کاهش آلودگی هوا و ترافیک در دستور کار مدیریت شهری است. شهرداری بودجه خوبی برای توسعه حمل ونقل در نظر گرفته است. مدهای جدید حمل و نقل قرار است وارد تهران شوند و یکی از آنها احداث قطار سبک شهری است.
به گزارش پایگاه خبری هیچ یک _ قرار است که تراموا به عنوان یک مد حمل و نقل عمومی به تهران بیاید. مطالعات آن در حال انجام است و شهرداری تهران وعده کرده که به زودی تهران صاحب تراموا میشود.
موضوع ساخت تراموا (قطار سبک شهری LRT) سالهاست که برای تهران مطرح است و قرار بود ابتدا این قطار در محدوده بازار و برای گردشگری شهر راهاندازی شود، اما این کار در دهههای گذشته انجام نشد.
تراموای 18 کیلومتری از ترمینال شرق تا آزادی/ احداث تراموا مقرون به صرفه است/سالانه 55 میلیون نفر را تراموا جابه جا می شوند
علیرضا زاکانی شهردار تهران خبر داد که تهران صاحب تراموا میشود و این خط از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول 18 کیلومتر راهاندازی میشود. احداث تراموا مقرون به صرفه و صلاح است و سالانه حدود 55 میلیون مسافر میتواند از طریق تراموا جابجا شود.
توسعه حمل ونقل عمومی اولویت اول است/مطالعات تراموا باید به شورا بیاید
قرار است مطالعات و طرح تراموا به شورا برود. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به خبرنگار فارس میگوید توسعه حمل و نقل عمومی اولویت ماست. تراموا اگر ایجاد شود بر روی ریل حرکت کرده و آلودگی ایجاد نمیکند. البته باید مطالعات دقیق این کار به شورا بیاید.
شورا و شهرداری در موضوع حمل و نقل از هر ظرفیتی که بتواند گشایش ایجاد کند استفاده میکند
ساخت هر کیلومتر مترو حدود 1200 میلیارد تومان هزینه لازم دارد به همین دلیل راهاندازی ترامو ا مقرون به صرفه است چرا که یکپنجم مترو هزینه دارد و حجم جابجایی مسافر آن بالاست.
پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران میگوید تراموا میتواند بخشی از نیازها را پاسخ دهد. شورا و شهرداری در موضوع حمل و نقل از هر ظرفیتی که بتواند گشایش ایجاد کند استفاده میکند تا بتواند حمل و نقل عمومی را توسعه دهد.
بر اساس این گزارش، قرار است اتوبوسهای سه کابینه (متروباسها) هم وارد شهر شوند. شهرداری تهران وعده د اده که این مدل حمل و نقلی در جابجایی مسافر تأثیر بسزایی دارد. یکی از اقدامات مدیریت شهری در این دوره کاهش آلودگی هوا و ترافیک است؛ ورود تاکسی و اتوبوسهای برقی در دستورکار است تا بتوانند تا حدودی آلودگی هوا را کنترل کنند.
طرح جامع ترافیک باید به روز شود
در سالهای گذشته مطالعاتی در مورد حمل و نقل عمومی در تهران انجام شده که در قالب طرح جامع حمل و نقل عمومی است و باید در بازههای 10 ساله این طرح به روزرسانی شود. آخرین بار که طرح جامع مصوب شد، در اوایل دهه 90 بود و در سال 1401 طرح جدید حمل و نقل به وزارت کشور ارائه شد تا در شورای عالی ترافیک بررسی شود.
در بخشی از طرح جامع حمل و نقل طراحی شبکه حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته است. در مجموعهای از خطوط به عنوان خطوط پرتردد تعدادی خطوط سبکتر که اصطلاحا به قطار سبک شهری شناخته میشود به آن اشاره شده است. تراموا جزئی از این سیستم است که در طراحی شبکه حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته است.
ترامواهایی که قرار است مدیریت شهری آن را احداث کنند مدرن است و دو یا سه واگن پشت سر هم در حال حرکت است و شبیه قطارهای مترو اما کوچکتر است. قرار است مطالعات لازم در زمینه تراموا در مدیریت شهری تکمیل و برای بحث و بررسی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.
بر اساس این گزارش، توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره مدیریت شهری در دستورکار است و بودجه خوبی برای امر درنظر گرفته شده است. قراردادهایی برای خرید اتوبوس بسته شده و به زودی قرارداد 630 دستگاه واگن مترو هم نهایی خواهد شد. در صورتی که حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند، شهروندان به جای اینکه از خودروی شخصی استفاده کنند به سمت حمل و نقل عمومی میروند و همین امر باعث کاهش ترافیک و الودگی هوا میشود، البته مدهای جدید حمل و نقل هم در دستورکار است و قرار است تراموایی به طول 18 کیلومتر با هزینه 200 میلیون یورو در تهران ساخته شود. البته این طرح باید در شورا تصویب و بعد اجرا شود. مدیریت شهری تأکید دارد که توانایی اجرای این کار را دارد.
بر اساس این گزارش، قطاربرقی یا به فنگلیش به دو صورت تراموا یا ترام، گونهای قطار است که بر روی خط آهن که در خیابان قرار داده شده حرکت میکند. قطاربرقی هم میتواند درونشهری و هم بینشهری باشد. واگنهای برقی معمولاً سبکتر و کوتاهتر از قطارهای معمولی و قطارشهریها هستند. البته مرز دقیقی میان قطاربرقی و قطارهای عادی وجود ندارد و برخی از قطاربرقیها ممکن است که از روی راهآهن معمولی هم حرکت کنند (مانند قطاربرقی-قطار). همچنین، ممکن است بتوانند از روی راهآهن قطارشهری و خطوط آهن سبک نیز حرکت کنند؛ واگنهای برقی برای ترابرد مسافر و به ندرت برای ترابرد بار طراحی شدهاند.