هیچ یک، رابرت کیوساکی به خوبی میداند چطور باید یک برند ایجاد کند.این نابغه متخصص در امور سواد مالی و سرمایهگذاری به برند مجموعه همایشها، بازیها و کتابهای «پدر پولدار، پدر بیپول» مشهور است. درواقع کتابهای «پدر پولدار، پدر بیپول»، «جدول گردش مالی پدر پولدار» و «راهنمای پدر پولدار برای سرمایهگذاری» همگی در میان فهرستهای مختلف ده کتاب پرفروش دنیا قرار داشتند. من اخیرا با او در مورد جایگاهش در بازار و چالشهای مربوط به ایجاد و محافظت از برندها در فرهنگ «ثروتسازی سریع» این روزها صحبت کردم. همچنین نظرش را در مورد نقش گیمیفیکیشن (بازیسازی)، تاکتیکی بهروز و مورد استفاده برندهای بزرگ امروزی، بر موفقیت او جویا شدم.
به نظر میرسد این برند را حول محور «سواد مالی» ساختهاید. اگر قرار بود فقط یک عامل را در کسب این موفقیت دخیل بدانید، آن چه عاملی بود؟
سادهگرایی. امور مالی و سرمایهگذاری میتوانند مسائل پیچیده، مبهم و اغلب خستهکنندهای باشند. من سعی کردم یادگیری در زمینه پول و سرمایهگذاری را به فرآیندی ساده و جالب تبدیل کنم. از درسهای سادهای شروع کردم که پدر پولدارم در نهسالگی به من آموخت. من خواستم از همان درسها برای آموزش دیگران استفاده کنم. سعی کردم یادگیری این موضوع را به بحثی چالشبرانگیز و سرگرمکننده تبدیل کنم. به همین خاطر است که بازیسازی هسته مرکزی آموزش امور مالی از طريق برند پدر پولدار است. معتقدم هر کدام از ما استعدادی ذاتی داریم. و فکر میکنم که استعداد ذاتی من این است که مسائل پیچیده را به موضوعاتی ساده و قابلفهم تبدیل کنم.
مشخصا شما متخصص برندسازی نیستید، اما توانستهاید برندی ماندگار خلق کنید که گستره وسیعی از کتابها و همایشها را دربر گرفته است. چطور توانستید چنین برندی ایجاد کنید؟
برند «ریچ دد» (پدر پولدار) برندی حول محور دانش، عمل و مسئولیتهای شخصی است. ما به شما میآموزیم که چطور به هر چیزی بنگرید و هر دو طرف هر ایده و نظر و شرایطی را در نظر و سپس تصمیم بگیرید که چه چیزی برایتان مناسب است. ما به شما نمیگوییم چه کاری درست است و باید چه کاری انجام دهید. فقط شمایید که میدانید چه چیزی برایتان مناسب است. علاوه بر این، ما حرفهای تکراری نمیزنیم و نمیگوییم بروید و فلان کتاب را بخوانید. ما مسیر دستیابی به رویاهایتان را ساده و هموار میکنیم و ابزارهای کمکی لازم را در اختیارتان میگذاریم. ما یادگیری امور مالی را برایتان ساده، جذاب، تجربهمحور و فراموشنشدنی کردهایم.
برخی از مشکلات و اشتباهاتی که کارآفرینان باید از آنها آگاه باشند تا بتوانند برندی ایجاد و از آن محافظت کنند، چیست؟
در وهله اول باید مطمئن شوید که برندتان به یک دردی میخورد! باید ماموریتی والا برای برندتان داشته باشید. ماموریت برند ریچ دد (پدر پولدار) این بود که دانش مالی بشر را افزایش دهد. ما برند نساختهایم که از آن پول در بیاوریم؛ در عوض تمرکزمان را روی خدمترسانی گذاشتیم و در نتیجه پول هم خودبهخود به سراغمان آمد. حفاظت از برند را نیز مدیون فروتنیمان هستیم. من در ابتدا سعی میکردم افراد دغلکار را نادیده بگیرم، اما در نهایت توصیه خودم را به کار بستم و از دیگران کمک گرفتم. اینجا هم باز تحت تاثیر توصیه پدرم بودم که میگفت: «اگر تو باهوشترین فرد گروه کاریات باشی، به مشکل خواهی خورد.» من باید خودم، دانش، مهارتها و تجربههای شخصیام را کنار میگذاشتم و به دنبال شریکی میگشتم که علایقی مانند علایق من داشته و از مهارتها و تجارب کافی برای حفاظت از برند برخوردار باشد. بعضی اوقات سختترین کاری که باید انجام دهی، اعتمادکردن به تیمت است. این درسی بود که باید چندین بار برای خودم تکرار میکردم.
ریچ دد کار خود را با انتشار کتاب و بازی تختهای شروع کرد و با این حال توانست امپراتوریای ایجاد کند که شامل بازیهای دیجیتال، همایش و دورههای آموزشی و بسیاری چیزهای دیگر میشود. آیا حفظ قدرت برند در تمام این حیطههای نه چندان مرتبط، کار دشوار و چالشبرانگیزی بود؟
هم بله، و هم خیر. مادامی که ما ماموریت خود مبنی بر افزایش دانش مالی مردم در ذهن خود داشته باشیم، بقیه کارها به نوعی آسان میشوند. سختترین قسمت ماجرا پیداکردن افرادی است که با آنها همکاری میکنیم. در طول این سالها و در تلاش برای پیداکردن شرکایی که به ماموریت و نگرش ما احترام بگذارند، با افراد زیادی برخورد کردهایم. ما باید افرادی را پیدا میکردیم که باور داشته باشند اگر به مردم خدمتی برسانند، خودبهخود پول نیز به دست خواهند آورد.
ریچ دد (پدر پولدار) هم مانند هر برند دیگری که بر پایه اعتقاداتی قوی بنا نهاده شده، قطعا معترضانی داشته است. با انتقادهايي که به برندتان وارد میشود چطور برخورد میکنید؟ و در زمینه حفاظت از برند چه توصیهای به مدیران ارشد کسبوکارها میکنید؟
انتقاد فقط باعث قویترشدنتان میشود. باید به تمام آن اعتراضات به عنوان بازخورد و نظر مردم نگاه کنید. بعضی اوقات این انتقادها به شما کمک میکند و گاهی نیز فقط باید بشنوید و فراموش کنید. من توصیه میکنم فروتنی را از یاد نبرید. همیشه درحال یادگیری باشید. و هیچگاه فراموش نکنید که برندتان مهمتر از پول است. برندتان باید به چیزی پایبند باشد و چیزی بزرگتر و قویتر از خودتان را به نمایش بکشد.