
حرفهایی که افراد باهوش هرگز به زبان نمیآورند
هیچ یک،افرادی که هوش احساسی بالایی دارند، میدانند که بعضی از جملات، قدرت ویژهای دارند. این جملات حتی اگر واقعیت هم داشته باشند، باز هم جلوه بدی را از شما به نمایش میگذارند. دکتر تراویس بردبری در این مقاله به 11 جمله سمی اشاره میکند که باید از گفتنشان دوری کنید.جملاتی وجود دارند که شما هرگز نباید آنها را در محل کار به زبان بیاورید.این جملات قدرت خاصی دارند: قدرت آنها در این است که شما را ناتوان جلوه میدهند و تصویر بدی را از شما نزد دیگران میسازند. از همه بدتر این است که حرف زدهشده را دیگر نمیتوان پس گرفت! البته منظور من شوخیهای بیمورد، جوکهای غیرمودبانه یا سوتیهای معمول نیست؛ اینها تنها مواردی نیستند که جلوه بدی را از شما به نمایش میگذارند، بلکه اغلب جملات معمولیاي که به دلیل عدم اعتمادبهنفس یا بیحوصلگی به زبان میآوریم، بیشترین ضرر را به ما میزنند.هر چقدر هم بااستعداد باشید یا دستاوردهای زیادی کسب کرده باشید، باز هم ممکن است چیزهایی را به زبان بیاورید که دیدگاه مردم را در مورد شما تغییر میدهند و شما را تا مدتی طولانی در سایه نگه میدارند. این جملات چنان بار منفیای را در خود دارند که میتوانند آسیب زیادی را به وجهه کاریتان بزنند.
1- اصلا عادلانه نیست!
همه میدانند که زندگی عادلانه نیست، اما وقتی این جمله را به زبان میآورید، این مسئله را نشان میدهید که انگار انتظار داشتید همه چیز عادلانه باشد! در نتیجه ناپختگی و عدم بلوغ خود را نشان میدهید.
اگر نمیخواهید وجهه خود را خراب کنید، باید واقعیتها را ببینید، رویکردی سازنده داشته باشید و برداشتهای شخصی خود را کنار بگذارید. به عنوان مثال، میتوانید بگویید: «متوجه شدهام پروژهای را که من مدنظر داشتم، به فرد دیگری سپردهاید. میتوانید به من بگویید که چرا چنین تصمیمی را گرفتهاید؟ دوست دارم بدانم که چرا گزینه مناسبی برای این پروژه نبودهام و میخواهم در صورت نیاز، مهارتهایم را بهبود ببخشم.»
2- این کار همیشه به همین شکل انجام میشده است.
تغییراتی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی ایجاد میشوند، آنقدر سریع هستند که ممکن است فرآیندهایی که به تازگی ابداع شدهاند نیز به سرعت منسوخ شوند. به زبانآوردن جمله «این کار همیشه به همین شکل انجام میشده است» نه تنها شما را تنبل و محافظهکار نشان میدهد، بلکه ممکن است باعث شود رئیستان از خود بپرسد که چرا اصلا خودتان به فکر اعمال تغییرات و بهروزرسانی فرآیندهای کاری نبودهاید. اگر واقعا سالهاست که کارهایتان را به روش قدیمی انجام میدهید، مطمئن باشید روشهای بهتری نیز وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
3- مشکلی نیست.
وقتی کسی درخواستی از شما میکند و شما با جمله «مشکلی نیست» به او پاسخ میدهید، اینطور به او القا میکنید که انگار خواسته او واقعا یک «مشکل» است. این مسئله باعث میشود احساس ناخوشایندی به طرف مقابل دست بدهد و اینطور فکر کند که خود را به شما تحمیل کرده است.در عوض به مردم نشان دهید که از انجامدادن کار موردنظر لذت میبرید. جمله زیباتری بیان کنید؛ جملهای مانند «خواهش میکنم، باعث افتخارم است» یا «خوشحال میشوم که بتوانم کمکی کنم». این تغییر محسوس در نحوه بیان، تاثیر زیادی را در روابطتان خواهد گذاشت.
4- فکر میکنم ایده من خیلی مسخره باشد/ میخواهم یک سوال احمقانه بپرسم.
این جملات بیش از آنچه فکرش را میکنید، مخرب و منفی هستند و اعتبار شما را زیر سوال میبرند. حتی اگر بعد از این جملات، ایده عالی و بزرگی را هم مطرح کنید، باز هم تحت تاثیر عدم اعتمادبهنفس شما قرار میگیرد و توجهی به آن نخواهد شد.
بدترین منتقد خودتان نباشید. اگر نسبت به آنچه میگویید اطمینان ندارید، باید بدانید که بیشتر مردم هم همینطور هستند؛ اگر واقعا در مورد چیزی اطلاعات ندارید، بگویید: «در حال حاضر اطلاعات خاصی مدنظرم نیست، کمی جستوجو میکنم، سپس در مورد آن با شما صحبت خواهم کرد».
5- فقط یک دقیقه طول خواهد کشید.
اینکه میگویید کاری را در مدت بسیار کمی انجام خواهید داد، باعث دست کم گرفتهشدن مهارتهای شما شده و این حس را به طرف مقابل میدهد که انگار دارید کارها را سرسری و با عجله انجام میدهید. بنابراین راحت باشید و بگویید که کار موردنظر خیلی طول نخواهد کشید، اما برای انجامدادن آن در مدتی کمتر از مدت معمول هم عجله نکنید؛ مگر اینکه در مسابقه 60ثانیهای شرکت کرده باشید!
6- سعیام را میکنم.
فعل «سعیکردن» هم مانند فعل «فکرکردن» مردد به نظر میرسد و اینطور به مخاطب القا میکند که شما از اعتمادبهنفس کافی برخوردار نیستید. مالکیت تواناییهایتان را به طور کامل به عهده بگیرید. اگر از شما خواسته شده است که کاری را انجام دهید، یا انجامش دهید یا راه حل دیگری ارائه کنید؛ اما نگویید «سعیام را خواهم کرد»، چرا که اگر موفق نشوید، فکر میکنند به اندازه کافی سعی نکردهاید.
7- او به دردنخور/ تنبل/ بیلیاقت است.
از غیبتکردن در مورد کارمندانتان هیچ چیز به دست نخواهید آورد. اگر حرفتان واقعیت داشته باشد، همه آن را میدانند و دیگر نیازی به بازگویی شما نیست. اگر حرفتان واقعیت نداشته باشد، در نهایت این شمایید که به دردنخور/ تنبل/ بیلیاقت به نظر خواهید رسید.
همواره افراد بیادب یا ناشایستی در محیطهای کاری وجود دارند و احتمالا همه این افراد را میشناسند. اگر آنقدر قدرت ندارید که یا به آنها کمک کنید یا اخراجشان کنید، پس از بازگوکردن نقاط ضعف آنها چیزی نصیب شما نخواهد شد. بدگویی پشت سر یکی از همکاران، این موضوع را به ذهن دیگران القا میکند که شما میخواهید خودتان را بهتر نشان دهید.
8- این کار در تعریف شغلی من نوشته نشده است.
اولین چیزی که این جمله خندهدار به ذهن مخاطب القا میکند، این است که شما میخواهید با انجامدادن حداقل کار ممکن، ساعات کاری خود را بگذرانید و به حقوق سر برجتان برسید! اگر میخواهید آینده شغلی خوبی داشته باشید، از گفتن این جمله دوری کنید.
اگر رئیستان کاری را از شما خواست که تناسبی با جایگاه شغلیتان نداشت، بهترین کار این است که آن را انجام دهید (مگر اینکه از لحاظ فرهنگی یا اخلاقی مشکلی داشته یا از حد تواناییتان خارج باشد). سپس کمی بعد، طی جلسهای با رئیستان صحبت کنید و از او بپرسید که آیا تعریف شغلیتان تغییری کرده است یا خیر. بدین شکل خود را کارمندی حرفهای جلوه خواهید داد.
9- تقصیر من نیست.
مسئولیتپذیر باشید. اگر در اتفاق ناخوشایندی که رخ داده است، کوچکترین نقشی داشتهاید، آن را بر عهده بگیرید. اگر نه، به طور کامل و شفاف آنچه را اتفاق افتاده است، توضیح دهید. بر اساس حقایق صحبت کنید و تصمیمگیری نهایی در مورد پیداکردن شخص خاطی را به رئیس و دیگر سرپرستان بسپارید.درست همان لحظهای که انگشت اشارهتان را رو به سوی کسی بگیرید و او را متهم کنید، اعتبار خود را زیر سوال میبرید. این کار همکارانتان را عصبی و آشفته میکند و باعث میشود که دیگر نتوانند به شما اعتماد کنند.
حذف این جملات از دایره لغات روزمرهتان به نفع شما خواهد بود. معمولا گفتن برخی جملات به صورت عادت در میآید، اما با کمی تمرین میتوانید خودآگاهی بیشتری روی حرفهایی که به زبان میآورید داشته باشيد و جملات مثبتتری را به کار ببرید.