هیچ یک، ما در دنیایی بهروز زندگی میکنیم که مصرفکنندگان از برندها انتظار دارند خواستهها و نیازهایشان را پیشبینی و در کمترین زمان به آنها رسیدگی کنند. بنابراین هر روز مرز میان بازاریابی و خدمات به مشتریها برای بازاریابان باریکتر میشود. تجربه مشتریان با هر برند فقط شامل روند خرید آنها نمیشود، بلکه شامل ارتباط آنها بعد از خرید و پاسخگویی به مشکلات آنها نیز هست.علاوه بر بازاریابی و خدمات به مشتریها، برندها باید به فکر راهکارهایی برای تشویق مشتریها به مشارکت نیز باشند «مشارکت مشتری» به چه معناست؟مشارکتدادن مشتری یعنی تشویق او به ارتباط بیشتر و بیان تجربهای که با کسبوکار یا برند شما داشته است. ایجاد یک ارتباط حرفهای و قوی میان شما و مشتریان موجب رشد و گسترش سریعتر برندتان میشود. برندهایی که روی ایجاد این رابطه تمرکز میکنند، به اعتبار بیشتر از درآمدزایی بها میدهند. سخنرانی آنها ارزشمند و فراتر از یک سخنرانی معمولی برای فروش بیشتر است.در اینجا به هفت راهکار برای ایجاد رابطهای قوی و وفادار میان شما و مشتریهایتان اشاره میکنیم.
۱-رضایت مشتری اولین اولویت است.
همانطور که جف بزوس مدیرعامل آمازون میگوید: «شما باید کاری کنید که مشتریها عاشق برند شما شوند.» اولین قدم صحبت با کارمندان بهویژه تیم خدمات مشتریهایتان است؛ آنها مهمترین نقش را در شکلگرفتن تجربه خوب مشتریها دارند زیرا شما از این راه میتوانید باعث ایجاد رضایت و وفاداری مشتریها شوید. به نوع کسبوکارتان فکر کنید؛ چگونه میتوانید باعث رضایت بیشتر مشتریها شوید؟ مشتریها کی به شما نیاز دارند؟ چند ساعت در روز باید در دسترس باشید؟ به پاسخ این سوالها فکر کنید تا بتوانید رابطهای قوی میان خودتان و مشتریها ایجاد کنید.
۲-برندتان را محبوبتر کنید.
بسیار مهم است که مشتری حس کند میتواند با شما در ارتباط باشد و شما نیازهایش را درک میکنید. ایجاد این حس برای برندهایی مانند «ردبول» و «نایک» و… بسیار راحتتر از بانکها و برندهای سنتی است؛ اما حتی این کسبوکارها نیز میتوانند اصلاحاتی انجام دهند تا برندشان محبوبتر شود. برای مثال یکی از کارمندانتان را که روابط عمومی بالایی دارد و عاشق برندتان است انتخاب کنید و به او اجازه بدهید که نماینده برندتان باشد و با وبلاگنویسی، انتشار ویدئوهای مختلف و کتابهای اینترنتی باعث محبوبشدن برندتان و مشارکت بیشتر مشتریها شود.
۳- در شبکههای اجتماعی عامیانه صحبت کنید…:
شما میتوانید در شبکههای اجتماعی کمی راحتتر باشید. عامیانه صحبتکردن در توئیتر رایج است و با استفاده از این روش علاقه و تعامل مخاطبان افزایش خواهد یافت و ممکن است به سرعت مشهور شوید. برای مثال وندی با توئیتهای خندهدار و جالبش درباره برگرفروشیهای زنجیرهای، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد و باعث معروفشدن آن برند شد، بهطوری که بسیاری از برندها از وندی خواهش میکنند درباره برند آنها نیز شوخی کند.
۴-…اما حدود را رعایت کنید.
عامیانه صحبتکردن و شوخیکردن تا جایی خوب است که اهانتآمیز نباشد. بهاشتراکگذاشتن مطالب اهانتآمیز اعتبار و ارزش برندتان را پایین میآورد. مطمئن هستم که بسیاری از مدیران اشتباهات زیادی در این زمینه داشتهاند که باعث خرابشدن برنامههایشان شده است. پستهای خندهداری که از قبل آماده کردهاید و درست بعد از یک اتفاق وحشتناک و غمگین اجتماعی به طور خودکار آپلود میشوند، مثال خوبی هستند.
۵-ارتباط با مشتریهایتان را شخصیسازی کنید.
در سال 2017 شناسایی مشتری تبدیل به اولویت اول 70 درصد از خردهفروشان ایالات متحده شده است. با شناخت مشتری شما میتوانید روز تولد مشتریها را تبریک بگویید یا محصولات پیشنهادیتان را بر اساس سلیقه و معیارهای خاص هر مشتری تنظیم کنید. سایتهای «آمازون» و «نتفلیکس» در این زمینه بهترین هستند.
۶-مطالب مفید به اشتراک بگذارید.
امروزه بهاشتراکگذاشتن مطالب مفید و افزایش اطلاعات مشتریها باعث جلب رضایت و خشنودی آنها میشود. طبق تحقیقات گوگل، 48 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند از شرکتهایی خرید میکنند که در وبسایتشان ویدئوهای آموزشی محصولاتشان را آپلود میکنند.
۷- به نظرات مخاطبان توجه کنید.
کاربرد دیگر شبکههای اجتماعی این است که به مخاطبان نشان دهید اعتراض و مشکلات مشتریها برای برند شما مهم است و شما پاسخگو خواهید بود زیرا در این صورت اعتماد و وفاداری آنها بیشتر میشود. مخاطبان را به نظردادن تشویق کنید و همیشه نظرات و انتقادهاي آنها را بخوانید؛ کمترین سود این کار این است که با گوشکردن به نظرات مشتریها هدفهای بلندمدت شما مشخص میشود.