حیات در کره‌ی زمین اعجاب‌انگیز است. طبیعت و زیست‌بوم‌های گیاهی و جانوری شگفت‌آور و متنوع‌اند که این تنوع از ارکان مهم محیط زیست است. طبق تحقیقات، تنوع زیستی در کره زمین بیش از ۱۰ میلیون نوع تخمین زده شده.

اهمیت و گستردگی تنوع زیستی باعث شد که کشورهای دنیا برای حفاظت و حمایت از محیط زیست، گونه‌ها و ژن‌های متنوع موجوداتِ زنده در ۲۲ می ۱۹۹۲ کمیسیون تنوع زیستی ‏را در «ریودوژانیرو برزیل» منعقد کنند و کشور ما هم با توجه به زیست‌بوم همین‌طور تنوع زیستی متفاوت و گسترده خود در خرداد سال ۱۳۷۵ به این کنوانسیون پیوست و پیمان تنوع زیستی را امضا کند.

اهمیت تنوع زیستی در گونه‌های گیاهی و جانوری به قدری است که بر تمام جنبه‌ها و سطوح زندگی انسان از کشاورزی تا صنعت، تجارت و حتی سلامتی بشر تأثیر می‌گذارد.

در دو دهه گذشته و با پیشرفت زندگی مدرن انسان به طور جدی و گسترده باعث اختلال در تنوع زیستی شده است که موجب انقراض و یا در معرض انقراض قرار گرفتن بیش از یک میلیون از گونه‌های گیاهی و جانوری شده. گرمایش زمین، آلودگی آب‌ها، خشکی رودخانه‌ها همه و همه، تنوع زیستی که بیمه طبیعت در برابر حوادث است را از بین برده و باعث افزایش بیماری‌ها و میکروب‌ها شده. در نتیجه سیستم سلامت یا درمان چرخه غذایی، صنعت و تجارت را مختل کرده که علاوه بر محیط زیست انسان هم در خطر نابودی قرار می‌دهد.

سرعت انقراض تنوع زیستی را کاهش دهیم

یکی از راه‌های جلوگیری از اختلال تنوع زیستی و انقراضشان، علاوه بر مدیریت بهینه و اصولی حفاظت از تنوع زیستی، تعامل و همکاری مستمر ارگان‌های متولی و بهره‌مندی از فرصت‌های بین‌المللی، منابع مالی و تخصصی. آموزش افراد و خانواده‌ها به خصوص زنان خانه‌دار است به قول «مه‌لقا ملاح» برای حفاظت و حمایت از محیط زیست، تربیت و آموزش نسل آینده و افراد جامعه باید زنان خانه‌دار را آموزش داد تا بتوان بحران‌های محیط زیست و تنوع زیستی را کنترل کرد و به رفع تدریجی مشکلات ناشی از دخالت انسان پرداخت و این مهم با کارهای ساده‌ای مثل تفکیک زباله‌های خشک و تر،

کمپوست، کاشتن درخت و سبزیجات، نگهداری از گیاهان صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام ظرف شستن و تمیزکردن خانه، نریختن زباله در خیابان و طبیعت، صرفه‌جویی در برق، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و ظروف پایدار برای خرید و تفریح مسیر است و این فقط چند نمونه از کارهایی است که رعایت و آموزش آن توسط زنان و مادران که مؤثرترین فرد در خانواده‌اند و تربیت فرزندان را بر عهده دارند باعث تربیت نسلی حامی محیط زیست و آگاه می‌شود. این مهم‌ترین حتّی بهترین روش برای حمایت و حفاظت از محیط زیست این میراث گران‌بهاست.