هیچ یک،به خودتان قول بدهید که این استراتژیها را در زندگیتان پیاده کنید. هر چه بیشتر این کار را بکنید، سود بیشتری به دست خواهید آورد. چه بخواهید کارمندانتان را مدیریت کنید، چه گروهی از افراد داوطلب را رهبری کنید و چه برنامههای گیجکننده منزل را به سرانجام برسانید، مهارتهای ارتباطی شما بر توانایی ارتباط موثر برقرارکردن با دیگران اثر میگذارد. در ادامه به شش مهارت ارتباطی اشاره میکنیم که از شما رهبر بهتری میسازد، ارتباطتان با دیگران را ارتقا میدهد و کارایی شما، اعضای خانواده و کارمندانتان را افزایش میدهد.
1- خود را بشناسید.
تمام ارتباطات خوب از خودآگاهی نشأت میگیرند. زمانی که دارید با دیگران تعامل برقرار میکنید، باید به خوبی از مکالمات درونیتان باخبر باشید تا ناراحتیهای شخصیتان را بر سر شخص دیگری خالی نکنید! توقع نداشته باشید که طرف مقابل ذهنتان را بخواند؛ تبعیض قائل نشوید و خود را فردی بی اعتماد به نفس نشان ندهید.همچنین بسیار مهم است که بدانید از هر رابطهای چه انتظار و توقعی باید داشته باشید تا بتوانید نسبت به آن با طرف مقابل ارتباط برقرار كرده و پیامهای مناسبي ردوبدل کنید.
2- مخاطبان خود را بشناسید.
بهترین نوع ارتباط زمانی به دست میآید که طرف مقابل در گفتوگو را به خوبی بشناسید. شناخت انگیزهها، شیوههای ارتباطی موردعلاقه، شیوههای یادگیری طرف مقابل به شما اجازه میدهد تا پیامتان را با شخصیت او تطبیق دهید و شانس برقراری یک ارتباط موثر را بالا ببرید. ارتباطات شخصی باعث بهوجودآمدن همدلی و اعتماد بین مردم میشود. البته حواستان به این نکته باشد که اگر میخواهید ارتباطتان موثر واقع شود، باید رفتاری اصیل و واقعی از خود نشان دهید، نه رفتاري اغراقشده و مصنوعی.
3- مستقیم، مشخص و واضح صحبت کنید.
مزیت ارتباطات مشخص و مستقیم این است که مردم بهتر میتوانند حرفها و سوالات شما را درک كنند و پاسخ مطلوبی به آن بدهند. توضیح بیشتر یک مطلب، بهتر از آن است که طرف مقابل را در هالهای از ابهام رها کنید.
هر بار که داشتید مطلبی ارائه میکردید یا از کسی کمک میخواستید، روی ارائه دستورالعملی ساده، قابلاجرا و خاص متمرکز شوید. بهتر است از قبل در این مورد فکر کرده و آماده شوید و جزئیات مرتبط را نیز فراهم کنید. تا زمانی که مطمئن نشدهاید طرف مقابل متوجه تکتک مطالب و اهداف و چگونگی دستیابی به آنها شده است، مکالمه را قطع نکنید. این توضیحات را به شکلی دوستانه و با رویکردی باز ارائه کنید تا طرف مقابل بداند که میتواند اگر سوالی داشت، از شما بپرسد.
4- به ارتباطات غیرکلامی نیز توجه داشته باشید.
پژوهشهای بسیاری نشان میدهند که شیوههای ارتباطی غیرکلامی نیز به اندازه گفتار فرد و شاید حتی بیشتر اهمیت دارند. حرکات صورت، ارتباط چشمی، جایگاه قرارگیری دست و ژست کلی بدن همگی نقش مهمی در موردتایید قرارگرفتن (یا نگرفتن) پیامتان خواهند داشت.هر زمان که داشتید با کسی صحبت میکردید، سعی کنید نسبت به حالت و زبان بدن خود و طرف مقابل آگاه باشید. به ویژه اطمینان پيدا کنید که زبان بدنتان در راستای همان حرفهایی است که دارید به زبان میآورید. به اين ترتيب راحتتر میتوانید خود را به عنوان فردی قابلاعتماد به دیگران نشان دهید و مطمئنتر به نظر برسید.
5- بیش از آنچه حرف میزنید، گوش کنید.
یکی از بهترین روشهایی که به ایجاد ارتباطی باز و صادقانه در یک گروه میانجامد، روش گوشدادن فعال است. زمانی که شخصی دارد با شما صحبت میکند، واقعا به حرفهای او گوش دهید. سوالاتی درباره موضوع صحبت از طرف مقابل بپرسید تا هم نشان دهید که به خوبی به حرفهای او گوش دادهاید و هم موضوع مبهمی برایتان باقی نماند. سعی کنید پاسخهایی معقول و فکرشده بدهید، نه اینکه فقط به سرعت واکنشی غیرمنطقی نشان دهید. این روش باعث ایجاد رابطهای مناسب و سرشار از اعتماد بین شما و طرف مقابل میشود.
6- فردی مثبت و قابلاحترام باشید.
شاید با خودتان فکر کنید که نیازی به خاطرنشانکردن این موضوع نبود! اما جای تاسف است که خیلی اوقات این شرط رعایت نمیشود. یکی از بهترین استراتژیها برای ایجاد وفاداری بین کارمندان و افزایش سطح عملکرد آنها این است که اولویتتان را بر ایجاد روابطی شفاف، منصفانه و قابل احترام بگذارید. هیچ گاه از جایگاه قدرت با دیگران حرف نزنید و از عواملی مانند ایجاد ترس یا تحقیر برای انگیزهبخشی به کارمندانتان استفاده نکنید. در عوض سعی کنید در هر شرایطی رویکردی صادقانه، فروتنانه و مثبت پیشه کنید تا اخلاقیات را در شرکت حفظ کرده و به شکل سادهتری مسائل و مشکلات را حل کنید.هرکدام از این مهارتهای ارتباطی نیازمند تمرین همیشگی هستند. یکروزه یا حتی در عرض یک سال هم نمیتوانید بر تمام آنها مسلط شوید. باید به خودتان قول بدهید که هر روز این استراتژیها را در زندگی کاری و شخصی خود اعمال کنید. هرچه بیشتر به این قول خود پایبند بمانید، احساس نزدیکی بیشتری با این روشها پیدا خواهید کرد و به رفتارهای عاديتان تبدیل میشوند.