
https://www.hichyek.ir
هیچ یک، همه ما در شرایطی بودهایم که نمیتوانستیم احساسات و افکارمان را به درستی با دیگران در میان بگذاریم؛ چه میخواستیم به رئیسمان بگوییم که از ایدهاش خوشمان نیامده است، چه وقتی که میخواستیم از مافوقمان یک روز مرخصی استعلاجی بگیریم. برقراری ارتباط کار سختی است و اگر به درستی صورت نگیرد، میتواند مشکلاتی را در محل کار ایجاد کند. بر اساس گزارش موسسه مدیریتی رایک، 46 درصد کارمندان در هنگام ترک جلسات کاری، هنوز دقیقا نمیدانند که باید چه کاری انجام دهند. این بدان معناست که شرکتها در سرتاسر جهان دچار بحران ارتباطات شدهاند. با افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی، پیشرفت تکنولوژی و با درنظرگرفتن ذهنیت نسل هزاره در محیط کاری، مردم برای ارتباط برقرارکردن با یکدیگر کار سختی را پیشرو خواهند داشت.
چطور میتوانید ارتباطاتتان را در محیط کاری بهبود ببخشید؟
1- برای بررسی عملکرد کارمندان زمان بگذارید.
همه ما میدانیم که نظرسنجی و ارائه بازخورد چقدر در زمینه ایجاد ارتباطات درست کاری اهمیت دارد. پژوهشها نشان دادهاند که وقتی روسای شرکت، دیدگاهشان را به کارمندانشان ارائه نمیکنند یا خیلی کم نظر میدهند، 98 درصد کارمندان دچار مشکل میشوند. اما بررسی عملکرد کارمندان هم فقط این نیست که مدام اشتباهاتشان را به رخ آنها بکشید و سپس انتظار داشته باشید که آنها به طرز چشمگیری تغییر کنند. بلکه شما به عنوان یک مدیر یا رهبر باید به راهنمایی کارمندانتان بپردازید، نقاط قوتشان را شناسایی و تشویق کنید و سعی کنید نقاط ضعفشان را بهبود ببخشید. برای بررسی عملکرد کارمندانتان منتظر بازههای ششماهه یا یکساله نباشید. هر زمان که دیدید کارمندتان با چیزی مشکل دارد یا از یکی از جوانب کاری او راضی نیستید، سعی کنید مشکل را حل کنید. با جلسهای دونفره و رسمی یا حتی غیررسمی و دوستانه مطمئن شوید که دیدگاه مشخصتان را در مورد مشکل موردنظر بیان و راه حل مشخصی را نیز پیشنهاد میکنید. بسیار مهم است که این جلسات را به شکل مثبتی به پایان برسانید. شما میخواهید.کارمندتان را یاری کنید، به او انگیزه بدهید و الهامبخش او باشید، نه اینکه حالوهوایی منفی به او بدهید و تمام انگیزههایش را نیز بگیرید.
2- ابزارهای مناسبی در دست داشته باشید.
آیا تا به حال پیش آمده است که پروژهای را به شما بسپارند که هیچ ایده و نظری در مورد نحوه شروع یا انجام کار یا حتی ابزار کافی برایش نداشته باشید؟پژوهشها نشان میدهد که کارمندان 20 درصد زمان خود را یا در حال کمکگرفتن از دیگران، یا در جستوجوی اطلاعات و نحوه انجام کاری که به آنها محول شده، میگذرانند. این بدان معناست که کارمندان نمیتوانند به خوبی از موانع ارتباطی بگذرند و اطلاعات بیشتری در زمینه پروژه بگیرند. این موضوع در نهایت به استرس بیشتر و ایجاد تنفر نسبت به محیط کاری خواهد انجامید.
حالا زمان آن رسیده است که از تکنولوژی استفاده کند و خلاقیت بورزید. 67 میلیون آمریکایی روزانه به گوشکردن پادکستهای صوتی میپردازند. شما هم میتوانید این جریان جدید را به نفع خودتان به کار بگیرید. پادکستهایی را در مورد نحوه استفاده یا انجام برخی کارهای خاص ضبط کنید و در اختیار کارمندان بگذارید.با این کار به آنها اجازه میدهید تا به آسانی و به سرعت بتوانند از شما (صدای شما!) کمک بگیرند و بدون اینکه بخواهند زمان زیادی را هدر بدهند، ایمیل بفرستند یا دستورالعملهای چاپی حداقل 50صفحهای را بخوانند، نحوه کار با برخی ابزارها را بیاموزند یا فرآیندهای کاری را به درستی طی کنند.
3- استعدادشان را تحسین کنید.
فراموش نکنید که بزرگترین نیاز احساسی بشر، نیاز به تحسینشدن است. شاید موضوعی بدیهی به نظر برسد، اما مردم دوست دارند بدانند کاری که انجام میدهند، اهمیت دارد و آنها دارایی ارزشمندی برای شرکت به حساب میآیند. در پایان هر ماه کارمندانتان را به صرف صبحانه دعوت کنید و آنجا از دستاوردها و موفقیتهایشان در اجرای پروژهها تقدیر کنید، در مورد مشکلات احتمالی شرکت گفتوگو کنید و اهداف مشخصی را برای ماه بعد مشخص کنید.این کار نه تنها باعث همسوشدن دیدگاه همه افراد نسبت به ماموریت سازمان میشود، بلکه کارمندان را نسبت به همکاری بیشتر ترغیب کرده و انگیزه بیشتری به آنها میبخشد.
4- چرا ارتباطات اینقدر اهمیت دارد؟
پژوهشهای بسیاری نشان دادهاند که بهکارگیری استراتژیهای ارتباطی کارآمد میتواند به افزایش کارایی کارمندان، جلوگیری از مشکلات ارتباطی میان آنها و افزایش رضایت شغلی بینجامد. به هرحال کلید موفقیت هر کسبوکاری این است که درک عمیقی در ميان اعضاي تیم کاری، مراجعان و بخشهای مختلف وجود داشته باشد.