روز جهانی ایموجی اولین بار در سال 2014 برگزار شد و فعالیتها و بحثهای آنلاین مختلفی را با محوریت ایموجیها شکل داد.
به گزارش گروه علم و پیشرفت پایگاه خبری هیچ یک _در عصر رسانه های اجتماعی، ایموجی ها به بخشی ضروری از ارتباطات روزمره ما تبدیل شده اند. شکلکها برای انتقال احساسات، تقویت عبارات و اضافه کردن حس به پیامهایمان، محبوبیت گستردهای به دست آوردهاند. این نمادهای دیجیتالی کوچک از موانع زبانی فراتر رفته اند و به ما امکان می دهند ارتباط موثرتری برقرار کنیم. از ابراز شادی گرفته تا انتقال غم و اندوه یا حتی طنز، ایموجی ها به ابزاری ضروری در مکالمات امروزی تبدیل شده اند.
برای برجسته کردن اهمیت و بزرگداشت استفاده از آنها، روز جهانی ایموجی در 17 جولای(26 تیر) در سطح جهانی جشن گرفته می شود. این جشن منحصر به فرد در سال 2014 توسط جرمی بورگ، بنیانگذار ایموجیپدیا(یک منبع آنلاین پرکاربرد برای اطلاعات مربوط به شکلک) تأسیس شد.
بورگ، که از علاقه مندان به ایموجی است، تأثیر و اهمیت رو به رشد ایموجی ها را در ارتباطات مدرن تشخیص داد. به این ترتیب، تصمیم گرفت یک روز اختصاصی برای گرامیداشت این نمادهای دیجیتالی ایجاد کند. 17 ژوئیه به عنوان تاریخ روز جهانی ایموجی انتخاب شد زیرا این روزی است که ایموجی آن در تقویم ظاهر می شود.
روز جهانی ایموجی اولین بار در سال 2014 برگزار شد و فعالیتها و بحثهای آنلاین مختلفی را با محوریت ایموجیها شکل داد. این جشن هر سال رونق بیشتری گرفت و توجه افراد، برندها و شرکت های فناوری در سراسر جهان را به خود جلب کرد.
ایموجی ها در ابتدا، در میان کاربران تلفن همراه ژاپنی و پلتفرم های پیام رسانی محبوبیت پیدا کردند. اولین ایموجی در سال 1999 توسط «شیگتاکا کوریکا» مهندس ژاپنی ساخته شد. او در آن زمان در شرکت مخابرات ژاپنی کار می کرد.
در سال 2007، یک تیم بینالمللیسازی نرمافزار در گوگل درخواست کرد تا ایموجیها توسط کنسرسیوم یونیکد، به رسمیت شناخته شود.
بعدها، در سال 2010، با افزایش محبوبیت تلفن های هوشمند، یونیکد در نهایت استفاده از ایموجی ها را استاندارد کرد. از آن زمان، برندهایی مانند گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و توییتر شروع به ایجاد نسخه های خود از ایموجی ها کرده اند. فهرستی از ایموجی ها هر ساله توسط کنسرسیوم یونیکد منتشر و تایید می شود.
روز جهانی ایموجی در طول سالها مورد توجه و شناسایی قرار گرفته است. محبوبیت آن منعکس کننده جذابیت جهانی و تأثیر فرهنگی ایموجی ها و همچنین توانایی آن در پر کردن شکاف ها و گرد هم آوردن افراد در عصر دیجیتال است.