
تاکتیکهای فروش را از کامیونتهای بستنیفروشی بیاموزید
هیچ یک،در گذشته دکههای بستنی (آلاسکا)فروشی را در هر جایی از شهر میشد دید و امروزه هم کامیونتهای سیار نقش کافههای متحرک شهر را بازی میکنند و به فروش بستنی، قهوه یا انواع آبمیوه میپردازند. این فروشگاههای سیار، علاوه بر راحتی و جذابیتشان، درسهای مهمی را نيز در زمینه فروش به ما میآموزند که میتوانیم آنها را در هر کسبوکار دیگری اعمال کنیم.
به جایی بروید که مشتریانتان هستند.
ساده است اما کارساز. کامیونتهای بستنیفروشی به مکانهایی میروند که مشتریانشان آنجا هستند و بدین شکل میتوانند محصولاتشان را بفروشند. آنها یا به کوچه پسکوچههای شهر سر میزنند و به بچههایی که در حال بازی هستند، بستنی میفروشند یا به پارکهای بزرگی میروند که خانوادههای زیادی در آنها جمعاند و از یک بستنی خنک استقبال میکنند. این نوع فروش مستقیم شاید برای شما کارایی نداشته باشد. فروش بستنی به کودکان، خیلی سادهتر از فروش محصولی پیچیده به خریداران شرکتی است. اما شما باید مطمئن شوید که استراتژی فروشتان همسو با استراتژی بازاریابیتان، که وظیفهاش پیداکردن و نشانکردن مشتریان مناسب در مکان مناسب است، پیش میرود.
نسبت به بقیه متمایز باشید.
کامیونتهای بستنی برای جلب توجه سعی میکنند از ایجاد ظاهری بامزه و تاثیرگذار، استفاده از بلندگو و به طور کلی متمایزشدن نسبت به بقیه غافل نشوند. حتی کامیونتهای حمل خوراکی که کاربریای به جز بستنیفروشی دارند، مانند کافهکامیونتها، نیز از رنگهای جیغ و جلب توجهکننده استفاده کرده و خوراکیهای خاص و منحصر بهفردي ارائه میکنند. کسبوکار شما برای ایجاد تمایز نسبت به بقیه و ماندگارشدن در ذهن مشتری چه کار خاصی انجام میدهد؟
دنیای گسترده بازاریابی اینترنتی را فراموش نکنید.
کامیونتهای بستنیفروشی فقط یک نمونه از کامیونتهای حمل غذا در سراسر دنیا هستند. انواع دیگری از این کامیونتها نیز وجود دارند که به فروش غذاهای بیرونبر، مانند انواع ساندویچ، تاکو، سیبزمینی سرخکرده، غذاهای دریایی و… میپردازند. امروزه افرادی که با این کامیونتها امرار معاش میکنند، فعالیت حرفهای و خوبی را در دنیای بازاریابی اینترنتی، به ویژه شبکههای اجتماعی دارند. آنها هر روز عکسهایی از غذاهایشان را در صفحه اینستاگرامشان میگذارند، مردم را از پیشنهادهاي ویژهشان و محلهای که روز بعد به آنجا میروند، باخبر میکنند و همچنین گاهی مسابقاتی را برای ایجاد شور و هیجان بیشتر ترتیب میدهند.کسبوکارهای دیگر، حتی آنهایی که در حیطه B2B (کسبوکار به کسبوکار) فعالیت میکنند نیز باید ارتباط بیشتری با دنیای بازاریابی اینترنتی برقرار کنند. فراموش نکنید که بسیاری از مشتریان هدف شما نیز، که ممکن است مسئولان خرید شرکتهای دیگر باشند، از گوشی موبایلشان برای استفاده از شبکههای اجتماعی، تحقیقات در مورد محصول و مقایسه قیمتها استفاده میکنند. آیا استراتژی فروش و بازاریابیتان شامل دنیای موبایل و شبکههای اجتماعی نیز میشود یا هنوز در عصر چاپ تراکت و تبلیغات سنتی ماندهاید؟
ارتباطی احساسی برقرار کنید.
بسیاری از مردم خاطرات شیرینی از دوران کودکیشان و خرید بستنی از دکهها یا کامیونتهای بستنیفروشی دارند؛ تجربهای شیرین از خریدی شیرین و خنک درست بعد از بازی در پارک، یعنی لحظهای که هیچ چیز به جز یک بستنی نیاز ندارید. تجربهای تابستانی که همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند. کسبوکار شما چگونه میتواند اینچنین تجربه احساسیای را در ذهن مشتریان به یادگار بگذارد؟مردم معمولا بر اساس دلایل منطقی، عقلانی یا آماری خرید نمیکنند، بلکه اغلب بر اساس حالوهوا و احساساتشان خرید میکنند. کسبوکار شما چه کاری میتواند انجام دهد تا مشتریانتان احساس بهتری پیدا کنند؟ حتی اگر کسبوکارتان در حیطه فروش محصولات فنی پیچیدهای کار میکند، باز هم میتوانید رابطهای احساسی ایجاد کنید. آیا محصول یا خدمات شما باعث رفع استرس مشتریان، افزایش خوشبینی و شادی در زندگی، رشد بیشتر یا حذف آشفتگیها و تنشهای زندگی روزانه میشود؟ از بیان جوانب احساسی محصولاتتان نترسید، شاید این جوانب همان چیزی باشند که مشتری به آنها اهمیت میدهد.فصلی که گذشت، یعنی تابستان، فصلی است سرشار از خاطره، سرگرمی و آرامش. کامیونتها و دکههای محبوب بستنیفروشی یکی از نمادهای این فصل سال هستند. نه تنها میتوانید از خرید بستنی از این کامیونتها لذت ببرید، بلکه میتواند درسهای خوبی در زمینه موفقیت در فروش نیز از آنها بگیرید.