شکل موثرتری به مشتریان فعلی رسیدگی کرده و درآمد شرکتشان را افزایش دهند، این است که با تیم فروش همکاری کنند. شرکتهایی که در آنها تیم بازاریابی و تیم فروش با یکدیگر همکاری دوسویه و موثری داشتهاند، 36 درصد نرخ حفظ مشتری بیشتر و 38 درصد نرخ فروش بیشتری داشتهاند.در بیشتر شرکتها موفقیت به همکاری این دو گروه بستگی دارد. در بسیاری از شرایط، تیمهاي بازاریابی و فروش کاملا با یکدیگر کار میکنند، نه مستقل. شرکت موفق شرکتی است که بتواند ارتباط موثری ميان این دو بخش ایجاد کند. به این ترتیب، بخش بازاریابی درک بهتری نسبت به مشتریان پیدا میکند. اگر بخواهیم یک عامل را در ایجاد مزیت رقابتی دخیل بدانیم، آن عامل شناخت دقیق شخصیت مشتریان هدف است. شرکتهایی که این جزئیات را به تصویر کشیده و در مسیر جذب مشتری و فروش محصولات خود آن را به کار بستهاند، 79 درصد درآمد بیشتری به دست آوردهاند. تیم فروش تیمی متشکل از متخصصانی است که با مشتریان ارتباط مستقیم دارند و بازخوردشان را دریافت میکنند. این اطلاعات برای ایجاد تصویر درست و دقیق از مشتری ضروری است.تیم فروش در واقع حکم یکی از آن همتیمیهای یوسین بولت را دارد که به تیم بازاریابی کمک میکند تا تلاش کند و در جایگاه نخست قرار بگیرد. این دو، به همراه یکدیگر، میتوانند مدال طلا را از آن خود کنند.
تیم تولید و توسعه محصول
یکی دیگر از بخشهای جدانشدنی استراتژی رقابتی تیم بازاریابی، که معمولا دست کم گرفته میشود، تیم تولید و توسعه محصول است. تیم بازاریابی باید اطلاعات دقیقی در مورد محصولات پیشنهادی شرکت داشته باشد تا بتواند آن را به شکل موثري به مشتری ارائه کند. بهترین روش برای یادگیری این اطلاعات و اعمال آن در کمپین بازاریابی این است که همکاری با تیم تولید محصول صورت بگیرد. تیم بازاریابی در طول دوره ایجاد خلاقیت میتواند به خوبی ایدهآلهای شرکت را درک کند، در طول دوره توسعه محصول میتواند فرآیند تحول محصولات را ببیند، و به طور کلی بهترین و مفیدترین مزایای محصولات و خدمات را شناخته و بسته به شخصیت و نیاز هر مشتری، ویژگی مناسبی را جهت فروش محصولات به او معرفی کند.همه این کارها در پشت صحنه صورت میگیرند. یوسین بولت هیچگاه بدون تمرین و بهکارگیری استراتژیهای جدیدی برای افزایش سرعت پا به میدان مسابقه نگذاشته است. دوندگان جامائیکایی به صورت گروهي در مسابقات شرکت میکنند اما به طور جداگانه آموزش میبینند. در نهایت نیز امتیاز تکتک آنها در افتخارآفرینی کشورشان اهمیت پیدا میکند.بازاریابی هم باید چنین رویکردی نسبت به همکاری با سایر تیمهای شرکتها داشته باشد. هرکدام از گروهها باید بهترین عملکرد را از خود نشان دهند، اما این موضوع را در ذهن داشته باشند که برای رساندن شرکت به موفقیتی خارقالعاده، باید با یکدیگر همکاری کنند.