هیچ یک،پژوهشها نشان دادهاند که برخی کلمات و جملات به طور ذاتی متقاعدکنندهتر هستند و بازاریابها و فروشندگان میتوانند برای فروش بیشتر محصولاتشان و بستن قراردادهای بیشتر، از آنها بهره بگیرند. استفاده از جملات همیشگی و کلیشهای شانس شما را در جلب توجه مشتری کاهش میدهد. در ادامه این مقاله به جملاتی اشاره میکنیم که میتوانید در گفتوگوی بعدیتان با مشتری به کار بگیرید و با استفاده از قدرت جادوییشان، معاملههای بیشتری را به سرانجام برسانید.
«بدون هیچ سوالی محصول را پس گرفته و وجه را به شما باز میگردانیم.»
کلمات و جملاتی که به مشتری احساس امنیت بدهند، باعث میشوند تا مشتری در هنگام خرید احساس خطر نکند و با آرامش و قطعیت بیشتری آن محصول را بخرد. این جمله ریسک ازدستدادن پول و ترس از عدم کارایی و عدم پاسخگویی شرکت در چنین شرایطی را از بین میبرد.
«بدون هیچ سوالی» بهترین نمونه از جملاتی است که به مشتری احساس امنیت میدهد.امروزه ارائه ضمانتنامه 30روزه بازگشت پول برای مشتری کافی نیست. مردم میخواهند مطمئن شوند که فرآیند بازگشت پول فرآیند سادهای خواهد بود. آنها دلشان نمیخواهد برای بازگرداندن پولشان مجبور شوند به ده نفر مراجعه کنند، 30 دقیقه برای صحبتکردن با مسئول مربوطه پای تلفن معطل شوند و یا احساس کنند که هیچکس قرار نیست به ایمیل آنها پاسخ دهد.
«تضمین میکنیم که نتایج خوبی بگیرید؛ در غیر این صورت پولتان را پس خواهید گرفت.»
به جای اینکه به مشتری فقط ضمانتنامه 30روزه بازگشت پول ارائه کنید، کاری کنید که این ضمانتنامه جذابتر به نظر برسد. میتوانید این ضمانتنامه را به نتایجی پیوند بزنید که مشتری با خرید محصول در انتظار آنهاست. به عنوان مثال، میتوانید به مشتریتان بگویید که با خرید محصول شما میتواند در بازه زمانی مقرر انتظار سه برابر فروش بیشتر داشته باشد (البته مادامی که به درستی از محصول شما استفاده کند) و اگر این نتیجه را به دست نیاورد، هزینه پرداختیاش را به او باز خواهید گرداند.فرآیند بازگشت پول مانند همیشه است؛ اما این نوع بیان جدید باعث میشود خیال مشتری از خرید محصول راحت شود.
«میخواهم دیدگاهم را با شما در میان بگذارم.»
زمانی که میخواهید مشتریان را مجاب به پرکردن فرم نظرخواهی کنید، این جمله فراخوان متقاعدکنندهای خواهد بود.واقعیت این است که مردم حوصله ندارند فرم نظرخواهی را پر کنند، چون به نظر میرسد که کار زمانبر و بیفایدهای است و سودی هم برایشان نخواهد داشت. اما هر کسی میخواهد نظرش را بیان کند. مردم دوست دارند شنیده شوند. دوست دارند احساس کنند که حرفهایشان اهمیت دارد.بنابراین اگر جمله فراخوان نظرسنجیتان را به این شکل تغییر دهید، نرخ تکمیل پرسشنامه بیشتری به دست خواهید آورد.
«جزو اولین نفراتی باشید که به محصول جدید ما دسترسی پیدا میکنید.»
بسیاری از شرکتها برای پیداکردن داوطلب به منظور تستکردن نمونه اولیه (نمونه بتا) محصولشان به مشکل برمیخورند؛ اما اگر جمله درستی به کار ببرید، کار سختی پیش رو نخواهید داشت.
دسترسی به چند نمونه محدود اولیه احساس منحصربهفردبودن را در مشتری ایجاد میکند. هر کسی به این محصولات دسترسی ندارد، بنابراین آنهایی که دسترسی دارند احساس خاصبودن میکنند. علاوه بر این، در واقعیت تفاوت زیادی بین «دسترسی زودهنگام» و «تست محصول بتا» نیست، اما عبارت اول به مشتریان احساس انحصار و هیجان میبخشد و عبارت دوم احساس موش آزمایشگاهیشدن.از این جمله استفاده کنید تا مردم صف بکشند و داوطلب استفاده از نمونه اولیه محصولتان شوند. «فقط سه صندلی باقی مانده است.»
ترس از «جاماندن» و «ازدستدادن» میتواند به شدت میزان فروشتان را بالا ببرد. به پیامهای تبلیغاتیتان جملاتی اضافه کنید که «ضرورت» و «محدودبودن زمان» را به مشتری القا کند. به عنوان مثال میتوانید برای فروش محصولی خاص، بازه زمانی مشخصی قائل شوید. یا مثلا اگر بگویید تعداد محدودی از یک محصول در انبارتان وجود دارد، تعداد متقاضی بیشتری به دست خواهید آورد. «به شبکه ده هزارنفری مخاطبان ما بپیوندید.»
تعداد دقیق مخاطبان زیاد اهمیت ندارد، اما کلمات و جملاتی که احساس حضور در یک جامعه مشخص را به مشتری القا کنند، بسیار متقاعدکننده خواهند بود. درخواست از مشتری برای پیوستن به گروه، عضویت در انجمنی خاص یا هممسیرشدن با دیگر مخاطبان برند شما باعث میشود که او احساس کند به یک جامعه بزرگتر تعلق دارد.