هیچ یک،بسياري از آمريکاييها و همين طور بسياري از افراد حرفهاي، در شبکههاي اجتماعي فعال هستند. شما نيز بهتر است مانند آنها تاحدودي در شبکههاي اجتماعي فعاليت داشته باشيد. احتمالا شما نيز در فيس بوک، توئيتر، لينکدين و اينستاگرام عضو هستيد و فالوئرهاي زيادي در هر کدام داريد. مطمئنا گاهي اوقات مطالبي را به اشتراک ميگذاريد که کموبيش باعث حفظ ارتباطتان با ديگران ميشود.اگر اين موضوع در مورد شما صحت دارد، به اين نکته توجه کنيد: فعاليتي که شما در سطح شخصي در شبکههاي اجتماعي انجام ميدهيد، با فعاليتي که ميتوانيد در سطح تجاري انجام بدهيد تفاوتي نخواهد داشت.درحقيقت، اکنون نيز ميتوانيد يک کمپين بازاريابي کامل را در رسانههاي اجتماعي راهاندازي کنيد؛ تنها تفاوتهايي که دارد در مسير، هدف و مقياس آن است.بنابراين چه اتفاقي ميافتد اگر بخواهيد که تلاشهايتان را افزايش بدهيد و از سطح فعاليت شخصي فراتر برويد؟ ممکن است با انجام اين کار، صدها هزار مخاطب پيدا کنيد و در نهايت بتوانيد تجارتي راه بيندازيد که برايتان پولساز باشد. با دنبالکردن شش استراتژياي که در ادامه بيان خواهد شد، ممکن است اين اتفاق برايتان رخ بدهيد.در ابتدا چند نکته بايد مشخص شود: اول اينکه با هر کالا يا خدماتي نميتوان کسبوکار راه انداخت. اگر ميخواهيد سود ببريد بايد چيزي را عرضه کنيد که ارزشمند باشد. در غير اين صورت، هرکسي ميتواند تجارتي براي خودش داشته باشد. بنابراين قبل از اينکه بخواهيد هرکاري را انجام بدهيد بايد در فکرتان تغييراتي ايجاد کنيد. همچنين لازم است که برنامه کسبوکار روشني را از قبل طرحريزي کرده باشيد.
فرآيند تغييرِ حقيقي
با داشتن يک ايده تجاري و فعالبودن در شبکههاي اجتماعي، ميتوان گفت که آمادهايد تا اين شش استراتژي را دنبال کنيد؛ استراتژيهايي که از طريق آنها ميتوانيد تغيير واقعي در کارتان ايجاد کنيد:
با نشان شخصي خودتان کار را آغاز کنيد.
اينکه برند شما، شخصي باشد، امري اختياري است، البته ميتوانيد برند شخصي نداشته باشيد و از نام تجاري يک شرکت استفاده کنيد اما داشتن برند شخصي، کارها را سادهتر ميکند؛ ميتوانيد شهرت پيدا کنيد؛ حتي اگر کسبوکارتان در ابتدا رونقي نداشته باشد. با بسياري از مخاطبانتان در سطح شخصيتري ارتباط برقرار ميکنيد و در عين حال اعتماد بيشتري را از سمت آنها دريافت ميکنيد.مجموعهاي از استانداردها را براي برندتان بسازيد و در همه سطوح به آنها پايبند باشيد. تبديل به يک چهره حرفهاي شويد و متعهد باشيد که در راستاي چشماندازي که براي تجارتتان داريد، شخصيت اجتماعيتان را نيز بهبود ميبخشيد.
تخصصتان را توسعه بدهيد.
در قدم بعدي بايد تخصصتان را در زمينهاي که در آن ميخواهيد به تجارت بپردازيد، گسترش دهيد؛ تنها زماني که تخصص داشته باشيد، مشتريهاي بالقوهتان ميتوانند به شما اعتماد ميکنند. و در اين صورت ميتوانيد در اولين قدمهايتان قوي ظاهر شويد.متخصصشدن، ميتواند فرآيند زمانبري باشد، بنابراين بهتر است که زودتر کار را شروع کنيد. در ابتدا بايد بازارِ صحيح را بشناسيد: هرچقدر بازار خاصتري داشته باشيد برايتان بهتر است؛ داشتن يک بازار خاص، به اين معني است که رقابت کمتري داريد و ميتوانيد سريعتر به اوج برسيد. نکته مهم اين است که ميتوانيد بعدا به زمينههاي ديگر بپردازيد. پروفايل خود را با رزومهاي از دستاوردهايي که در بازار موردنظرتان داريد، بسازيد.
به دنبال ايجاد رابطه با افرادي باشيد که در تجارت تاثيرگذار هستند.
قدم بعدي شناختن افراد تاثيرگذار در حوزه تجاري شماست. اين افراد ميتوانند کساني باشند که به عنوان رهبران فکري شناخته شدهاند يا افرادي باشند که به خاطر برندشان مشهور شدهاند. تنها کاري را در اين زمينه بايد انجام داد، فعالبودن در شبکههاي اجتماعي، داشتن فالوئرهاي فراوان و تاثيرگذاري قابل توجه است. اين کار را شروع کنيد و با اين افراد گفتوگو داشته باشيد. نتيجه آن را در آينده خواهيد ديد.
مطالبتان را به اشتراک بگذاريد.
بعد از اينکه تخصصهاي لازم را کسب کرديد و ارتباطهاي مهم را با افراد تاثيرگذار برقرار کرديد، مطالبتان را از طريق منابعهاي بيروني، به اشتراک بگذاريد. اگر وبسايت داريد، از لينکدادن استفاده کنيد؛ از اين طريق ميتوانيد بازديد وبسايتتان را بالا ببريد و تبديل به يکي از سايتهاي اصلي در حوزه کسبوکارتان شويد.اگر ميخواهيد کارتان را به چاپ برسانيد با ناشران معتبر کار را آغاز کنيد. بعد از آن اگر کارتان تاثيرگذار باشد، ميتوانيد کانالهاي چاپ و نشر گستردهتري را پيدا کنيد.
محصولات يا خدمات اصلي خود را روانه بازار کنيد.
در اين مرحله ميتوانيد محصول خود را معرفي کنيد. مطالبتان را به اشتراک بگذاريد، استراتژيهايتان را به کار بيندازيد و در همه شبکههاي اجتماعياي که در آنها عضو هستيد، تبليغ کنيد. حتي ممکن است چند هفتهاي که تا معرفي محصولتان زمان باقي مانده، در کار تاخير ايجاد شود. حتي در اين صورت نيز بايد قادر باشيد که مخاطبان اوليه قابل توجهي را جذب کنيد، و حتي اگر فالوئرهاي شما مطالبتان را به اشتراک بگذارند، در اين صورت بايد آماده باشيد تا سود بيشتري کسب کنيد.
شبکههاي اجتماعي خود را به روز کنيد.
مسير شما در شبکههاي اجتماعي بايد به طور مداوم، رو به جلو باشد. با تاثيرگذاران قدرتمندتري در ارتباط باشيد. در سطح وسيعتري مطالبتان را به اشتراک بگذاريد. مخاطبان بيشتري را در شبکههاي اجتماعي بيابيد. اگر به انجام اين کارها مبادرت بورزيد، تبديل به فرد قدرتمندتر و معتبرتري خواهيد شد.راه انداختن يک کسبوکار، کار سادهاي نيست. اهميتي ندارد که چه مسيري را براي خودتان ميسازيد و يا از چه شبکه اجتماعي در اين مسير استفاده ميکنيد. درهرحال بايد در اين مسير آماده باشيد.اگر مخاطبان بالفعلي هم در شبکههاي اجتماعيتان داشته باشيد، نقطه شروع خوبي براي جذب مشتري خواهيد داشت، اما باز به شما بستگي دارد که بهترين محصول و خدمات را براي مشتري فراهم کنيد. ابتدا يک فرد تجاري باشيد و بعد يک متخصص در شبکههاي اجتماعي؛ اين تنها راهي است که منجر به باقيماندن شما در تجارت ميشود.