هیچ یک، ایدهای عالی برای کسبوکار دارید. تیمی میخواهید تا بتوانید ایدهتان را به واقعیت تبدیل کنید. اما هنوز پول کافی برای استخدام ندارید. چه میشد اگر میتوانستید شرکایی پیدا کنید تا این کار را با هم انجام دهید.اما کو شریک خوب؟! شریک خوب مانند جواهری است که نمیتوانید به این سادگیها پیدایش کنید. پس باید چه کار کنید؟ به پیشنهادهاي زیر توجه کنید.قبل از آنکه جستوجو را شروع کنید:
1-بدانید که چه چیزی در دست دارید و میخواهید به شرکای خود توضیح دهید.
ایده خوبی دارید. متوجهم. اما با ایده خوب حتی یک بسته دستمال هم به شما نمیفروشند. پیوستن به کسبوکار نوپای شما میتواند پر از ریسک و خطر باشد. چه چیزی دارید که شرکا را برای پیوستن و کارکردن با شما متقاعد کند و به آنها نشان دهد که برنامه نسبتا مطمئنی برای آینده دارید؟آیا از قبل مشتریانی دارید؟ شاید هم صفحهای در شبکههای مجازی که هزاران نفر آن را دنبال میکنند و میتوانند مشتریان احتمالیتان باشند؟ آیا قبلا کسبوکارهای موفق دیگری هم داشتهاید؟ آیا حساب بانکی پروپیمانی دارید یا میتوانید به سرعت با یکی از استادان مشهور کسبوکار ارتباط برقرار کرده و از او مشاوره بگیرید؟اگر هیچ کدام از موارد بالا را ندارید، آیا به عنوان مثال میدانید که چطور باید برنامهنویسی کنید؟ اگر نمیدانید، بهتر است یاد بگیرید. استخدام برنامهنویس و توسعهدهنده وب در ابتدای شروع به کار کسبوکارتان شاید کمی پرهزینه باشد. تازه آن هم زمانی که نمیدانید محصول نهایی باید چه شکلی باشد یا باید تغییرات زودهنگامی اعمال شوند. بهتر است در حیطه تخصصی کسبوکار نوپای خود اطلاعات و تخصص خوبی داشته باشید؛ چون احتمال اینکه بتوانید شریکی متخصص در همان حیطه پیدا کنید کم است و احتمالا باید با سرمایهگذار یا فردی متخصص در زمینه بازاریابی و کسبوکار شریک شوید. برنامهنویسی برای من یکی از ارزشمندترین سرمایهگذاریهایی بود که قبل از شروع به کارم انجام دادم و آن را آموختم. یکی از معمولیترین نتایج این یادگیری پيداکردن سریع شریکی خوب بود.
2-چیزی برای نشاندادن داشته باشید.
بله، میدانم. هنوز محصولی تولید نکردهاید. اما حداقل باید یک وبسایت راهاندازی کرده باشید دیگر؟ برنامه کسبوکار و ارائههای ویدئویی چطور؟ به خودتان لطفی کنید و قبل از اینکه با شریکتان وارد مذاکره شوید، چنین چیزهایی را آماده کرده و دم دست داشته باشید، زیرا نشاندهنده جدیت و متعهدبودن شماست. همچنین چنین مواردی به شما کمک میکنند تا ایدهتان را راحتتر توضیح دهید.
شرکای خوب و چگونگی پیداکردن آنها
1- شبکههای ارتباطی فعلیتان
احتمال بیشتری وجود دارد كه افرادی که قبلا با آنها کار کردهاید، شریکتان شوند، تا غریبهها. دلیل این موضوع هم بسیار ساده است. شما دو نفر یکدیگر را به خوبی میشناسید و حداقل کمی اعتماد ميان شما وجود دارد. به همین خاطر است که میبینیم بسیاری از کارمندان سابق یک شرکت، به همراه یکدیگر، کسبوکاری را آغاز ميکنند. اگر ارتباطتان را با همکاران قدیمی از دست دادهاید، شاید الان وقت مناسبی باشد که ایمیلی برایشان بفرستید و عرض ادب کنید.در مورد ایدهتان با افرادی که میشناسید صحبت کنید، و بپرسید آیا کسی را میشناسند که بتواند در این زمینه با شما شراکت کند یا خیر. تصور نکنید که مردم باید بدون اینكه از آنها سوال کنید، بیایند و کمکتان کنند.دوستانی در دنیای کارآفرینی خود پیدا کنید. چنین افرادی به احتمال زیاد کسانی را میشناسند که بتوانند با شما شراکت کنند. اگر برای نخستين بار است که میخواهید کارآفرینی کنید، میتوانید از مشاورانی کمک بگیرید که مورد احترام همه هستند و شبکههای ارتباطی زیادی دارند.
2-تابلوهای اعلانات و آگهیهای استخدام
معمولا کسانی به بررسی تابلوهای اعلانات و آگهیهای استخدامی میپردازند که به دنبال حقوقی ثابت باشند. هیچ کس برای پیداکردن شریک در چنین جاهایی آگهی نمیدهد. به همین خاطر اگر شما این کار را بکنید، کاملا متمایز میشوید و به چشم میآیید.یک آگهی بنویسید و در آن ویژگیهای شریک موردنظرتان و مسئولیتهایش را بنویسید و کسبوکار آیندهتان را نیز توصیف کنید. این آگهی را در روزنامهها و وبسایتها پخش کنید. من برای شرکت خودم، Soundwise، چنین کاری کردم و نه تنها توانستم چند مورد خوب برای شراکت پیدا کنم، بلکه مشاوران و دوستانی نیز پیدا کردم. حتی چند نفر برای کار در چنین شرکتی پیام داده بودند! آن آگهی ارزش هزینهاش را داشت.
3-دانشگاهها
امروزه بسیاری از دانشگاهها دورههای دانشگاهی و آزاد MBA ارائه میدهند که به منظور کارآفرینی تدارک دیده شده است. اگر به دنبال شریکی در حیطههای تخصصی فروش یا بازاریابی هستید، میتوانید در دانشگاههای مرتبط آگهی بزنید یا با استادان آن دورهها صحبت کنید.
4-انجمنها و همایشهای مربوط به کسبوکارهای نوپا
اگر بتوانید در چنین انجمنها و همایشهایی عضو شوید، به سادگی با تعداد زیادی از افرادی مواجه خواهید شد که به شروع یک کسبوکار علاقه دارند. البته یکی از نکات منفی این همایشها این است که همه در آنجا به دنبال شریک هستند! ایدههای بسیاری در آن فضا مطرح میشوند که همگی به دنبال شریک یا سرمایهگذار هستند. البته این هم نوعی رقابت سالم و زیباست، اما شاید دیدهشدن و متمایزشدن از دیگران کار سختی باشد.