
توصیه استفن کینگ
هیچ یک،در قسمت قبل، سه مرحله اول از فرمول نوشتن متنهای هیپنوتیزمکننده را توضیح دادم. این سه مرحله شامل قصد، تحقیق و خلق بود. در این قسمت مرحله چهارم (و یکی از مهمترین مراحل) از فرمول نوشتار هیپنوتیزمی را با هم بررسی میکنیم.
4- بازنویسی به این معنی است که نویسنده عالی وجود ندارد، بلکه متن عالی حاصل بازنویسی است.
در حالی که شما را تشویق میکنم تا اولین نسخه از متنتان را با نهایت سرعتی که برای یک انسان ممکن است بنویسید، بدون اینکه چیزی را چک یا تصحیح کنید، همچنین تشویقتان میکنم که بعد از نوشتن، در مرحله بازنویسی، کارتان را مرور کنید.
در این مرحله است که الماستان را جلا میدهید. اینجاست که کلمات کماثر را به کلمات فعال و تاثیرگذار تبدیل میکنید. در مرحله بازنویسی مانند یک پیکرتراش، متن خود را دوباره طراحی کرده، کلمات، جملهها یا حتی پاراگرافها را جابهجا میکنید.
این کار رازهایی دارد که چند تا از موارد مورد علاقه خودم را با شما در میان میگذارم:
1- از توصیه استفن کینگ استفاده کنید. 10 نسخه از متنی را که نوشتهاید، تهیه کنید. آنها را به 10 نفر از دوستان و اطرافیان خود (به جز اعضای خانواده) بدهید. وقتی که بازخورد آنها را دریافت کردید، به دنبال نظرات غالب بگردید و آنها را اعمال کنید.
2- هرجا به ویرگول رسیدید، ببینید آیا میتوانید آن را تبدیل به نقطه کنید یا نه. مردم اغلب جملاتی مینویسند که بیش از حد طولانی است. به جای نوشتن جملات طولانی که با ویرگول به هم متصل شدهاند، جملههای کوتاهتری بنویسید که با نقطه از هم جدا شدهاند. این کار باعث پویایی متن شما میشود.
3- از جملههای معلوم استفاده كنيد. جملههای مجهول خستهکننده هستند. این موضوع یک راز بزرگ است. مثلا جمله «کتاب به وسیله من خوانده شد» مجهول و «من کتاب را خواندم» معلوم است. به دنبال فعلهای مجهول بگردید و آنها را به معلوم تبدیل کنید.
4- فرض کنید برای هر کلمهای که از متنتان حذف میکنید، هزار دلار به شما میدهند. با بیرحمی تمام، متن را ویرایش کنید.
5- ترتیب پاراگرافها را جابهجا کنید. بیشتر نویسندههای بزرگ مثل مهرههای شطرنج پاراگرافها را حرکت میدهند و جابهجا میکنند. میتوانید مثل یک مجسمهتراش آنقدر کلمات و پاراگرافها را اینطرف و آنطرف کنید تا بهترین حالت را به خود بگیرند.
6- با مخاطب خود گفتوگو کنید. این یکی از بزرگترین رازهای من است. وقتی که متن تبلیغاتی مینویسم، از مهارتهای ذهنخوانی خودم استفاده میکنم. از خودم میپرسم «هنگام خواندن این قسمت، در ذهن خواننده من چه میگذرد؟» سپس پرسشی را که در ذهنش شکل گرفته است، جواب میدهم.
7- از فرمانها و جملات دستوری هیپنوتیزمی استفاده کنید. این هم یکی از رازهای بزرگ من است. من متنی را که نوشتهام مرور کرده و سعی میکنم جملههای آن را تغییر بدهم، اضافه یا کم کنم یا آنها را بازنویسی کنم تا به جملههای هیپنوتیزمی تبدیل شوند.
8- متن خود را بلند بخوانید. این کار میتواند خیلی چیزها را برایتان آشکار کند. وقتی که متن را بلند میخوانید، مجبور میشوید به تکتک کلمات خود آگاه باشید. اما کار بهتری که میتوانید بکنید این است: از یک نفر بخواهید متن شما را بلند برایتان بخواند. با این کار هر اشتباه، جمله نامناسب یا مشکل دیگری به وضوح خودش را نشان میدهد. اگر کسی که دارد متن شما را میخواند، جایی به مشکل بخورد، در ابروانش چین بیندازد یا گیج شود، حواستان باشد که آن مورد را یادداشت کنید و درست کنید.
9- از خودتان بپرسید «احتمالا خواننده، کدام قسمت متن مرا حذف میکند و نمیخواند؟» به شهود خودتان اعتماد کنید. اگر احساس میکنید پاراگرافی خستهکننده است، آن را بازنویسی، به بخشهای کوچکتر تقسیم یا کلا آن را حذف کنید. به یاد داشته باشید که سه نوع خواننده وجود دارد: کسانی که کلمه به کلمه متن را میخوانند، کسانی که متن را به طور سطحی و گذرا میخوانند و کسانی که از روی بخشهایی از متن میپرند. گروه دوم، یعنی کسانی که سطحی و گذرا میخوانند، به دنبال کلمات و بخشهای کلیدی، تیترها و عنوانها، مزایا و موارد دیگری هستند که در متن آمده است. دسته سوم، یعنی کسانی که از روی بخشهایی از متن میپرند نیز همین کار را میکنند، اما سریعتر، یعنی از عنوان اصلی به عناوین فرعی و بعد به پیشنهاد ویژه و سپس به پاورقی میپرند و سعی میکنند پیغام اصلی متن را دریافت کنند. متن شما باید طوری نوشته شود که برای هر سه دسته از خوانندهها جذاب باشد. وقتی که مینویسید، این خوانندهها را در ذهن و مدنظر داشته باشید.
10- از چکلیست استفاده کنید (در قسمتهای بعدی درباره چکلیست توضیح میدهم). با این ابزار متن خود را مرور و 21 مورد را که میتوانید بهبود دهید، بررسی کنید.
در اینجا میتوانید تمرین کنید. یکی از متنهایی را که قبلا نوشتهاید، انتخاب كنيد و با استفاده از این 10 نکته که توضیح دادم، آن را بازنویسی کنید. شروع کنید. همین حالا این روش را آزمایش کنید و نتیجه را ببینید ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….