هیچ یک،همه ما پیامهای تبلیغاتی یکشکل و بیمعنی زیادی در شبکههای اجتماعی مختلف (فیسبوک، توئیتر، ایمیل و…) دریافت کردهایم و میدانیم اکثر این پیامها بینتیجه هستند زیرا شبکههای اجتماعی صرفا وسیلهای برای تبلیغات و فروش کالا نیستند. جالب است که بسیاری از شرکتها (و حتی بعضی از افراد) وانمود میکنند فعالیتشان در شبکههای اجتماعی بهصورت خودکار تنظیم نشده است، پیغامها از طرف خودشان فرستاده میشود و روباتی در کار نیست. اما این فعالیتهای خودکار در شبکههای اجتماعی بهراحتی قابل تشخیص است.مردم متوجه میشوند شما دارید از چه چیزی صحبت میکنید و هدفتان فقط فروش کالا و خدماتتان است. با وجود اين هنوز بعضی از شرکتها در شبکههای اجتماعی با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند و فروش خوبی از این راه دارند، اما شیوه آنها متفاوت است. آنها از پیامهای مصنوعی و تنظیمشده استفاده نمیکنند و به همین دلیل در شبکههای اجتماعی معتبرترند.
اگر شما هم دوست دارید تغییری در روشتان ایجاد کنید و اعتبارتان را در شبکههای اجتماعی افزایش بدهید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.
۱-تشکرکنید.
به مناسبتهای مختلف از مخاطبانتان تشکر و قدردانی (حداقل یک بار در روز) کنید. در اینجا به چند مورد که میتوانید بابت آنها تشکر کنید، اشاره میکنیم.
-زمانی که مخاطب جدیدی صفحه شما را در شبکههای اجتماعی دنبال میکند.
-زمانی که شما را به فهرستي اضافه میکنند.
-زمانی که مطالب شما را به اشتراک میگذارند.
-زمانی که نام شما را در مطالبشان ذکر میکنند.
-زمانی که مطلبی را میخوانید که مورد علاقه شماست.
۲-پیامهایتان را شخصیسازی کنید.
همه ما میدانیم استفاده از نام هر شخص هنگام گفتوگو تاثیر زیادی دارد؛ بنابراين سعی کنید هنگام گفتوگو با مخاطبان از اسم آنها استفاده کنید. بسیاری از پیغامهای خودکار بهراحتی قابل تشخیص است. برای مثال گاهیاوقات من پیغامهایی دریافت میکنم که از من میپرسند: «از توئیتر برای کسبوکار استفاده میکنید یا تفریح؟» یا «شغل شما چیست؟». خودکاربودن این پیغامها بسیار واضح است چون هرکسی که پروفایلم را نگاه کند بهسرعت جواب این سوالها را متوجه میشود.
اینگونه پیامهای خودکار موجب کاهش مخاطبانتان خواهد شد. به این فکر کنید اگر نتایجی که از این پیامها میگیرید دوبرابر شود، آیا ارزش دارد وقت بگذارید، نيمي از مخاطبان را تکتک بشناسید و به آنها پیام دهید؟ برای شناختن آنها کافی است بهسرعت پروفایلشان را چک کنید یا وبسایتشان را بخوانید.
۳-فقط درباره کسبوکارتان صحبت نکنید.
بعضی اوقات مطلبی درباره زندگی شخصیتان به اشتراک بگذارید؛ البته در حوزه کسبوکار؛ کسی نباید مانند کیم کارداشیان توئیت کند اما برای مثال شما میتوانید درباره مسابقه بیسبالی که شنبه گذشته تماشا کردهاید، پستی به اشتراک بگذارید. بهخاطر داشته باشید که مردم دوست دارند از فعالیتهای یکدیگر (مانند تماشای مسابقه بیسبال یا شرکتکردن در مسابقه دو 5 کیلومتر) باخبر شوند.
۴-فقط به سوددهی فکر نکنید.
شاید رعایت این نکته برای کارمندهایی که رئیسشان در مورد سوددهی سختگیری میکند مشکل باشد. بسیاری از کسبوکارهای کوچک برای نتیجهگرفتن از شبکههای اجتماعی تحت فشار هستند. اما اگر شما میخواهید اعتبارتان را در شبکههای اجتماعی افزایش دهید، بهتر است برای مدتی از سخنرانی و تبلیغ کالاهایتان دست بکشید. مردم به سادگی متوجه میشوند شما فقط دارید آنها را به خرید کالاهایتان تشویق میکنید. بنابراین حداقل در سه ارتباط اول، هیچ حرفی از فروش نزنید و در مورد کالاهایتان صحبت نکنید.
۵-به ارتباط با دیگران علاقهمند شوید.
آیا تابهحال کتاب «چگونه دوست پیدا کنیم و روی مردم تاثیرگذار باشیم» (نوشته دیل کارنگی) را خواندهاید؟ به نظر من همه متخصصان شبکه اجتماعی و حتی همه مردم باید این کتاب را بخوانند. خلاصه کل کتاب در همین جمله است: «این کار در شبکههای اجتماعی تاثیر گستردهای دارد و اگر شما میخواهید از این طریق فروش زیادی داشته باشید باید خیلی از این روش استفاده کنید (لایککردن و نظردادن در مورد مطلبهای دیگران)».بنابراین اگر شما هم میخواهید این کار را انجام دهید، در وبلاگها و شبکههای اجتماعی کامنت بگذارید. خیلی از این صفحات کامنت زیادی ندارند اما واقعا به آن نیاز دارند. فقط به یاد داشته باشید که از لینکتان در کامنت استفاده نکنید زیرا با این کار تمام نتایج خوب کارتان از بین خواهد رفت.
۶- روی فهرست کوتاهی از مخاطبان تمرکز کنید.
اکثر مدیران و کارآفرینان دوست دارند دهها هزار ارتباط در شبکههای اجتماعی داشته باشند، اما درصد کمی از مردم به این تعداد از ارتباطات کسبوکاری نیاز دارند. در واقع حتی حفظ این ارتباط با دوهزار نفر نیز غیرواقعبینانه است. بنابراین انتظار خود را پایین بیاورید. طبق تحقیقات انجامشده، بزرگترین شبکه اجتماعی به وجودآمده در دنیای کسبوکار بین 100 تا 300 نفر است. روی این تعداد تمرکز کنید و مخاطبانتان را با دقت انتخاب کنید.
۷-از تنظیمات خودکار استفاده نکنید.
در شبکههای اجتماعی همه چیز بهروز است. اما با وجود اين بیشتر ما مطالبی را که میخواهیم به اشتراک بگذاریم، از هفتههای پیش تنظیم میکنیم تا بهطور خودکار پست شود. ما با این کار میخواهیم در وقتمان صرفهجویی کنیم اما با بهاشتراکگذاشتن مطالب قدیمی به نتیجه مطلوب نمیرسیم. لازم نیست که تمام مطالب را شخصا بهروزرسانی کنید؛ فقط در برنامهریزیهایتان کمی انعطاف داشته باشید تا بتوانید هرازچندگاهی مطالب جدید به اشتراک بگذارید.
۸- در خدمات به مشتریها صداقت، دلسوزی و عدالت را رعایت کنید.
شبکههای اجتماعی به یکی از راههای خدمات به مشتریان تبدیل شده است و این اتفاق خوبی است زیرا از این طریق شما میتوانید سریعتر به مشتریها کمک کنید و همیشه دردسترس باشید. اما اگر اشتباهی رخ دهد اوضاع سخت خواهد شد. در شبکههای اجتماعی احتمال این اتفاقات بسیار زیاد است. برای مثال ممکن است مشتری از لحن پاسخگویی شما ناراحت شود و آن را توهینآمیز قلمداد کند. شما باید در این زمینه اعتدال داشته باشید. لحن شما باید نه خیلی رسمی و خشک باشد، نه بیش از اندازه صمیمی و راحت.
۹-اگر اشتباه کردید بپذیرید.
اگر اشتباه کردید و در شبکههای اجتماعی حرف احمقانهای زدید، خودتان را توجیه نکنید. فقط بهطور ساده و واضح عذرخواهی کنید. برای مثال بگویید: «آن مطلب واقعا احمقانه بود، ما عذرخواهی میکنیم؛ دیگر چنین اتفاقی رخ نمیدهد.»همچنین شما باید به نوع عذرخواهیکردنتان دقت کنید. عذرخواهی شما نباید به این شکل باشد: «معذرت میخواهیم که به شما توهین شده است» زیرا در این صورت شما انگشت اتهام را به سوی مخاطبان گرفتهاید.
۱۰-خودتان باشید.
خودتان باشید و سعی کنید ویژگیهای خاص برند خودتان را داشته باشید. زمانی که این ویژگیها را داشته باشید و آنها را بشناسید، باعث استحکام و پایداری برندتان میشوید. پایداری یکی از بارزترین نشانههای یک برند یا شخص معتبر است