هیچ یک،کار امروز را به فردا میفکن. یا بیفکن؟!از هر 5 پنج نفر فرد بالغ، یک نفر به طور حرفهای کارهای هر روزش را به فردا میافکند! اما این موضوع لزوما به معنای تنبلی آن شخص نیست. «ناکنش»، یا انجامدادن کارها اغلب ناشی از اضطراب، ترس از شکست یا کمالگرایی منفی است.
تکنیکهایی برای مبارزه با به تعویقانداختن کارها
برای اینکه به دلیل انجامندادن کارهایتان دچار استرس نشوید، این راهحلهای ساده اما علمی را بيازماييد:
خودتان را بشناسید
چگونه:
بدانید که به تعویقانداختن کارهایتان چه تاثیری بر زندگی شما میگذارد.
چرا:
چون داشتن نگرش درست مانع از این میشود که احساس کمبود داشته باشید.
چون به شما کمک میکند تا دلایل به تعویقانداختن کارهایتان را بدانید.
مدیریت موثر زمان را تمرین کنید
چگونه:
زمان تکمیل کارهایتان را تخمین بزنید.
صحت تخمینهای خود را پس از انجام کار بررسی کنید.
چرا:
چون با برنامهریزی موثر میتوانید الگوی کاری خود را سادهسازی کنید.
چون این کار باعث افزایش کیفیت کار و دوری از استرس میشود.
دیدگاهتان را تغییر دهید
چگونه:
به این فکر کنید که چرا به کاری که باید انجام دهید، علاقهمند شدهاید.
به این فکر کنید که به چه چیزهایی علاقه دارید.
چرا:
چون شناخت اهداف شخصی باعث افزایش تعهد میشود.
چون ارزیابی مجدد کارها ترس شما را از آنها کاهش میدهد.
به وظایفتان متعهد باشید.
چگونه:
کارهایی را که از انجامدادنشان مطمئن هستید فهرستوار بنویسید.
به خودتان قول بدهید که همه آنها در زمان معینی انجام میشوند.
چرا:
چون این کار باعث میشود مجددا به تواناییهایتان ایمان بیاورید.
چون متعهد میشوید به قولی که به خودتان دادهاید، عمل کنید.
در محیطی مناسب کار کنید.
چگونه:
محل کار و افرادی را که با آنها کار میکنید هوشمندانه انتخاب کنید.
در محیطی که پر از عوامل حواسپرتی، مانند تلویزیون، است، درس نخوانید.
چرا:
چون اینگونه میتوانید روی کارتان متمرکز شوید.
چون هرگونه مانع مطالعه از سر راهتان کنار میرود.
واقعگرا باشید.
چگونه:
اهداف منطقیای برای ارزیابی دستاوردهایتان داشته باشید.
صبور باشید، هیچ چیز یکشبه تغییر نمیکند.
چرا:
چون دیگر به خاطر توقعات نامتناسب خودخوری نخواهید کرد.
چون اهداف غیرواقعگرایانه باعث به تعویقانداختن کارها میشوند. چرا میخواهید کارهای غیرممکن انجام دهید!؟
به شکل مثبتی با خود حرف بزنید.
چگونه:
ببینید وقتی کارهایتان را عقب میاندازید، چگونه با خود حرف میزنید.
حرفهای منفی را با کلمات مثبت جایگزین کنید.
چرا:
چون از به وجودآمدن افکار منفی، حتی قبل از شروع به کار، جلوگیری میکنید.
چون مثبتگرایی شما را به تلاش در راستای اهدافتان تشویق میکند.
برنامهتان را سبکتر کنید.
چگونه:
برنامه انعطافپذیری ترتیب دهید که فقط شامل کارهای مهم روزمرهتان شود.
چرا:
چون اگر برنامهتان خیلی سفتوسخت باشد، احساس کلافگی خواهید کرد.
چون پس از انجام کارهای ثبتشده در برنامه، احساس شادی بیشتری خواهید داشت.
در ازای پیشرفت کارهایتان به خودتان پاداش دهید.
چگونه:
سیستم پاداشی ترتیب دهید تا پس از انجام موفقیتآمیز هر کار، از پاداش آن لذت ببرید.
اگر کارها را به تعویق انداختید، باید خودتان را به نحوی تنبیه کنید.
چرا:
چون این کار تلاش و پیشرفتتان را به شکلی مثبت تحسین میکند.
چون انگیزه کافی برای انجام کارها را به شما میدهد.
یاد بگیرید که خودتان را ببخشید.
چگونه:
اگر لغزشی داشتید، به خودتان سخت نگیرید.
بدانید که هیچ راه حل یکشبهای وجود ندارد.
چرا:
به تعویقانداختن کارها اغلب در ذهن انسان ریشه میکند و رفع این مشکل نیازمند زمان است.
بخشش میتواند به بهبود نتایج آینده بینجامد.