هیچ یک،قطعا همه جا این مطلب را شنیدهاید که: بازاریابی ویدئویی برگ برنده شما در آینده و حال حاضر است. هابس عقیده دارد: «محتوای ویدئویی دیگر یک گزینه نیست بلکه مولفهای ضروری برای هر استراتژی بازاریابی موفق است.»
چند حقیقت درباره بازاریابی ویدئویی:بسیاری از مردم ترجیح میدهند ویدئویی درباره یک محصول ببینند تا اینکه مطلبی درباره آن بخوانند.اگر در قسمت موضوع ایمیل واژه «ویدئو» نوشته شود، شانس شما برای دیدهشدن ایمیلتان 19 درصد و بازشدن آن ایمیل 65 درصد افزایش پیدا میکند.قراردادن یک فایل ویدئویی در صفحات اینترنتی میتواند تعداد بیننده و خریدار کالای آگهیشده را تا 80 درصد بالا ببرد.یوتیوب بالغ بر یک میلیارد کاربر دارد، که تقریبا معادل یکسوم کاربران اینترنت است.
92 درصد کسانی که ویدئوها را با گوشی تلفن همراه خود نگاه میکنند، آنها را با دیگران نیز به اشتراک میگذارند.امسال برنامه 42 درصد از مالکان کسبوکارهای کوچک و متوسط و بازاریابها این بوده است که از طریق محتوای ویدئویی در فیسبوک کسب درآمد کنند.ارزش یک دقیقه ویدئو میتواند با 8/1 میلیون واژه برابری کند که این موضوع بازاریابی ویدئویی را به کارآمدترین روش استفاده از بودجه مالی و زمانی بازاریابیتان تبدیل میکند.بنابراین حتی اگر به بازاریابی ویدئویی به عنوان شیوهای موثر در آینده باور ندارید، آمارها میتوانند شما را مجاب کنند که دل به دریا بزنید و از این گزینه بازاریابی استفاده کنید. در اینجا پنج مورد را که باید قبل از شروع به ساخت ویدئوها بدانید بیان میکنیم.
1-داستانسرایی کنید (البته نه با لحن فروش)
بر اساس گزارش موسسه بازاریابی دیجیتالی، همان قاعدهای را که برای محتوای بازاریابی نوشتاریتان استفاده میکنید برای محتوای ویدئوییتان نیز میتوانید به کار ببرید: بر ارزشی که برای مشتریانتان فراهم میکنید، تمرکز کنید. آنها را با معرفی بیش از حد کالا یا خدمتتان آزار ندهید و در عوض ویدئوی خود را پیرامون یک داستان متمرکز کنید. درباره نیازها، خواستهها و آرزوهای مشتریانتان تحقیق کنید. از طریق داستان تصویری آنها را مجذوب کنید. بعد از همه اینها، داستانگویی، میدان جدید فروش است. شرکت امریکنگریتینگ دقیقا همین کار را با ویدئوی بسیار موفق خود به نام «سختترین شغل دنیا» انجام داد. شرکت محصول خود را در پسزمینه فیلم قرار داد و در عوض روی احساسات انسانی تمرکز کرد. این شرکت داستانی درباره محصولش ساخت و به مردم اجازه داد تا با این برند/ جنس ارتباط برقرار کنند.
2-فیلمهای آموزشی بسازید
اگر قصد دارید محصول یا خدمت جدیدي را در سال جاری روانه بازار کنید، ویدئویی بسازید که طرز کار آن را نشان دهد. ویدئوها قدرت این را دارند تا همه چیز را شرح دهند. در حقیقت، بینندگان 95 درصد از پیامی را که در یک ویدئو میبینند به خاطر میسپارند در مقایسه تنها 10 درصد از متنی را که میخوانند به خاطر میسپارند. به علاوه، 30 درصد از جستوجوهای مردم در یوتیوب برای سوال «چگونه» بوده است. توجه داشته باشید، یوتیوب بعد از گوگل بزرگترین موتور جستوجو است (یوتیوب در مالکیت گوگل است). و در پايان، 73 درصد از مشتریان سپس از تماشای ویدئوهایی که به اصطلاح «طرز کار» کالا یا خدمتی را شرح میدهد، بیشتر تمایل دارند تا آن کالا یا خدمت را خریداری کنند. شرکت رسانه اینترنتی بازفید تیستي (BuzzFeed’s Tasty) در ساخت ویدئوهای «طرز کار«بسیار تبحر دارد و اغلب ساختههایش در حجمی تولید میشود که در اینترنت به سرعت دست به دست میشود. «چگونه پاستای عالی بپزم» مثال خوبی در زمینه ویدئوهای «طرز کار» است که یک موضوع پیشپاافتاده را مرحله به مرحله و به شیوهای قابل فهم توضیح میدهد. این رسانه برای افزایش سرعت نمایش ویدئوها از اپلیکیشن هایپرلپس استفاده میکند، بنابراین بینندگان اطلاعات را با سرعت هر چه تمامتر دریافت میکنند. میزان توجه افراد در حال کمشدن است، از این رو ویدئوهای تا دودقیقهای بیشترین تعامل را با بیننده برقرار میکنند. پس ویدئوها را کوتاه و بامزه بسازید.
۳-در ده ثانیه منظور را برسانید
10 ثانیه؛ مدتزمانی که فرصت دارید توجه بیننده را جلب کنید قبل از اینکه آنها به مطلب جالبتری در اینترنت جذب شوند. پژوهشهاي نشان میدهد در عرض 30 ثانیه 3/1 از بینندگانتان و 60 در آنها را در عرض دو دقیقه از دست میدهید. بنابراین، فرصت بسیار کمی دارید تا هدف خود را بفهمانید و بینندگانتان را متقاعد کنید که ویدئوي شما ارزش دیدن دارد. مانند نکتهای که برای پستهای وبلاگی و معرفی کالا نیز صادق است، ویدئوي خود را نیز با یک تله جذاب آغاز کنید تا توجه مردم جلب شود. سپس بلافاصله این پیام را برسانید که چرا بینندهها باید ویدئو را تا انتها ببینند. مثال بسیار خوب در این باره ویدئو «نقاشی با پنکیک» است که بلافاصله توجه و علاقه بیننده را جلب میکند.
۴-دلسرد نباشید
ممکن است در طول روز با صدها ویدئو مواجه شوید، بعضی از آنها واقعا خوشمتن بوده و با هزینههای فراوان ساخته شدهاند. با اینکه همه ما دوست داریم ویدئوهای فوقالعاده حرفهای بسازیم، کسبوکارهای بسیار کوچک و متوسط بودجه یا نیروی انسانی کافی برای این کار ندارند. اما دلسرد نشويد! شما به تجهیزات ویدئویی گرانقیمت نیاز ندارید تا فیلم خوبي بسازید. در واقع در بازاریابی ویدئویی، کیفیت ویدئو آنقدرها هم مسئله مهمی نیست. 37 درصد از بینندگان ویدئویی را که به طور واضح کالا یا خدمتی را توضیح نمیدهد نگاه نمیکنند (در مقابل 25درصد از افراد انگیزه خود را برای تماشای فیلمی که کیفیت پایینی دارد از دست میدهند). محتوا مهمترین عامل در بازاریابی موفق است.پس تلاشتان را به خاطر اینکه استوديوي فیلمسازی حرفهای ندارید متوقف نکنید. اکنون گوشیهای هوشمند قابلیت فیلمبرداری فوقالعادهای دارند.
۵-کسلکننده نباشید
یک ویدئوی کسلکننده بیشتر از اینکه برای کسبوکارتان فایده داشته باشد به آن آسیب میرساند. بیننده را بخندانید، به آنها مطالب جدید بیاموزید یا به دنیایی دیگر ببرید. محبوبترین شکل از محتوای ویدئویی آنلاین، کمدیها هستند. همانطور که حدس میزنید، تعداد دنبالکنندگان آنها با تعداد دنبالکنندگان شبکههای خبری و موسیقی برابری میکند.اپلیکیشن چت بوکس (Chat books) همه این نکات را در بطن ویدئوی خود به نام «وقت خود را برای تهیه آلبوم عکس هدر ندهید» به کار گرفته است. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، زمان این ویدئو از سه دقيقه و پنجاه ثانيه بیشتر است که خلاف آمارهای سرگرمی است. اما با این ترکیب عالی از شوخی، جذابیت و صداقت، مردم به مدت زمان طولانی آن اهمیت نمیدهند. 10 میلیون بازدید ثابت میکند این ویدئو تبدیل به اثری بدیع شده است.حتی اگر کسبوکارتان کسلکننده است، ویدئوها همچنان میتوانند بهترین راه برای جذب مشتری باشند. کسلکنندهترین موضوعات میتوانند با ویدئو بسیار جذاب شوند. همه ما جیمز از شرکت استیت فارم (State Farm) را میشناسیم؛ کسی که توانست شرکت بیمه کسلکننده را به لذتی سرگرمکننده تبدیل کند. ویدئو اینجاست تا بماند! اگر میخواهید رقیبتان را شکست دهید و در این بازار شلوغ دوام بیاورید، بازاریابی ویدئویی میتواند سکوی پرتاب شما باشد.