هیچ یک،راهاندازی هر کسبوکار کوچکی کار سختی است. سرمایه کافی ندارید؛ رقبای قَدَری دارید که میتوانند از میدان به درتان کنند؛ به ویژه وقتی که هنوز پایگاه مشتریان کافی ندارید که بتوانید به آنها اتکا کنید. اما من درسهای زیادی در مورد راهاندازی کسبوکار آموختهام که یک بار که برای مصاحبهای به یکی از برنامههای تلویزیونی دعوت شدم، در مورد این درسها صحبت کردم. اما این دعوت مرا به فکر فرو برد و باعث شد به این موضوع فکر کنم که تلویزیون چه چیزهایی میتواند به ما بیاموزد.
1- ساده باشید و ساده بمانید.
فرمت بيشتر برنامههای تلویزیونی بسیار ساده است. مثلا به برنامه مورد علاقهتان یا حتی سریال محبوبتان فکر کنید: مشکلی در آن سریال یا برنامه عنوان شده که قهرمانان آن برنامه اپیزود به اپیزود برای حل آن مشکل تلاش میکنند (و در انتهای فصل، مشکل دیگری به وجود میآید که در فصل بعدی به حل آن میپردازند).
این فرمت سادهای است که تقریبا از زمان اختراع تلویزیون مورد استفاده قرار گرفته است. این سادهگرایی را در کسبوکار کوچک خود نیز اعمال کنید. به قولی دیگر به فکر اختراع چرخ نباشید! از چرخ اختراعشده استفاده کنید.
2- پول مرا خوشبخت نمیکند.
شاید پول به سرعت شما را به موفقیتی کاذب برساند، اما به سرعت از بین میرود. احتمالا به خوبی از این موضوع باخبرید که کسبوکارهای کوچک بر اساس شورواشتیاق به وجود میآیند. تمام مالکان کسبوکارهای کوچک در ابتدا میخواهند دنیا را تغییر دهند. دلشان میخواهد کار مهمي انجام دهند. هیچ وقت انگیزه آنها فقط پول نبوده است. برنامههای تلویزیونی هم همینطور هستند. نویسندگان و تهیهکنندگان نسبت به آنچه میخواهند تولید کنند، بسیار هیجان دارند و میخواهند بهترینهاي خود را به مردم ارائه کنند.
3- یک شبکه یا جامعهای خاص از مخاطبان به وجود آورید.
من همیشه موفقیتها و نکات خاص مربوط به دانشجویانم را در شبکههای اجتماعیام مینویسم. چرا؟ نمیخواهم پز بدهم! بلکه میخواهم این نکات را ثبت کنم تا خودم و هر کس دیگری در دنیا از آنها استفاده کند. همیشه سعی کنید شبکهای از مخاطبان برای خود به وجود آورید. موفقترین برنامههای تلویزیونی هم مخاطبان بسیار زیادی دارند. به همین خاطر است که انگیزه ساخت چندین فصل متوالی را پیدا میکنند. مخاطبانشان به آنها این انگیزه را میدهند.
شبکه ارتباطی ایجاد کنید و پایگاه مستحکمی از مشتریان بسازید و ببینید که کسبوکارتان چطور مانند یک موشک سرعت میگیرد.
4- صبر و شکیبایی ویژگی مهمی است.
هیچ برنامه تلویزیونیای به سرعت به موفقیت نمیرسد. بسیاری از آنها حتی گاهی تا پایان فصل اول یا شروع فصل دوم هم به شهرت نمیرسند ولی یک دفعه گل میکنند. نکته اینجاست که موفقیت یکشبه به دست نمیآید و نباید به دلیل عدم دستیابی به موفقیت سریع، قید ایدههایتان را بزنید. بهایده و محصولاتتان کمی فرصت بدهید تا در دل مردم جا باز کنند و موفق شوند. فوري ناامید نشوید.
5- از توسعه کسبوکارتان غافل نشوید.
بسیاری از اوقات میبینیم که برنامههای تلویزیونی دچار یکنواختی میشوند و مخاطبان خود را از دست میدهند. بسیاری از اوقات هم متوجه میشویم فقط با اعمالکردن یک ایده جالب و حتی گاهی خندهدار، بسیار پرطرفدار میشوند و حسابی به موفقیت میرسند. این موضوع به دلیل آن است که آنها از توسعه و رشد خود غافل نشدهاند. همین منطق را در کسبوکار خود نیز اعمال کنید تا در نهایت به آن ایدهای برسید که قرار است زندگی و کسبوکارتان را از این رو به آن رو کند؛ خواهید دید.
روشهایی را در کسبوکار خود به كار بگيريد که باعث بروز خلاقیت در شما و کارمندانتان شود. هیچگاه از نوآوری دست نکشید.
نکته پاياني: درسهای زیادی میتوانید از تلویزیون بگیرید.
من واقعا به این موضوع اعتقاد دارم که روش کاری تلویزیون الگوی خوبی برای مدیریت کسبوکار کوچکتان است. ایدههای جالب در سر بپرورانید و از خلاقبودن نترسید. علاقهتان را دنبال کنید و ساده باشید و ساده بمانید. در هیچ صنعتی هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد، اما اگر واقعا از این نکات درس بگیرید و همزمان تلاشتان را نیز بکنید، شانس موفقیتتان را افزایش خواهید داد.