یک عاشقانه پلیسی؛ این ترکیب عجیب شاید بهترین لقبی باشد که بتوان به سریال غریبه داد. کاری که در تلویزیون ما سابقه چندانی ندارد و همین تازگی یکی از برگهای برنده آن است.
سریال غریبه که از ۲۷ مرداد پخش خود را از شبکه سه سیما آغاز کرده است، از جمله آثار پربازیگر با تعدد لوکیشن بالاست. بین ۲۰ تا ۳۰ بازیگر اصلی در کنار ۱۵۰ بازیگر فرعی با حضور در ۱۷۰ لوکیشن در تهران، شمال ایران و ترکیه طی ۲۰۸ جلسه فیلمبرداری این سریال ۳۶ قسمتی را سر و سامان دادهاند. همین اعداد به تنهایی نشان میدهد با سریالی طرفیم که ریتم تندی دارد و انگ آب بستن و نگاه مهربانانه روی میز تدوین را از سازندگان می گیرد.
سریال غریبه برعکس نامش، اسامی آشنایی در جلو و پشت دوربین دارد. در جلوی دوربین ترکیب بازیگرانی که قاب جعبه جادو دوستشان دارد، را شاهد هستیم. برخی بازیگران بر پرده سینما جلوه بیشتری دارند و برخی دیگر انگار برای تلویزیون ساخته شدهاند و تلویزیون دوستشان دارد. مثلا حمید گودرزی و محیا دهقانی و پژمان بازغی با وجود بازی در فیلمهای متنوع از منظر عمومی، بازیگرانی هستند که در قامت تولیدات سریال جلوه بیشتری دارند، اما در مقابل بازیگرانی مثل نیکی کریمی، بهرام رادان و امین حیایی برعکس و بر پرده سینما جلوه بیشتری دارند.
مزیت بهرهمندی از ظرفیت بازیگران تئاتر این است که آنها به راحتی دیالوگها را حفظ کرده و به علت خصلت اجرای زنده و خود همراه میکند
از این جایگاه تیم انتخاب بازیگران سریال با روندی هوشمندانه ترکیبی از بازیگران جوان پسند مثل بازغی، گودرزی و دهقانی را برگزیدهاند و از مخاطبان نوستالژی باز هم غافل نشده و سراغ اسماعیل محرابی و پوراندخت مهیمن و رضا فیاضی رفتهاند که مخاطبان کهنهکار تلویزیون با آنها در کارهای مختلف خاطره دارند. در این میان نیز طیف متنوعی از بازیگران تئاتری نیز جلوی دوربین رفتهاند.
مزیت بهرهمندی از ظرفیت بازیگران تئاتر این است که آنها به راحتی دیالوگها را حفظ کرده و به علت خصلت اجرای زنده و خود همراه میکند. جواد فرحانی از جمله تهیه کنندگانی است که هم در رسانه ملی و هم در پلتفرمها پرکار است و انتخاب سوژهها و فرایند کارش نشان میدهد به خوبی رگ خواب مخاطب را میشناسد. فرحانی به تازگی از کار افعی تهران با بازی دولتشاهی و معادی فارغ شده است و پانتولیگ را با اجرای گلزار روی آنتن دارد.
کارگردان سریال هم سروش محمدزاده است. کسی که با تجربه ساخت سریال سیاوش برای پلتفرم ها و سریال سوران و نوار زرد ۲ برای تلویزیون، هم میداند مخاطب چه میخواهد و هم نشان داده در ساخت آثار اکشن جنایی تبحر دارد. اما بدون شک بخش چشمگیری از هر کار به محتوا و متن آن وابسته است که این کار در سریال غریبه بر دوش عباس نعمتی، نویسنده نام آشنای سریالهای موفق سالهای نه چندان دور تلویزیون گذاشته شده است.
نعمتی با نگارش آثاری مانند اولین شب آرامش، بوی باران و نون و ریحون نشان داده است که می تواند مخاطب را گام به گام با خود همراه کند. موضوع سریال ترکیبی عجیب از روند عاشقانه یک ازدواج با همه فراز و فرودش از یک سو و ماجرای مافیای دارو برای بیماران پروانه ای است. دو سوژه ملتهب که بالاخره مخاطب با بخشی از آن همذات پنداری میکند.
غریبه از منظر محتوایی به دور از کلیشههای شعاری معمول این روزها، سریالی سرگرم کننده است که به گفته برخی ها حلقه مفقوده مهم رسانه ملی در سالیان اخیر بوده است
غریبه از منظر محتوایی به دور از کلیشههای شعاری معمول این روزها، سریالی سرگرم کننده است که به گفته برخی ها حلقه مفقوده مهم رسانه ملی در سالیان اخیر بوده است. با این حال اگر چه فلش بکها و کلوز آپهای مناسب و فاصلهگذاری منطقی در عین حفظ ریتم از برگهای برنده در ساختار غریبه است اما دقت در برخی موارد و تکرار برخی پلانها شاید برداشت بهتری را در پی داشت. درباره نحوه پخش سریال هم که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه پخش می شود.
با توجه به آغاز فصول لیگهای مختلف از ایران تا اروپا و همین طور آغاز مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ که تیم کشورمان در گامهای اول و دوم در همین شهریور به مصاف قرقیزستان و امارات خواهد رفت و با توجه به برگزاری مسابقات پارالمپیک پاریس امکان این وجود دارد که در نوار پخش سریال بریدگیهایی حاصل شود یا زمان پخش آن مدام در کنداکتور جابجا شود.
شاید پخش سریال غریبه در شب های طولانی پاییز و زمستان گزینه مناسبتتری بود اما از سویی شاید کنداکتور سیما در این دو فصل نیز شلوغ و پرترافیک باشد. نهایتاً سریال غریبه با همه این نکات و مسائل جز سریالهای درخور توجه و دیدنی چند وقت اخیر رسانه ملی است که توانسته به هویت ملی که یکی از دغدغههای دوران تحول صداوسیما است، جامعه عمل بپوشاند.