سیتروئن ۲CV که نسخهای از آن در کشور ما نیز با نام ژیان عرضه شد خودروی اقتصادی کوچکی بود که از دهه ۵۰ میلادی و به مدت ۴۰ سال در فرانسه فروخته شد. این خودرو شاید در نگاه اول محصولی ضعیف و شهری به نظر برسد اما تواناییهای آفرود جالبی دارد!
سیتروئن ۲CV با طراحی خاص خود میتواند نقش خودرویی شهری و بی حاشیه را بازی کند اما واقعیت این است که فرانسویها خودرویی سرسخت و خشن را تولید کردهاند که میتواند در مسیرهای خارج از جاده نیز حرفهایی برای گفتن داشته باشد. ظاهراً که ۲CV یا ژیان در آفرود عملکرد خوبی دارد و ویدئویی که خواهید دید چنین چیزی را اثبات میکند.
مجری کانال TFLclassics یک دستگاه سیتروئن ۲CV سیاه و مشکیرنگ را راهی مسیر آفرود واقعی میکند تا ببیند که آیا این خودرو خواهد توانست به پایان مسیر برسد یا خیر. البته باید گفت خودروی موردبحث از سیستم تعلیق ویژهای که برای مسیرهای خشن طراحی شده بود سود میبرد. طراحی بدنه روی فریم ۲CV در اواخر دهه ۴۰ میلادی و پس از جنگ استفاده شد و چنین محصولی برای مسیرهای ناهمواری که فرانسویها در آن زمان تجربه میکردند تولید شده بود. سیستم تعلیق ۲CV در بخش جلو از نوع کراس لینک و در بخش عقب از نوع فنر لول و کاملاً مستقل است که باعث میشود ارتفاع خودرو از سطح زمین بیش از ۲۰ سانتیمتر باشد.
بهطور خلاصه باید گفت سیتروئن این خودرو را برای خلاص شدن فرانسه از وضعیت بد پس از جنگ ساخته بود. در ویدئوی موردبحث شاهد عملکرد واقعاً خوب ۲CV هستیم که دلیل آن نوع سیستم تعلیق و ارتفاع زیاد از سطح زمین است.
در یکی از بخشهای مسیر خودرو از گودالها عبور میکند که تستی عالی برای سیستم تعلیق خواهد بود. مجری میگوید بسیاری از کراس اوورهای مدرن در همان بخش اول مسیر زمینگیر میشوند اما محصول قدیمی سیتروئن به راحتی از آنها عبور کرده و ارتفاع خودرو به حدی از سطح زمین زیاد است که ۲CV میتواند تقریباً تمامی چرخ های خود را روی زمین نگه دارد.
در بخش دیگری از ویدئو میتوانیم عبور این خودرو از روی کندههای چوبی را ببینیم که معمولاً مخصوص تست کراس اوورهای بزرگ است. ۲CV به راحتی این مسیر را نیز پشت سر میگذارد هرچند راننده تمرکز بیشتری برای جلوگیری از گیر افتادن خودرو در مسیر دارد. با این تفاسیر میتوان گفت خودروی یاد شده
قطعاً میتواند در آفرود نیز دستی داشته باشد. سیتروئن ۲CV یا ژیان یک خودروی کوچک با تواناییهای بزرگ در آفرود است.