هیچ یک،حدود یک سال پیش بود که من و شریکم متوجه شدیم آینده کسبوکارمان و موفقیت آن به بازاریابی محتوا بستگی دارد. بنابراین تمام تلاشمان را روی بهبود سئو و تولید محتوا گذاشتیم.من به عنوان یک مهندس، جوانب فنی کار را در دست گرفتم. من میتوانم از ابزارهای سئو به درستی استفاده و موقعیتهای خوب را شناسایی کنم، میدانم چرا لینکها بسیار مهماند و میتوانم فرآیند لینکسازی را دنبال کنم؛ اما نویسنده حرفهای نیستم و هیچ کس دیگری هم در تیممان قدرت نویسندگی زیادی ندارد.پس چطور میتوانستیم در میان این همه نویسنده آماتور، محتوایی عالی تولید کنیم؟ همیشه در مطالب آموزشی به ما گفتهاند که محتوا تولید کنید، اما دقیقا توضیح ندادهاند افرادی مثل ما که توانایی زیادی در نویسندگی ندارند، چطور باید این محتوا را تولید کنند. خوشبختانه توانستیم چارچوبهای کلی تولید محتوا را کشف کنیم.
چارچوب محتوا چیست؟چارچوب محتوا سیستم سادهای است که شما را در طول فرآیند تولید محتوا راهنمایی میکند. این چارچوب ساختار درستی به مقالهتان میبخشد تا بتوانید به شکلی موثر محتوای خود را ارائه دهید.در طول سال گذشته ما توانستیم هفت چارچوب مختلف برای تولید محتوا تدوین کنیم. در این مدت ترافیک طبیعی وبسایتمان بیش از 1000 درصد افزایش یافت و بسیاری از مطالبمان به صفحه اول جستوجو در گوگل رسید.در این مقاله میخواهم مزایا و معایب هر کدام از این چارچوبها را بررسی کنم، از تجربیات خودمان بگویم و چند توصیه به شما بکنم تا بهترین چارچوب را انتخاب کنید.
1- محتوای فهرستوار استاندارد
همه عاشق مقالات فهرستمانند هستند. یک فهرست استاندارد معمولا شامل مقدمهای کوتاه، موارد فهرستشده در فهرست و نتیجهگیریای خلاصه است. موارد فهرستشده به طور معمول یا به صفحهای دیگر لینک میشود یا مطلبی به شکل خلاصه در کنار آن قرار میگیرد.
مزایا:یکی از بزرگترین مزایای محتوای فهرستمانند این است که به سادگی میتوان آنها را نوشت. نیازی نیست برای نوشتن چنین محتوایی نویسنده باشید.
این چارچوب محتوایی یکی از روشهای موفق نگارش محتوا برای ما بود.
معایب:اگر در حیطه کاریتان مقالات فهرستوار زیادی در گوگل ثبت شده باشند، ممکن است مدتها زمان ببرد تا بتوانید رتبه خوبی در گوگل به دست آورید.
2- ساختار فهرست گسترده
محتوایی که بر اساس ساختار فهرست گسترده نوشته میشود، نوعی اقتباس از ساختار شماره یک است. همانطور که قبلا گفتم، هزاران مطلب فهرستوار در فضای مجازی وجود دارد. چطور میخواهید مطلب خود را در میان این همه مطلب متمایز سازید؟ به جای اینکه فقط تعدادی لینک یا موضوع را فهرستوار بنویسید، از ساختار فهرست گسترده استفاده کنید و توضیحاتی درباره هر کدام از موارد بدهید. این فهرستها هم از نظر گوگل و هم مخاطبانتان از ارزش زیادی برخوردار خواهند بود. مزایا: این ساختار قطعا موفقیتآمیزترین ساختار برای ما بود و در اکثر مواقع توانستیم محتواهایمان را با استفاده از این نوع چارچوب به صفحه اول گوگل برسانیم. مطالبی که با این چارچوب نوشته میشوند، معمولا مطالبی طولانی هستند که گوگل ترجیح میدهد به مخاطبان خود نشان دهد. همچنین این مطالب در مقایسه با ساختار شماره یک، جامعتر بوده و ارزش بیشتری برای مخاطبان به همراه دارد.
معایب: تهیه اینگونه محتوا نیازمند وقت و توجه نسبتا زیادی است.
به عنوان مثال هفتهها زمان برد تا توانستیم مطلب جامعی در مورد بهترین اپلیکیشنهای کاری تهیه کنیم؛ اما ارزشش را داشت، چون به عنوان سومین مطلب برتر در صفحه اول گوگل به نمایش درآمد.
3- ساختار محتوای دایرکتوری
ساختار دایرکتوریمانند شامل فهرستی از بهترین مطالبی است که درباره موضوعی نوشته شده است.بزرگترین تفاوت این چارچوب با ساختار فهرستوار این است که این مورد بیشتر حالت یک کتاب را دارد؛ یعنی برای هر کدام از زیرگروهها باید مقدمهای کوتاه بنویسید، سپس بهترین محتواهای مرتبط موجود در فضای اینترنت را گردآوری کنید.
مزایا:این نوع محتوا یکی از سادهترین انواعی است که میتوانید تهیه کنید. حتی یک فرد آماتور مانند من نیز میتواند چنین محتوایی را به بهترین شکل فراهم کند، چون واقعا نیاز زیادی به نوشتن ندارد.همچنین این روش راهکاری عالی برای بازنویسی مطالبی است که در فضای وب وجود دارد. شما فقط باید منابع را پیدا کرده و محتوایی سازماندهیشده را تولید کنید.
معایب:به دلیل آنکه با نوشتن اینگونه مطالب در واقع دارید محتوای تولیدی افراد دیگر را تبلیغ میکنید، بهتر است آنها هم همین کار را برایتان انجام دهند؛ اما متاسفانه همیشه اینطور نیست.
4- دستورالعملهای گام به گام
دستورالعملهای گام به گام نوعی چارچوب محتوایی هستند که در آنها به توضیح نحوه استفاده از محصولات یا انجام کاری میپردازید. این نوع محتواها متمرکزتر از محتوای دایرکتوریمانند هستند؛ به همین خاطر برای تولیدشان باید روی پژوهشها و دانستههای خود متمرکز شوید.
مزایا:گوگل عاشق این است که محتوای شما بتواند به سوالی پاسخ دهد یا مسئلهای را حل کند. محتوای دستورالعملمانند روشی عالی برای ایجاد ارزش برای مخاطبانتان است. تا امروز همه دستورالعملهای ما ترافیک طبیعی مداومی به دست آوردهاند و نیازی به ایجاد لینکهای پشتیبان نداشتهاند.اگر بتوانید مطالبتان را برای گوگل بهینهسازی کنید، حتی ممکن است گوگل چند مورد از توضیحات راهنمای شما را در بالای صفحه جستوجو كند به عنوان مطلب برتر نشان دهد.
معایب:محتوای دستورالعملمانند نیازمند تخصص بسیار در حیطه مورد نظر و تخصیص زمان زیاد برای نوشتن آن است. احتمالا برای این نوع محتوا باید زمان بیشتری نسبت به هر محتوای دیگری بگذارید.
5- محتوای مصاحبهمانند
شما میتوانید به مصاحبه با متخصصان حیطه کاری خود بپردازید و سپس مصاحبه را به مقاله تبدیل کنید. این رویکردی خبرنگارانه برای تولید محتواست.
مزایا:بعد از اینکه مصاحبه را انجام دادید، دیگر نیازی نیست که مهارت نویسندگی خود را به رخ بکشید. همچنین میتوانید از فرد متخصصی بخواهید محتوای تهیهشده را در وبسایت شخصی خود نیز منتشر کند، و به دلیل اینکه شما دارید دیدگاه فرد متخصصی را منتشر میکنید، محتوایتان از ارزش بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
معایب:زمانی که برای اولین بار میخواستیم این نوع محتوا را تولید کنیم، مشکلات زیادی در زمینه هماهنگکردن وقت ملاقات داشتیم. همچنین تلاش بسیار زیادی لازم بود تا آن افراد متخصص را قانع کنیم که محتوای ما را بازنشر دهند.
بعد از چند بار امتحانکردن احساس کردیم که تولید این نوع محتوا به دردسری که دارد نمیارزد؛ اما بازخوردهای خوبی نیز گرفتیم که باعث میشود احتمالا در آینده نیز این کار را تکرار کنیم.