هیچ یک،یکی از موضوعاتی که در مقالههای کارآفرینی کمتر به آن پرداخته شده این است که برای جبران اشتباهات و خرابکاریها باید چه کار کنیم؟
همه انسانها در طول زندگی خود اشتباهات زیادی مرتکب میشوند. کسانی که من را میشناسند، میدانند هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری خود اشتباهات زیادی داشتهام؛ اما بهخاطر آن اشتباهات سپاسگزارم زیرا هر کدام از آنها درسهای زیادی را به من آموختند.اگر اوضاع بههمریخته است و نمیتوانید راهحل مناسبی پیدا کنید، در درجه اول آرامش خود را حفظ کنید؛ آنگاه خواندن نکات زیر میتواند به شما کمک کند تا کنترل اوضاع را در دست بگیرید:
نکته اول: هر چه زودتر سهامداران را از اخبار بد مطلع کنید.
من و همسرم هر هفته در روزی خاص در مورد زندگی و موفقیتهایی که به آنها افتخار نمیکنیم، یا مسائل و مشکلاتی که به دلایلی از یکدیگر پنهان کردهایم، گفتوگو میکنیم. این جلسات خانوادگی به من آموخت که بهتر است مشکلات و مسائل را هرچه زودتر بازگو کرد تا به موقع راهحل مناسبی برای آنها پیدا شود. هر چه این مسائل دیرتر بیان شود، اوضاع بدتر میشود. بعضی از آسیبها و مشکلات در ابتدا به آسانی قابل حل هستند اما با گذشت زمان صدمات جبرانناپذیری خواهند داشت.
این مسئله درباره کسبوکار نیز صدق میکند. اشتباهاتتان را هر چه زودتر با سهامداران و کسانی که در معرض آسیب قرار دارند، در میان بگذارید. در شرایط دشوار، اعتمادداشتن اعضا به یکدیگر بسیار مهم است و اعتماد همیشه با صداقت و شفافیت به وجود میآید. نزدیکترین افراد به شما تنها زمانی میتوانند به شما کمک کنند که از همه چیز اطلاع داشته باشند. در چنین شرایطی اگر آنها از همه چیز باخبر نباشند، همه چیز خراب میشود.
رید میهالکو، مشاور و دوست من، روش زیر را برای شروع یک گفتوگو و بازگوکردن خبرهای بد پیشنهاد داده است:در آیندهای نزدیک با آن شخص قرار ملاقات تعیین کنید و از قبل به او بگویید باید خبرهای بدی به او بدهید؛ با این کار او میتواند خودش را برای آن جلسه آماده کند.در روز جلسه به آنها بگویید که حامل خبرهای بدی هستید و نگران واکنش آنها هستید. بگویید امیدوارید که اول حرفهای شما را گوش کنند سپس واکنش نشان دهند. آنها با شنیدن این جملات، قبل از عصبانیشدن، واکنش خود را میسنجند. حالا اشتباه خود را به طور کامل و با صداقت توضیح دهید و خواهید دید که آنها با دقت و تفکر بیشتری واکنش نشان خواهند داد.
نکته دوم: از مطبوعات و خبرگزاریها دوری کنید.
مطبوعات و خبرگزاریها فقط منتظر فرصتی هستند که اشتباه کنید تا با انتشار اخبارتان شما را مجبور کنند از خود دفاع کنید. در این گونه موارد من همیشه سعی کردهام ساکت بمانم و از آنها دوری کنم.
خبرگزاریها میتوانند بسیار بیرحم باشند؛ یک شکست کوچک در کسبوکارتان میتواند منجر به چاپ مطالب متعددی در اخبار هفتگی شود. شما ممکن است احساس کنید که این بیعدالتی است زیرا فقط یک بعد از ماجرا گفته شده است. اما من به شما توصیه میکنم هیچ واکنشی نشان ندهید زیرا اوضاع بدتر خواهد شد و خبرهای بیشتر و بدتری از شما به چاپ میرسد.مهم سهامدارانتان هستند که از این موضوع باخبرند. بهتر است بقیه مردم تا موفقیت بعدیتان از این موضوع بیاطلاع باشند، بنابراین ساکت بمانید زیرا با پخششدن این اخبار شما نمیتوانید جلوی تاثیرات منفی و تیترهای بد را در مورد کسبوکارتان در گوگل بگیرید.
نکته سوم: خودتان را ببخشید و به راهتان ادامه دهید.
مهمترین نکته بعد از اشتباهاتتان این است که مسئولیت کارتان را قبول کنید و پشیمانی خود را به کسانی که تحت تاثیر اشتباه شما قرار دارند، ابراز کنید تا بتوانید دوباره اعتمادشان را جلب کنید. به آنها بگویید از اشتباهتان به شدت پشیمانید و در اولین فرصت آن را جبران خواهید کرد.اما پس از یک زمان مشخص باید اشتباهتان را فراموش کنید و به کارتان ادامه دهید. اگر پس از مدت طولانی نتوانید با اشتباه و شکست خود کنار بیایید، از خودتان متنفر خواهید شد و نمیتوانید به کسبوکارتان ادامه دهید. یک مدت مشخص برای پرداختن به آن اشتباه در نظر بگیرید و بعد از آن مدت کاملا فراموش کنید. به آینده فکر کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به موفقیتهای بعدی به کار ببندید.همه اشتباه میکنند اما موفقترین کارآفرینان کسانی هستند که بتوانند اوضاع را با کمترین آسیب مدیریت کنند و به کسبوکارشان ادامه دهند. اگر مرتکب اشتباهی شدید، در قدم اول به سهامداران و افراد تحت تاثیر اطلاع دهید؛ سپس سعی کنید صدمات و مشکلاتی را که بعد از اشتباهتان ایجاد شده، برطرف کنید. پس از برطرفشدن تمام مشکلات، یک مدت مشخص و کوتاه به پشیمانی و ناراحتی خود اختصاص دهید، اما پس از آن اشتباهتان را به کلی فراموش و روی موفقیتهای آینده تمرکز کنید.