هیچ یک،رویای همه مدیران کسبوکار، داشتن مشتریانی است که مانند مشتریهای «گوگل» و «اپل» مشتاقانه از برند محبوبشان حمایت کنند. جذب مشتری ثابت و وفادار کار سختی است و از آن سختتر این است که مشتریان را به بازاریاب برندتان تبدیل کنید. این نوع ارتباط ميان شما و مشتری نیازمند رابطهای فراتر از حد معمول است و شما باید یک ارتباط احساسی عمیق ميان آنها و برندتان به وجود بیاورید. نکات زیر به شما در این راه کمک میکند.
۱-محصولات بینظیر ارائه دهید.
اولین و مهمترین نکته این است که محصولات شما باید به قدری بینظیر باشند که مشتریها برای خریدش صف بکشند. اگر این نکته را رعایت نکنید هیچ شانسی برای جذب مشتریهای دلخواهتان نخواهيد داشت، حتی اگر بهترین خدمات را ارائه دهید!شاید بیپرده به نظر برسد اما فقط به این فکر کنید که چگونه شرکت اپل با ارائه «آیپد» و «آیفون» باعث جنبش عظیمی میان مردم شد؟ اگرچه شاید به خاطر این بود که آنها اولین «امپیتری پلیر» یا اولین گوشی لمسی را وارد بازار کردند، اما عوامل دیگری نیز در این موفقیت دخیل بودند، مانند طراحی برترشان و ارتباط عمیقی که بین آنها و مشتریهایشان به وجود آمده بود که باعث شد مردم در سراسر جهان برای خرید محصولاتشان صف بکشند.
۲-ارائه خدمات پس از فروش بینقص که مهمترین خواستههای مشتریها را برآورده کند.
قطعا داشتن محصولات بینظیر باعث جلب توجه مشتریها میشود اما باید بدانید هیجان یک خرید جدید به سرعت فروکش میکند و چیزی که در خاطرشان میماند، احساسی است که از این تجربه داشتهاند. خدمات پس از فروشتان چه ویژگیهایی دارد که در یاد مشتریها بماند؟ آیا تمام تلاشتان را برای حل مشکلات تکتک مشتریها میکنید؟ آیا تلاش میکنید که بعد از خرید با آنها در ارتباط باشید؟ یکی از بهترین مثالها در این زمینه شرکت «زاپوس» است که به ارائه خدمات پس از فروش بیپایان مشهور است. زمانی که یک جفت از بهترین کفشهای مردانه آنها به آدرس اشتباهی ارسال شد، یکی از نمایندگیهای «زاپوس» به سرعت یک جفت دیگر را با پست ویژه به محل عروسی ارسال کرد، کل مبلغ خرید را به آنها بازگرداند و برای آن مشتری سرویس ارسال رایگان مادامالعمر محصولاتشان را در نظر گرفت.
3- مشتریها را شناسایی کنید.
مشتریها به خودشان به عنوان شخصیتهای متمایز نگاه میکنند و از برندها انتظار دارند با آنها اینگونه برخورد کنند. تنها راهی که شما میتوانید به مشتریها ثابت کنید اينطور هستيد این است که سعی کنید آنها را خوب شناسایی کنید، در نتیجه شما میتوانید ارتباط تاثیرگذاری با آنها برقرار کنید و پیامکهای تبلیغاتی مناسب آنها را برایشان ارسال کنید. از یک سیستم فروش هوشمند استفاده کنید، مشتریها را شناسایی کنید و اطلاعاتشان را وارد سیستم کنید. به این ترتیب شما میتوانید بفهمید که یک مشتری چه محصولاتی خریداری کرده، چه سلیقهای دارد و هر وقت بخواهید با او در ارتباط باشید، دقیقا او را میشناسید زیرا در سیستم ثبت شده است.این روزها مشتریها میدانند که برندها اطلاعات خریداران را ثبت میکنند اما نکته مهم این است که آیا استفاده مفیدی از این اطلاعات میکنند یا خیر. آیا مشتریهایی را که در فضای مجازی از برند شما صحبت میکنند و از آن حمایت میکنند، شناسایی کردهاید؟ اگر پاسخ بله است، چه کاری برای آنها انجام دادهاید؟ آیا از آنها تقدیر کردهاید که بدانند ارزش حمایتشان را میدانید؟
۴-از طرفداران برندتان نظرخواهی کنید.
هر چه بیشتر با مشتریها در ارتباط باشید، آنها حس بهتری نسبت به برند شما پیدا میکنند و متوجه میشوند نظراتشان برای شما مهم است. راههای زیادی برای انتقال این حس به مشتریها وجود دارد، یکی از این راهها این است که از آنها بخواهید محصولات جدیدتان را امتحان کنند. وقتی شما این فرصت را به مشتریها میدهید باعث میشوید که در مورد برند شما در فضای مجازی صحبت کنند. این یک حرکت قدرتمند برای بازاریابی است که فقط برندهای معروف میتوانند درک کنند. یک مثال از این مورد برنامه «اسنپچت» است که با یک ابتکار جالب به کاربران اجازه میدهد از زندگی عادی خود به عنوان تبلیغات استفاده کنند. در نتیجه چند میلیون کاربر، یکشبه به بازاریاب برندها تبدیل شدند. وقتی کاربران یک عکس آپلود میکنند، میتوانند آرم برند مورد نظرشان را در آن درج کنند تا به یک تبلیغ تبدیل شود. برای مثال اگر کاربری بخواهد عکسی با یک درخت کریسمس بزرگ در شهر خاصی آپلود کند، میتواند آرم دیجیتالی برند «هالمارک» را به آن اضافه کند و جدیدترین تبلیغ آن برند باشد.
۵-کاری کنید که برندتان ارزش تبلیغشدن را داشته باشد.
مهم نیست که طرفداران چقدر عاشق برند شما هستند، شما باید کاری کنید که برندتان ارزش تبلیغ و حمایتکردن را داشته باشد. با یک ویدئوی شخصی یا دعوت به یک مراسم خاص از طرفداران و بازاریابهای برندتان قدردانی کنید. گاهی تنها انتظار مشتریهای پروپاقرص شما یک قدردانی ساده است. وقتی میبینید که آنها در فضاهای مجازی مختلف در مورد برندتان تبادل نظر و از شما حمایت میکنند، از آنها تشکر کنید، توئیتها و پستهای فیسبوک و اینستاگرامشان را لایک کنید و پاسخ دهید.
تبدیل طرفدارها به بازاریابهای برندتان وقت زیادی میبرد اما وقتی آنها به برند شما وفادار شدند، دیگر قیمتها برایشان بیاهمیت میشود و به این باور میرسند که محصولات شما ارزش زیادی به زندگیشان میبخشد.