به گزارش هیچ یک، نمایشگاه الکامپ سالهاست به عنوان یکی از نمایشگاههای فناورانه بزرگ در سطح ملی برگزار میشود و از نکات حائز اهمیت این نمایشگاه، حضور شرکتهای بزرگ فناورانه و حوزه اقتصاد دیجیتال با هدف عرضه توانمندیها و ظرفیتهای آنها است. کارشناسان معتقدند حضور و استقبال مخاطبان از جمله دانشجویان، پژوهشگران، فعالان حوزه استارتاپی و شرکتهای فناور و دانش بنیان و تعامل این دو با هم در جهت روند رشد و توسعه محصولات و آشنایی مخاطبان با محصولات و فناوریهای جدید، الکامپ را بسیار مهم و پراهمیت کرده است.
البته حضور شرکتهای خارجی و ارائه محصولاتشان و ایجاد تعامل استارتاپهای داخل با مجموعههای بزرگ بین المللی هم در ارتقای سطح این نمایشگاه بسیار موثر است.
طی روزهای گذشته بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ در حالی برگزار شد که به نظر میرسد با سالهای گذشته تفاوتهایی در زمینه محتوا، فضای کلی نمایشگاه و شرکتهای گوناگون حاضر در آن داشت.
امسال در همایشها و نشستهایی که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، به پررنگ بودن بخش محتوا اشاره شد؛ مسئلهای که علی حکیم جوادی- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در نشستی به آن پرداخت و تأکید کرد مهم ترین رویکرد نمایشگاه الکامپ امسال توجه به محتوا است چراکه حوزه فناوری اطلاعات در همه شمول زندگی تأثیرگذار است.
بخش دیگری که میتوان از آن به عنوان نکته مثبت نمایشگاه امسال یاد کرد حضور گسترده و مهم شرکتهای مختلف و استارتاپی در فضایی مناسب از نمایشگاه اشاره کرد. طبق گفته رضا حیدری – دبیر اجرایی نمایشگاه الکامپ- در نمایشگاه امسال ۱۵ سالن و ۵۰ هزار متر مکعب در اختیار بود و رویدادهای جانبی شامل الکامپ استارز پس از چهارسال وقفه ۶۰ تیم باهم در این حوزه رقابت کردند.
همچنین بخش دیگری با همکاری اتاق بازرگانی شکل گرفت تا بتوان شرایطی را فراهم کرد تا در جهت توسعه کسب و کار قدم برداشت. توان تک اقدام دیگر انجام شده در نمایشگاه بود که غرفه آن توسط معلولین اداره شد تا درخواست و نیازمندی هایی که در حوزه فناوری اطلاعات دارند. البته در کنار موارد گفته شده بخش الکامپ جابزهم در الکامپ ۲۷ دیده شد تا درخواست کار و کارفرمایی ثبت و به این ترتیب راهی برای تعامل و اشتغال باز شود.
به گفته دست اندرکاران، نمایشگاه امسال مانند سال گذشته هم میزبان شرکتهای خارجی از شرکتهای گوناگون نیز بود که نشان دهنده اهمیت و تأثیرگذاری بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ است.
علاوه بر موارد گفته شده، به اعتقاد برخی خبرنگاران امسال اطلاعرسانی اخبار مربوط نمایشگاه از سوی ستاد خبری نمایشگاه و در نظر گرفتن سالنی برای برگزاری نشستهای مهم خبری نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بود.
میزبانی نمایشگاه الکامپ از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امسال پس از یک بازدید کلی این نمایشگاه در روز اول در جمع خبرنگاران حاضر شد و پیرامون مباحث گوناگونی از جمله پیشرفت های حاصل شده در سه سال گذشته صحبت کرد. البته پس از دعوت وی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای بازدید از این نمایشگاه، یکی از نمایندگان ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در الکامپ ۲۷ حضور یافتند.
سعید جلیلی – کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری- در این نمایشگاه در دیدار با جمعی از فعالان اقتصاد دیجیتال کشور گفت: سرعت اینترنت موبایل حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش یابد و توسعه فیبر نوری باید به ۱۰۰ درصد برسد.
وی گفت: فیبرنوری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و یکی از مباحث مهم است که باید ادامه پیدا کند و به ۱۰۰ درصد برسد. سرعت اینترنت قابل دفاع نیست. سرع اینترنت موبایل حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند و این جزو برنامههایی است که برای آن بررسیهای لازم انجام گرفته است.
جلیلی با بیان اینکه اکنون به لحاظ فنی و اقتصادی برای توسعه فیبر نوری مشکلی وجود ندارد، افزود: شعار و حرفی که پشتوانه ندارد نباید مطرح شود. جاده همیشه باید باز باشد اما یک روزی هم شاید برف باشد و بگویند آهسته حرکت کنید. اصل بر این است که همه بتوانند از اینترنت استفاده کنند.
مهمترین رویدادهای فناورانه الکامپ ۲۷
در کنار همه بازدیدها و صحبتهای مسئولان به دلیل ماهیت فناورانه الکامپ، محصولات نوآورانه جدیدی رونمایی شد. به طور مثال پروژه خودروی متصل یک اپراتور تلفن همراه در قالب کاربستی عملیاتی در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ به نمایش گذاشته شد.
خودروهای متصل که عامل مهمی در پیشرفت اینترنت اشیاء هستند، امکان اتصال خودرو با خودروهای نزدیک به خود در جاده و ضبط و پخش صدا در داخل خودرو که به گوشی راننده متصل است را فراهم می آورند و این یکی از کاربردهای خودروهای متصل است. اتصال خودروهای داخل خیابان و جاده ها با هم می تواند به هوشمند شدن ترافیک و تامین امنیت کمک کند.
از سوی دیگر محصول «مراقب هوشمند» برای پاسخگویی به دغدغه افراد درباره مراقبت از کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی به بهره برداری رسیده و در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد.
در آینده ای نزدیک برای وسایل و تجهیزات دارای اهمیت، طراحی و توسعه می یابد و برای اولین بار این محصول با استفاده از فناوری های پوشیدنی نظیر دستبند، ساعت یا ردیاب هوشمند که دارای قابلیتهایی همچون GPS، دکمه اضطرار SOS، سیمکارت و … هستند، قادر است با اتصال به پلتفرم بومی ردیابی سالمند و کودک همراه اول، پایش را بر روی گوشی تلفن همراه والدین و با استفاده از برنامه کاربردی مربوطه فراهم آورد.
این پلتفرم، خدماتی همچون ردیابی مکان فعلی، تاریخچه مکان و مسیر رفت و آمد، تعیین محدوده امن، زمانبندی امکانات ساعت، دریافت هشدار در زمانهای اضطرار، تماس صوتی و تصویری، نظارت بر پیامک ها و تماس های ساعت، کیف پول و نمایش میزان باتری ساعت و … را ارائه می کند.