
جریان های بازاریابی دیجیتالی مهم در سال جاری
هیچ یک، جامعه امروزی با سرعت بسیار زیادی مشغول رشد و توسعه تکنولوژی است و به نظر نمیرسد که سرعت این کار به این زودیها کم شود. ستارههای زیادی هر روز در دنیای دیجیتالی ظهور میکنند؛ برخی ماندگار میشوند و برخی به سرعت کنار میروند. به عنوان مثال، بازی پوکمونگو در سال گذشته به بازار آمد و غوغا به پا کرد. این بازی که بر اساس واقعیت افزوده ساخته شده بود، در سراسر جهان به شهرت رسید اما به دلایل فنی و امنیتی به مشکل خورد و نتوانست مسیر موفقیت را به طور کامل طی کند؛ با این حال سرنخهای خوبی به بازاریابها داد که چطور باید از واقعیت افزوده در کسبوکارشان استفاده کنند (میتوان به اپلیکیشنهای فروش لوازم منزل اشاره کرد که به مشتری اجازه میدهند قبل از خرید، وسایل را به طور مجازی در فضای منزلشان بگذارند و تناسب آن را بررسی کنند).فرازونشیب این ستارههای دیجیتالی به ما نشان میدهد تکنولوژیهای جدیدی در حال ظهور هستند که بر اساس نیازها و خواستههای مصرفکنندگان توسعه مییابند و برای اینکه کسبوکارتان بتواند در این دنیای دیجیتالی به موفقیت برسد، شما باید استراتژی بازاریابیای تدوین کنید که شما را همگام با تکنولوژی نگه دارد. در این مقاله نگاهی به چهار جریان بازاریابی دیجیتالی داغ در سال جاری میاندازیم:
1- محتوای تصویری
کاربران در دنیای پر از اطلاعات امروزی، هر روز بیش از دیروز به محتوای تصویری علاقهمند میشوند. مردم به اطلاعاتی فشرده و واضح نیاز دارند و محتوای تصویری هم دقیقا همین را در اختیارشان میگذارد. مغز اطلاعات تصویری را 60هزار بار سریعتر از متن پردازش میکند و 90 درصد از اطلاعاتی که به مغز ارسال میشود، تصویری است. محتوای تصویری میزان درک و حفظ اطلاعات را افزایش میدهد و همچنین توانایی افزایش میزان احساسات در فرد را نیز دارد. لوگوها، عکسها، اینفوگرافیکها، انیمیشنها و طرحهای تاثیرگذار وبسایت همه و همه تاثیر بسزایی در بهبود هویت برند دارند و به نظر نمیرسد که عمر محتوای تصویری به این زودیها به پایان برسد.
2- محتوای تعاملی
تمایل به ایجاد ارتباط و مشارکت چیزی است که باعث شده تقاضا برای محتوای تصویری بالا برود، اما همین تمایل به مشارکت در حال حاضر باعث شده است بازاریابها نیازی جدید و اساسی به محتوای تعاملی پیدا کنند.محتوای تعاملی نیازمند مشارکت فعالانه کاربر است. در واقع این نوع محتوای جدید (مانند تستها، نظرسنجیها، مسابقهها، ارزیابیها و اینفوگرافيكهای متحرک) تجربه کاملا متفاوتی به کاربران میبخشد؛ اما از این مهمتر این است که این نوع محتوا کاربر را دعوت میکند تا بخشی از برند باشد. این محتوا ارتباط را افزایش میدهد و به شکلی موثر بازدیدکنندگان را به مشتریان وفادار برند تبدیل میکند.
3- ویدئوهای زنده
ویدئوهای آنلاین حدود 50 درصد از کل استفاده از گوشیهای موبایل را شامل میشوند و محتوای ویدئویی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا میکند. ویدئوها نوع دیگری از محتوای تصویری هستند که میتوانند با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنند و در عرض چند ثانیه حجم زیادی از اطلاعات، احساسات، افکار و واکنشها را به آنها ببخشند.اما برندها امروزه برای افزایش احساسات و هیجان کاربران از ویدئوهای زنده استفاده میکنند. این بدان معناست که کسبوکارها میتوانند خیلی زود محتوای خود را منتشر کرده و در لحظه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. این عامل «پخش زنده» توانسته است حال و هوایی انسانی به برندها ببخشد و کاری کند تا اعتماد مشتری به برند بیشتر شود.
4- محتوای منقضیشونده
این نوع محتوا برای اولین بار به وسیله شبکه «اسنپچت» معرفی و ارائه شد. اگر بخواهیم تاثیر آن را بر بازاریابها و مصرفکنندگان بررسی کنیم، متوجه میشویم که این نوع محتوا نیز مانند پخش زنده ویدئو، به منظور افزایش هیجان مشتریان ایجاد شده است. از طريق محتوای منقضیشونده مدت زمان محدودی به هر کاربر اختصاص مییابد تا قبل از ناپدیدشدن محتوا آن را ببیند، وگرنه هیچگاه دیگر نخواهد توانست به آن محتوا دست پیدا کند. در واقع این نوع محتوا احساس فوریت زیادی به مشتری القا میکند. در دنیایی که با همه ارتباط برقرار میکنیم و میخواهیم از همه چیز سر در بیاوریم، بیخبرماندن از محتوای پیام موضوع جالبی به نظر نمیرسد. ولین بار به وسیله شبکه «اسنپچت» معرفی و ارائه شد. اگر بخواهیم تاثیر آن را بر بازاریابها و مصرفکنندگان بررسی کنیم، متوجه میشویم که این نوع محتوا نیز مانند پخش زنده ویدئو، به منظور افزایش هیجان مشتریان ایجاد شده است.