هیچ یک،بازاریابی در معنای واقعی خود به معنای برقراری ارتباط با مشتریان به امید فروش محصول یا خدماتی به آنهاست. با این حال، بازاریابی همیشه با پیداکردن روشهای عجیب و پیچیدهای عجین شده که باید به وسیله آنها مشتری را ترغیب به خرید کرد. در این دنیایی که تحت تاثیر شبکههای اجتماعی قرار گرفته، روش بازاریابی نیز به روشی جزيینگر و پیشرفته تبدیل شده است. اما کماکان قدرتمندترین روشهای بازاریابی روشهای انسانمحور هستند. بزرگترین جریانهای بازاریابی سال جدید به بازاریابها کمک میکنند تا ارتباط بیشتری با مصرفکنندگان برقرار کنند و دسترسیشان را به مشتری افزایش دهند. این تاکتیکها به مذاق هر انسانی خوش خواهد آمد و به این ترتیب، به بازاریابها اجازه میدهند تا کمپینها و مکالماتی دقیق برقرار كنند و با مشتریان خود ارتباط احساسی داشته باشند.
۱- فرد تاثیرگذار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
ما هم اکنون در اوج بهرهوری از بازاریابی از سوي افراد تاثیرگذار قرار داریم. اگرچه این افراد تاثیرگذار همیشه یکی از عناصر اصلی انواع بازاریابی بودند، اما اوضاع در حال حاضر به شکلی دارد پیش میرود که آنها به کارآمدترین روش دسترسی به مشتری و مراجعهکنندگان تبدیل شدهاند. و این موضوع به ویژه در شبکههای اجتماعی صادق است. بازاریابی به وسيله افراد تاثیرگذار به برندها این فرصت را میدهد تا نوعی بازاریابی دهان به دهان ایجاد کنند؛ آن هم به ویژه از سوي افرادی که مخاطبان خاص خود را داشته و مورد تحسین آنها قرار دارند. این شخصیتهای تاثیرگذار موقعیتهای زیادی در اختیار بازاریابها قرار میدهند. زمانی که این افراد تاثیرگذار به درستی و به شکلی موثر مورد استفاده قرار بگیرند، روشی عالی برای ایجاد مخاطب و مشتری بیشتر به حساب میآید.
۲-لایو استریمینگ (پخش زنده) و داستانسرایی تصویری را تجربه کنید.
فایلهای ویدئویی به سرعت با مخاطب ارتباط برقرار میکنند و احساس و پیام فرستنده را خیلی سریع به گیرنده منتقل میکنند. همچنین خیلی بیشتر از متن در ذهن مخاطب باقی میمانند. ویدئوهای پخش زنده یا لایو استریمینگ به شما اجازه میدهد تا این کار را به سادگی انجام دهید. سایتهای اشتراکگذاری فایلهای ویدئویی مانند یوتيوب را در نظر بگیرید؛ مخاطبان این شبکه از ماه مارس سال 2014 حدود 40 درصد افزایش پیدا کردهاند و در حال حاضر یک میلیارد نفر به طور مرتب از یوتيوب استفاده میکنند. فیسبوک خیلی زود با ایجاد امکان پخش ویدئوی آنلاین در ماه آوریل سال گذشته، این جریان را به کار گرفت. این ابزار به هرکسی این امکان را میداد که به سادگی بتواند از امکان پخش زنده استفاده کند. در ماه اکتبر کمپینی از طريق فیسبوک ایجاد شد که به وسیله یک گوشی تلفن همراه و قابلیت جدید فیسبوک، یعنی لایو استریمینگ، محتوای جالبی تولید و پخش شد. این کمپین بسیار تاثیرگذار بود و به همه مردم آموزش میداد که چطور هر کسی میتواند با استفاده از این برنامه، محتوای جالب و تاثیرگذاری ایجاد کند.
۳- برای محتوای موجود در شبکه اجتماعیتان تاریخ انقضا قائل شوید.
طرفداران اسنپچت میدانند که ارسال پیامهای خودمخرب زماندار جذابیتهای خاص خود را دارد. دامنه توجه کوتاه نسل زد تولید محتوای اجتماعی زماندار را توجیه میکند. عنصر «فوریت» در ميان تمام نوتیفیکیشنهای شبکههای مختلف اجتماعی خودنمایی و توجه کاربر را به خود جلب میکند. قانون سادهای در پس این موضوع وجود دارد: یا الان نگاه کن، یا هیچ وقت! اگرچه این موضوع باعث رقابتی جلوهکردن و اصالتبخشیدن به پیام تبلیغاتی میشود، اما استفاده از آن ممکن است برای بازاریابها مشکل باشد. برندهایی که توانستهاند از این موضوع به نفع خود بهره ببرند، متوجه شدهاند که سود زیادی در آن هست.
۴- شخصیسازی را به اولویت تبدیل کنید.
حجم تبلیغات روزانهای که در دسترس مخاطبان قرار میگیرد، باعث شده که آنها نسبت به این آگهیها حساس شوند، آنها را نخوانند، پاک کنند یا حتی جلوی ورودشان را نیز بگیرند. هدفگیری مخاطبان به صورت شخصی روشی است که بازاریابها میتوانند به وسیله آن در میان سیل تبلیغات بهتر دیده شوند. برای اینکه به عنوان یک بازاریاب توجه مصرفکنندگان را به خود جلب کنید، باید با محتوایی شخصیسازی شده و مرتبط به سوی مشتری بروید. این یعنی استفاده از تاکتیکهای بازاریابیای که دقیقا به خواستهها و افکار مشتریان میپردازد. بررسی عادات خرید، علایق و تاریخچه سفارشهای مشتری نکتهای کلیدی در تولید استراتژیهای بازاریابی شخصیسازیشده برای مشتریان است.
۵- بازاریابی را به شکلی اتوماتیک انجام دهید.
اتوماتیکسازی بازاریابی با نرخ رو به رشدی در حال افزایش است. در حال حاضر 71 درصد از شرکتها در حال استفاده از این تکنولوژی هستند. همانطور که از اسمش پیداست، اتوماتیکسازی بازاریابی یعنی استفاده از پلتفورمهای بازاریابی طراحیشده برای انجام کارهای تکراری به صورت اتوماتیک. این مجموعه ابزار شامل راه حلهایی برای بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، پیامکی و تبلیغات دیجیتالی میشود. اپلیکیشنهایی مانند Marketo و Hubspot هوشمندتر و ارزانتر شدهاند. به همین خاطر میتوان آنها را یکی از ابزارهای واجب در مقوله بازاریابی نامید. در حقیقت، 91 درصد از موفقترین بازاریابها موافقند که اتوماتیکسازی بازاریابی در موفقیت کلی کانالهای بازاریابیشان بیتاثیر نبوده است.