
بیوایدی e7 یک تاکسی برقی ارزان قیمت
کمپانی برجسته و پر آوازه بی وای دی به منظور ارائه یک گزینه مقرون به صرفه برای ناوگان حمل و نقل عمومی، سدان جذاب و ارزان قیمت e7 را با باتریهای با دوام LFP به بازار عرضه کرده است. نام زبان طراحی این محصول «زیبایی شناسی دریایی» بوده و به نظر میرسد گزینه مطلوبی برای عرضه در ایران باشد. در این مطلب نگاهی به مشخصات فنی، طراحی ظاهری و آپشنهای BYD e7 میاندازیم.
مختصری از بی وای دی e7
اگر با برند بی وای دی و سبد محصولات این خودروساز پرتلاش چینی آشنا باشید، حتما راجع به سری خودروهای اقیانوس این شرکت مطلع هستید. سری e که حالا میزبان یک سدان جدید با کاربری تاکسی به حساب میآید، عضوی جدید برای خانواده Ocean است که از دیگر اعضای این جمع میتوان به بی وای دی سیل و دلفین اشاره کرد.هم اکنون سدان ممتاز و مناسب ناوگان حمل و نقل شهری BYD با انتشار تصاویر رسمی و جدید، راهی بازار شده است. این خودرو در ژانویه سال جاری موفق به دریافت مجوز شده و به زودی به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
طراحی ظاهریطراحان خودرو بی وای دی بیش از اینکه تمرکز خود را صرف المانهای زیبایی شناسانه این محصول کنند، روی کاربردپذیری آن وقت گذاشتهاند. e7 یک سدان با رنگ خاکستری و المانهای ساده و بدون تجمل است که بالاتر به آن اشاره کردیم.
در نمای جلو شاهد تعبیه چراغهای کشیده و باریک هستیم که در هماهنگی کامل با خطوط شیب دار روی کاپوت هستند. جلوپنجره این ماشین به شکل ذوزنقه طراحی شده و در نمای عقب هم چراغها یکپارچه نیستند و دو تکهای خواهند بود. سپر عقب ساده است و تزئینات خاصی برای عرضه ندارد. امروزه محصولات خودروسازانی همچون بی وای دی e7 با دستگیرههای پنهان شونده به بازار میآیند، اما دستگیرههای این سدان کاربردی سنتی است.
قوای فنی
گفتیم که BYD e7 یک سدان تمام برقی با حداکثر وزن خالص 1566 کیلوگرم است که از یک پیشرانه الکتریکی با حداکثر قدرت 134 اسب بخار سود میبرد. این خودرو میتواند به نهایت سرعت 150 کیلومتر بر ساعت برسد و نه ظرفیت باتریهای فسفات آهن – لیتیومی آن مشخص شده و نه برد حرکتیاش را میدانیم.به لحاظ ابعادی مثل طول، عرض و ارتفاع، سدان e7 به ترتیب 4780 میلی متر، 1900 میلی متر و 1515 میلی متر است. فاصله بین دو محور آن 2820 میلی متر بوده و از این حیث، فضای کابین مناسبی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. از نظر ارتفاع، این خودرو 60 میلی متر از تسلا مدل 3 بلندتر است و به همین خاطر مناسب حمل و نقل عمومی است.
یکی از مهمترین مزایای BYD e7، تجهیز آن با باتری فسفات آهن – لیتیومی است. این باتریها دوام بیشتر، ایمنی بهتر و عملکرد قابل قبولی برای شما به ارمغان میآورند و مناسب رانندگان تاکسی هستند. طول عمر بالا، مقاومت حداکثری در برابر داغ شدن باتری و هزینه ساخت کمتر، از مهمترین مزایای باتریهای LFP است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنیبه لحاظ بهرهمندی از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، بی وای دی e7 از حداقلها برخوردار شده است. تصاویر منتشر شده از این سدان با کاربری حمل و نقل عمومی و تاکسی، نشان میدهد که نسخه فول آپشن این ماشین از بسیاری امکانات بیبهره مانده و حتی قابلیتهایی مثل دوربین دید 360 درجه یا رادار پارک جلو ندارد.
تنها آپشنی که میتوان به آن اشاره کرد، سانروف پانورامیک است که در فهرست امکانات دیده میشود. از سایر قابلیتها و تجهیزات رفاهی و ایمنی باید به مواردی مثل سیستم تهویه دیجیتال، نمایشگر مرکزی با سیستم اطلاعات سرگرمی، ترمز پارک برقی، شارژر یو اس بی برای سرنشینان عقب، سامانه پایش فشار باد تایرها، ترمز ضد قفل و کنترل پایداری و دوربین عقب اشاره کرد.
رقبا و شانس ورود به ایران
مهمترین هدف کمپانی BYD از طراحی و ساخت e7، ارائه راه حلی به منظور تصاحب بازار تاکسیها و ناوگان حمل و نقل شهری بوده است. از آنجایی که قیمت این سدان کم مصرف برقی نسبت به رقبایش ارزانتر تمام میشود، میتوان حساب ویژهای روی آن باز کرد.از جمله رقبایی که میتوانند عرصه را برای بی وای دی e7 تنگ کنند، باید به جک EJ7، تسلا مدل 3 و جیلی جئومتری A اشاره کرد. هر یک از این خودروها به ترتیب قادر به تولید 190، 283 و 150 اسب بخار قدرت هستند و گرانترین آنها تسلا مدل 3 با قیمت 250 هزار یوان است.خوشبختانه بازار ایران پذیرای خودروهای برقی شده و نه تنها شرکتهای واردکننده علاقه زیادی به واردات ماشینهای الکتریکی نشان دادهاند، بلکه مشتریان هم تمایل زیادی به خرید محصولات سبز و کم مصرف برقی دارند. ویژگیهایی از قبیل طراحی ساده و ارزان، مصرف سوخت کم و باتریهای بادوام و قابل اعتماد، باعث میشوند تا مشتریان ایرانی، علاقه زیادی به خرید نشان دهند. با این اوصاف، میتوان احتمال داد که بی وای دی e7 هم مثل چانگان ایدو سایپا، گک آیون و بستیون نات ایران خودرو بتواند به ناوگان حمل و نقل شهری ملحق شود.