
مراحل لازم برای راهاندازی کسبوکار بدون پول و تجربه
هیچ یک،در سال گذشته از هر 100 هزار نفر در آمریکا، 310 نفر کسبوکار جدیدی ایجاد کردند. بیشتر این کسبوکارها بر اساس نیاز یا فوریت ایجاد نشدهاند، بلکه موقعیتی وجود داشته و فرد توانسته است آن را باارزش شمرده و کسبوکاری خلق کند.ما از تای لوپز، سرمایهگذار، مردمشناس و مشاور خواستیم تا نظرش را در مورد باارزششمردن موقعیتها و خلق کسبوکار به ما بگوید. اگر با تای لوپز آشنا باشید، میدانید که او مشاور بسیاری از کسبوکارهای مولتیمیلیوندلاری بوده است و تخصص زیادی نیز در حیطه شبکههای اجتماعی دارد.لوپز توضیح میدهد که «به لطف تکنولوژی مدرن این روزها میتوان در طی مدت کوتاهی ایدهای را به کسبوکاری پربازده تبدیل کرد. اما بیشتر مردم این کار را نمیکنند، چرا که این کار آسانی نیست».به این پنج مرحله توجه داشته باشید:
1- ایدهای را انتخاب کنید که برایتان کارساز باشد.
پیتر دروکر در کتاب «مدیریت شخصی» نوشته است: «بیشتر مردم فکر میکنند که میدانند در چه کاری خوب عمل میکنند. آنها معمولا اشتباه میکنند!»لوپز میگوید: «این مهمترین اصلی است که من تا به حال آموختهام. بسیاری از کارآفرینان نمیدانند که دلیل افول کسبوکارشان چیست، اما شما فقط میتوانید بر اساس تواناییهایتان عمل کنید. انجامدادن کارهایی که فقط به آنها علاقهمندید، برای تفریح خوب است، نه خلق یک کسبوکار. سعی نکنید بر اساس نقاط ضعفتان کسبوکار بسازید. به عنوان مثال من به بسکتبال علاقه دارم، اما آنقدر خوب بازی نمیکنم که بخواهم در دنیای حرفهای بسکتبال بازی کنم. اگر میخواستم این ورزش را به عنوان مسیر شغلیام انتخاب کنم، قطعا به مشکلات مالی دچار میشدم؛ پس آن را تنها به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته و کسبوکارم را بر اساس چیزهایی میسازم که تسلط کافی روی آنها داشته باشم؛ مانند سخنرانی برای مردم، ساخت فایلهای ویدئویی و بازاریابی در شبکههای اجتماعی.»لوپز میگوید: «وقت بگذارید و نسبت به خودتان آگاهتر شوید. اگر خوشصحبت هستید و دوست دارید از مردم سوال کنید، شاید بتوانید کسبوکاری مبتنی بر ساخت پادکسب یا مصاحبه ایجاد کنید. اگر فرد منظمی هستید، شاید بتوانید به عنوان دستیار مجازی کار کنید.»
2- جریانها را بشناسید.
به نظر لوپز یکی دیگر از دلایل شکست کسبوکارهای نوپا این است که بنیانگذار به جریانها توجهی نمیکند.«به عنوان مثال، کسبوکارهای کوچک با شبکههای اجتماعی مشکل دارند. بسیاری از افراد بزرگسال دوباره میخواهند به تحصیل بپردازند تا بتوانند شغلی دستوپا کنند. مردم به مهارتهای کاربردی نیاز دارند تا به سرعت پول در بیاورند. بنابراین من کسبوکاری مولتیمیلیوندلاری ایجاد کردم و به مردم یاد دادم که چگونه باید از شبکههای اجتماعی برای کسبوکار کوچکشان استفاده کنند.»
«مشکلات را به عنوان موقعیتهایی برای کمک به مردم ببینید و مطمئن باشید که در ازای راهحلی که ارائه میدهید، پاداش خواهید گرفت.»
3- سریع شروع به کار کنید.
لوپز آنچه اولین مشاورش، جوئل سالاتین، نوزده سال پیش به او گفته بود، را با ما در میان گذاشت: «تای، گاهی اوقات «به اندازه کافی خوب» همان «عالی» است.»فلسفه این جمله در این است که به سرعت دستبهکار شوید و برای شروع، چیزهایی تولید کنید که به اندازه کافی خوب هستند و مردم میتوانند به سرعت و با قیمتی ارزان آنها را خریداری کنند. گاهی اوقات شروع سریع با «به تعویقانداختن» ناشی از حس کمالطلبی مبارزه میکند. وقتی بیش از حد منتظر زمان مناسب باشیم،علاقهمان را از دست میدهیم و آن پروژه هیچگاه شروع نخواهد شد.
4- حول محور چیزهایی که مشتریان میخواهند، مانور دهید.
لوپز توضیح میدهد که کارآفرینان چگونه میتوانند از شرکتهایی مانند اپل و کداک درس بگیرند. آیفون همیشه حول محور درخواستهای مشتریان تحول پیدا میکند و همواره هم در صدر بازارهای موبایل قرار دارد.از سوي دیگر شرکت کداک که بیش از یک قرن، یکی از مشهورترین شرکتهایی بود که در زمینه عکاسی کار میکرد، هشدارهای اولیه را جدی نگرفت و خود را با دنیای دیجیتالی وفق نداد. این شرکت در سال 2012 ورشکسته شد.«زمانی که وقت ارتقای کسبوکارتان فرا میرسد، سفت و سخت به ایده اولیهتان پایبند نباشید. درست است، شما با آن ایده کارتان را شروع کردهاید اما باید نسبت به ایجاد تغییرات هم تمایل داشته باشید. ایدهتان را از طریق آزمون و خطا ارتقا دهید. در غیر این صورت شکست خواهید خورد.»
5- قیمتگذاریتان را بهبود دهید.
لوپز بر این باور است که «بیشتر کسبوکارها ساختار قیمتگذاری اشتباهی دارند؛ قیمتهای آنها یا خیلی بالاست یا خیلی پایین. اگر بحثهای اقتصادی را دنبال کنید متوجه میشوید که بیشتر مردم بودجه محدودی دارند، بنابراین بايد گستره محصولات بیشتری با قیمتهای متفاوت داشته باشید تا به نیاز همه مشتریان پاسخ دهید. اگر مشتریانتان پولی در ازای کارهایتان پرداخت نمیکنند، یا کسبوکارتان را تعطیل کنید یا تغییری اساسی در آن ایجاد کنید.