هیچ یک،روشهای بازاریابی روزبهروز دچار تغییر و تحول میشوند، اما پایه و اساس بازاریابی نه!
استراتژیهای بازاریابی همواره همگام با تغییرات تکنولوژی متحول میشوند، اما اصول ابتدایی که بر اساس رفتارهای روانشناختی مصرفکنندگان بنا شدهاند، پابرجا میمانند. این شش کارآفرین موفق قانون شماره یک بازاریابیشان را با ما در میان گذاشتهاند:
1- توجهها را به خود جلب کنید.
احتمالا آماری را که به تازگی در مورد بازه توجه انسان منتشر شده است دیدهاید. دنیای دیجیتالی امروز باعث شده است که بازه توجه افراد کمتر از ماهی قرمز شود! کاری به درستی این آمار نداریم، اما مهم است که در حیطه بازاریابی بتوانید توجه مشتریان را به خود جلب کنید. نحوه این کار چنین است:پررنگکردن و نشاندادن مشکل: توجه مردم را به مشکلاتی که بر سر راهشان قرار گرفته است، جلب کنید.به تصویرکشیدن راهحل آن مشکل:
مزایا و راهحلهای مربوط به آن مشکل را با استفاده از ابزارهای گوناگون توضیح دهید.
بهتر است از تجربه خرید مشتریان قبلیتان نیز حرف بزنید. در دنیای امروز، بازخورد مشتریان دیگر تاثیر زیادی بر تصمیمگیری خرید دارد.
پیشنهاد راهحل خودتان: راهحلی به مشتریان ارائه کنید که نتوانند در برابرش مقاومت کنند.(کوین هرینگتون، مبدع برنامههای تلویزیونی پرطرفدار و دستیار فعلی رئیسجمهور آمریکا)
2- به زبان آنها حرف بزنید.
یاد بگیرید با زبانی صحبت کنید که مشتریان به خوبی آن را درک میکنند. روش برقراری ارتباط، آن را برای ارتباط با دوستانتان بگذارید! من روش تفکر، صحبتکردن و درک مردم را به چهار حیطه تقسیمبندی کردهام:
کاربردمحور، عملگرا، اجتماعی و احساسی.با کسانی که رویکردی «کاربردمحور» دارند، آرام و منطقی صحبت کنید. آنها فقط میخواهند اطلاعات اولیه را از شما بگیرند.
با افراد عملگرا کمی هیجانیتر و بلندتر حرف بزنید؛ چرا که آنها برای خریدکردن نیاز به انگیزهگرفتن و کمی اعمال فشار دارند.
افراد اجتماعی عاشق گفتوگوهای دوستانه و بدون اعمال فشار هستند؛ کمی که بگذرد، اگر با شما احساس راحتی کنند، معامله نیز صورت خواهد گرفت.
حواستان باشد افراد احساسی را زیاد تحت فشار قرار ندهید.
از جملاتی مثل «این محصول چه احساسی به شما میدهد؟»، استفاده کنید. نیازی نیست خیلی از منطق و استدلال استفاده کنید و هرگز رویکرد هجومی نداشته باشید.
(تای لوپز، سرمایهگذار و مشاور بسیاری از کسبوکارهای مولتی میلیوندلاری)
3- مرتبط باشید.
بسیاری از روشهای بازاریابی بر اعمال فشار روی مشتری متمرکز میشوند، اما بهتر است در ابتدا ذهنیت مشتری را بشناسید:
او یا تازه دارد با شما آشنا میشود، یا دورادور کارتان را دنبال میکند و یا آماده خرید است. تا زمانی که ندانید مشتری در چه سطح آشنایی با شما قرار دارد، نمیتوانید پیام تبلیغاتی درستی به او عرضه کنید.
خود را به جای مشتریان بگذارید و از خود بپرسید:
چطور میتوانم برای هر نوع مشتری، با هر سطح آشنایی با کسبوکارم، ارزش ایجاد کنم؟
چه کار کنم تا مشتری تمایل بیشتری برای سرمایهگذاری روی محصولات من پیدا کند؟
چطور آنها را به مشتریان واقعی و همیشگی تبدیل کنم؟
سپس تجربه بازاریابی شخصیسازیشدهای برای مشتریان گوناگون ایجاد کنید تا آنها مطمئن شوند که هیچکس دیگری نمیتواند به خوبی شما مشکلشان را حل کند.(اسکات الدفورد، بنیانگذار INFINITUS و مشاور کسبوکار و بازاریابی آنلاین)
4- محصولاتی تولید کنید که خودتان عاشقشان باشید.
من همیشه سعی کردهام تکتک محصولاتی که تولید میکنم، تحت تاثیر رویاها و راهحلهایی باشند که برای مشکلات خودم پیدا کردهام.به عنوان مثال، من عاشق سالاد تن ماهی هستم، اما هر بار که میخواستم آن را تهیه کنم، نگران مایونزهای تجاری و روغنهای غیرمرغوب بودم؛ این موضوع جرقهای در ذهنم زد تا دست به کار شوم و کاری کنم.اولویت ما این بود که محصولی متمایز و با مزایایی شگفتانگیز خلق کنیم و بر اساس همان مزایا به تبلیغ آن بپردازیم. به عنوان مثال، استفاده از روغن آووکادو یکی از ویژگیهای محصولات ماست که در قیاس با دیگر محصولات بازار از کیفیت بالاتری برخوردار است.(مارک سیسون، بنیانگذار شرکت Primal Blueprint و نویسنده)
5- آموزش بدهید.
بازاریابی آموزشمحور قانون شماره یک کمپین بازاریابی ماست. هر بار و همیشه هم به پیروزی میرسد. تمرکزتان را روی این مسئله بگذارید که ارزش زیادی به مشتریانتان ارائه دهید، نه اینکه فقط بخواهید چیزی به آنها بفروشید. صد درصد روی حل مشکلات مراجعهکنندگانتان متمرکز شوید و سپس راه حل مناسبي به آنها ارائه دهید.(برایان کلاک، بنیانگذار شرکت «خالق آزادی مالی»)
6- به مردم چیزی بدهید که میخواهند.
محتوا هنوز هم پادشاه است. ما تغییری در رویکرد تولید محتوای شرکتمان دادهایم. پیشتر سعی میکردیم محتوایی تولید کنیم که از لحاظ کلمات کلیدی و سئو برایمان ارزش زیادی به همراه آورد؛ اما متوجه شدیم که باید هدفی بزرگتر برای این کار داشته باشیم. امروزه سعی میکنیم بر اساس سوالات رایج مشتریان محتوا تولید کنیم و به آنها چیزی بیاموزیم. ما به مردم چیزی ارائه میکنیم که میخواهند و همین موجب برتری ما شده است.(گری نیلن، مدیر شرکت Nealon Solutions)