
میگویند داستانسرایی کنید؛ اما دقیقا کجا؟
هیچ یک،بیشتر مردم از فروش متنفرند؛ دلیل خوبی هم دارند؛ ایده کلی گرفتن وقت مردم و سعی در صحبتکردن با آنها و متقاعدکردنشان به خرید چیزی که احتمالا علاقهای به آن ندارند، برای خیلیها کار جذابی نیست. با این حال حیطه فروش، حیطهای حیاتی در کسبوکار، کسبوکار موضوعی حیاتی برای کسب درآمد و درآمد، مسئلهای حیاتی برای زندگی است.پس سوال اینجاست که چطور میتوانید بدون آزردن مردم، محصولات و خدماتتان را به فروش برسانید؟ واقعیت این است که بسیاری از شرکتها بدون تکیهكردن به روشهای فروش، به رشد خود ادامه میدهند. در عوض میدانند که چطور باید از داستانسرایی به نفع خود و براي فروش محصولاتشان استفاده کنند.داستانسرایی به کسبوکارهای مختلف اجازه میدهد تا در آن واحد، هم وفاداری و اعتماد بیشتری در مشتریانشان ایجاد کنند، هم محصولاتشان را به فروش برسانند. داستانسرایی، ارتباطی همهجانبه بین شما و مشتریان بالقوهتان ایجاد میکند. از همه بهتر این است که با به کارگرفتن داستانسرایی، از دست تاکتیکهای عجیبوغریب بازاریابی و تخفیفهای سنگین خلاص خواهید شد. خب اگر این مسئله به مذاقتان خوش آمده است و آمادهاید تا هم اعتماد و وفاداری مشتریانتان را به دست آورید و هم تعداد مشتریانتان را افزایش دهید، احتمالا باید داستانسرایی را در برنامه کاریتان بگنجانید. در این مقاله به پنج مکانی که میتوانید داستان خود را به مشتری ارائه دهید، اشاره میکنیم.
در شبکههای اجتماعی
داستانی که مدنظر ماست، حتما نباید داستانی مکتوب یا ضبطشده باشد که تمام اصول و قواعد داستاننویسی در آن رعایت شده و دارای شروع جذاب، کشش زیاد و پایانی دراماتیک باشد! بلکه میتواند داستانی همیشگی در مورد سبک زندگیای که کسبوکار شما ایجاد میکند، باشد.نمونه بارزی از این نوع داستانسرایی، استفاده از اینستاگرام و ارسال عکسهایی از افرادی که دارند از محصولات شما استفاده میکنند و سبک زندگی آنهاست. هدف شما لزوما این نیست که محصولات یا خدماتتان را به فروش برسانید، بلکه فقط باید کاری کنید که مردم آن سبک زندگی به همراه محصولات شما را برای خود تجسم کرده و مشتاق به دستآوردن آن شوند. طبیعی است که هرکدام از مشتریانتان سبک زندگی مشخص و عقاید بعضا مشترکی دارند، بنابراین ارسال عکسها و ویدئوهایی همسو با این سبک زندگی میتواند تاثیر زیادی بر ایجاد وفاداری بین آنها داشته باشد.پس از داستانسرایی در شبکههای اجتماعی خود استفاده کرده و عکس، استوری یا ویدئوهایی ارسال کنید تا مشتریان، خود را عضوی از قبیله شما حس کنند.
در وبلاگ
بعضی اوقات داستانسرایی دقیقا چیزی است که از نام آن میتوان فهمید: تعریفکردن یک داستان! این داستان میتواند در مورد یک مشتری شاد باشد، یا در مورد نحوه به وجودآمدن کسبوکارتان. شما باید از این داستانها به عنوان روشی برای جذابیتبخشیدن به ارسالهای وبلاگتان استفاده کنید.احتمالا دیدهاید که از روش داستانسرایی در وبلاگهای آموزشی و برای جذابترکردن موضوع مورد بحث استفاده میشود. همین مفهوم را میتوان برای تولید مقالات خواندنیتر نیز به کار برد. در واقع شما باید مقالاتتان را با یک داستان شروع کنید، سپس وارد موضوع اصلی شوید.
در صفحه «درباره ما»ی وبسایتتان
صفحه «درباره ما» در بعضی وبسایتها، صفحهای است که انگار هیچ طرفداری ندارد و هیچ توجهی به آن نمیشود. حتی گاهی وقتی به خواندن توضیحات موجود در این صفحات میپردازید، خوابتان میگیرد! آنها فقط از شغلشان مینویسند؛ اینکه چه مدت طولانیای را در این حیطه گذراندهاند و چقدر از رقیبانشان بهتر و حرفهایتر هستند!اگر واقعا میخواهید مردم را به خود جذب کرده و تاثیری ماندگار به جا بگذارید، صفحه «درباره ما»ی وبسایتتان را با داستانسرایی جذابتر کنید. داستان خاص کسبوکار شما چیزی است که باعث ایجاد تمایز بین شما و همه رقبایتان میشود و اگر این داستان را در صفحه «درباره ما» ذکر کنید، تاثیر طولانیمدتی روی مشتریان خود میگذارید.
در پیامهای الکترونیکیتان
در این زمینه، درک هالپرن بهترین نمونهای است که میشناسم. زمانی که او محصول جدیدی را معرفی میکند، از مزایا و ویژگیهای آن صحبت نمیکند، بلکه داستانی در آن مورد برایتان ایمیل میکند.به عنوان مثال، وقتی که او دوره آموزش «ساخت نرمافزار» آنلاین خود را شروع کرد، داستانهایی از تجربیات قبلی مشتری و تاثیر این دوره بر ایجاد یا بهبود کسبوکارشان را برای مخاطبانش ایمیل کرد. او به کمک داستانسرایی برای همه تعریف کرد که مشتریان قبلیاش چطور توانستهاند بر مشکلاتشان غلبه کنند و کسبوکاری بسازند که زندگیشان را دگرگون کرده است.مردم پس از دریافت این نوع تبلیغات ایمیلی، میتوانند ارزش محصول را واقعا درک کرده و تمایل پیدا کنند تا برای حل مشکلاتشان از آن محصول استفاده کنند.
در تبلیغاتتان
تبلیغات مسئله هزینهبرداری است، به همین خاطر بیشتر کارآفرینان مایلاند از انواع کوتاهتر تبلیغات استفاده کرده و فقط به ذکر عنوان کاری، مزایا و ویژگیها و فراخواندن مشتریان بپردازند.اما اگر داستانسرایی را نیز در تبلیغاتتان بگنجانید، تاثیر خیلی بیشتری روی مشتریان خواهید گذاشت.