
معرفی یک مدل کسبوکاری جدید
هیچ یک،آیا دوست دارید به یکی از غولهای ثروتمند اینترنت تبدیل شوید که از خانه کار میکنند، از یکی از کافههای خیابانی پاریس مینویسند یا تبلیغاتشان را از روی لپتاپی زیر یک درخت نخل در هاوایی ایمیل میکنند؟ ( لذت این را تصور کنید که ایمیلتان را هر روز صبح چک میکنید و میبینید که وقتی خواب بودهاید دهها سفارش خرید جدید ثبت شده است.)آیا دوست دارید یک نویسندهی کتاب باشید، کتابهایتان را برای خوانندههای مشتاق امضا کنید و یک کتابخانه از منابع دیگر مثل سیدیها، دیویدیها، کتابچهها، گزارشهای خاص و محصولات دیجیتالی داشته باشید؟ (غروری را تصور کنید که اولین بار بعد از دیدن کتاب چاپ شدهتان یا آلبوم سیدیهایتان در کتابفروشی احساس میکنید.)آیا تا به حال رویای این را داشتهاید که یک سخنران حرفهای باشید و در سراسر دنیا ورکشاپ برای آدمهای دیگر برگزار کنید؟ (تصور کنید حضار تشویقتان میکنند، بعد، میبینید که گروهی از شرکتکنندهها به سمت میز ورودی هجوم میآورند تا کتابها، سیدیها و ویدیوهای شما را بخرند.)خب، اگر شما به هرکدام از این سوالها جواب مثبت دادهاید، پس شما شغلی به عنوان کارآفرین اطلاعات را دوست دارید. این واقعا زمینهی جالبیست. این زمینه به یمن اینترنت که روشهای جدید و خوبی را برای عملکردن و به دستآوردن اهداف در اختیارتان میگذارد، هنوز خیلی جوان و درحال رشد است. درواقع، کاری که میکنید فروختن اطلاعات، مهارت و استعدادهایتان است.
این مدل کسبوکاری برای این افراد عالیست:
آدمهایی که از دوندگیهای بیحاصل در کار خسته شدهاند و میخواهند یک کسبوکار اینترنتی در خانه را شروع کنند.نویسندههایی که بالاخره متوجه شدهاند که ارائهی تمام اطلاعاتشان در کتابهای 20 دلاری آنها را ورشکسته نگه داشته است.سخنرانهای حرفهای که در مدلهای کسبوکاری شکستخورده دنبال شنوندههای متفاوت و رفتن برای سخنرانیهای هفتگیشان گیر کردهاند.نابغههای کامپیوتری که در واقع میدانند چگونه با استفاده از مهارتهایشان پولهای خوب بسازند. مشاورهایی که در تلهی کسب پول در ازای وقت، گیر افتادهاند. البته که ممکن است شما شخصی خارج از این زمینهها باشید، ولی کسی هستید که در یک زمینهی خاصی که میخواهید در آن بازاریابی کنید، اطلاعات خوبی دارید. این هم خوب است. مهمترین نکته این است که شما تجربه و دانشی دارید که دیگران برای دانستن آن حاضر هستند پول بدهند. هرچند من واقعا باید به شما هشدار بدهم: کلمهی کلیدی این است که «دیگران حاضرند برای آن پول بدهند.» وقتی نوبت به پولساختن میرسد، دانش دانشگاهی تقریبا هیچ مفهومی ندارد. این واقعیت که شما شناختهشدهترین کارشناس گوزنهای مهاجر، کسوف یا عادات جفتگیری کفتارهای جنوب آفریقا هستید، اهمیتی ندارد.اگر میخواهید پول بسازید، اطلاعاتتان باید کاربردی، مربوط به دنیای واقعی و محسوس باشد که افراد بتوانند از آنها برای پیشرفت شغلشان، بهبود زندگی جنسیشان، بهترکردن روابطشان، توسعهی مهارتهایشان، آموزش حیوانهای خانگیشان، تربیت بهتر کودکانشان یا امری مفیدتر استفاده کنند. و البته، دنیای کسبوکار هم پولهای زیادی برای اطلاعاتی در زمینهی افزایش فروش، ادارهی ادغام شرکتها، مدیریت کارمندها، بهترکردن خدمات مشتری، توسعهی رهبری و… خواهد پرداخت.چند نمونه از زمینههایی را که درحال حاضر برای کارآفرینهای اطلاعاتی منفعت خوبی به همراه دارد، در ادامه مینویسم:
بازاریابی/ کسبوکارهای خانگی/ موسیقی/ استخدام نیروی تازه/ ورزش
رهبری کسبوکار/ سرمایهگذاری ملک و مستغلات/ سلامت و بهداشت
عتیقهجات/ بازاریابی اینترنتی/ کاهش وزن/ فروش / کارهای هنری دستی/ هنر/ بازاریابی شبکهای/ سرمایهگذاری/ مد/ ثروتسازی / معنویت/ پیداکردن کارمندهای خوب/ استراتژی بازاریابی/ پرواز و خدمات هوایی/ روابط/ کلکسیونری/ طراحی سایت/ باغبانی/ رشد و تربیت یک خانواده/ طراحی داخلی/ تغذیه/ سفر/ حیوانات خانگی
مهارتهای معرفی و هزاران استعداد، مهارت، عادت، سرگرمی و دیگر زمینههای مورد علاقهی عموم! موضوع بحث شما لازم نیست برای بازارهای عمده و بزرگ باشد. در واقع، بعضی وقتها سودآورترین موقعیتها در بازارهای کوچک و گوشهای پیدا میشوند. چون این بازارها بیرون از رادار قرار دارند و توجهی به آنها نمیشود، هزینهی رسیدن به اهدافشان کم است و تقریبا هیچ عرصهی رقابتی وجود ندارد. یک بازاریاب اینترنتی گردش مالی ثابتی را با رفتن سراغ بازارهای گوشهای به دست آورده است. بازارهایی مثل بازار افرادی که میخواهند به طوطیهایشان حرفزدن یاد بدهند. یکی از دوستهای من همین کار را با نوشتن کتابی الکترونیکی دربارهی افرادی انجام داده است که میخواهند بدانند چگونه در مراسم عروسی، مناسبتهای شام یا مراسم اجتماعی حرف بزنند. کلید اصلی، داشتن یک محصول معرفی برای مشخصکردن چشماندازتان است؛ بعد، همانطور که به ساختن مشتریهای پایهای ادامه میدهید، محصولات تازهای فراهم کنید.
چرا کارآفرین اطلاعاتبودن یک کسبوکار جالب، لذتبخش و سودآور است؟
کسبوکار جالبیست. به شما اجازه میدهد از دانشی که یاد گرفتهاید و تجربیاتی که کسب کردهاید، استفاده کنید و آنها را به آدمهای دیگر برای به دستآوردن پول (پول خیلی زیاد) بفروشید. سخنرانها میتوانند به راحتی پنج هزار دلار یا هفت هزار و پانصد دلار برای هر سخنرانی بگیرند. سخنرانهای خوب برای هر سخنرانی بیست هزار دلار یا بیشتر میگیرند. داشتن یک سمینار یک یا دو روزه میتواند بین بیست و پنج هزار تا صد و پنجاه هزار دلار برایتان درآمد داشته باشد. و محصولات اطلاعاتی سود زیادی دارند؛ چون افراد برای هزینهی تولید، پول نمیدهند بلکه برای ارزش آنچه در آن است، پول میدهند. یک گزارش خاص ممکن است یک دلار هزینهی تولید داشته باشد؛ ولی به قیمت چهل و هفت دلار فروخته شود. هزینهی تولید یک آلبوم سیدی ده دلار است؛ ولی به قیمت 147 دلار به فروش میرسد. هزینهی تولید محصولات دیجیتالی (مثل کتابهای الکترونیکی) خیلی ناچیز است؛ با این حال میتوان آنها را صدها دلار فروخت. ارزش اصلی در قیمت تولید این محصولات نیست؛ در کاریست که آدمها میتوانند با اطلاعاتی که در آنها نهفته است، انجام بدهند.
شما به عنوان یک کارآفرین اطلاعاتی ساعتهای کاری خودتان و همچنین جایی را که دوست دارید در آن کار بکنید، انتخاب میکنید. تنها نگرانیتان داشتن مکانی با اینترنت پرسرعت است. بنابراین شما میتوانید بهار را در پاریس، تابستان را در اروپا و زمستان را در هاوایی یا فیجی بگذرانید، اگر این چیزیست که میخواهید. قلبتان و آفتاب را دنبال کنید، آن نوع زندگی را داشته باشید که اغلب آدمها برای داشتنش حاضر به آدمکشی هستند.
خب این همه، قسمتهای خوب ماجرا بود. ولی مثل ملک و مستغلات، در اینجا هم یکسری شروط وجود دارد. اولی، همان چیزیست که دربارهاش صحبت کردیم: لازم است که دانش، مهارت و تجربهای را داشته باشید که کسی برای یادگیریاش حاضر است پول بدهد. ولی خب خیلیها مایه و دانشی دارند که دیگران برای داشتنش حاضرند پول بدهند. اگر شما هم آن را دارید این کسبوکار به شما اجازه میدهد که از آن استفاده کنید و بهره ببرید.
در این مدل کسبوکاری هم شما به یک مقدار پول اولیه برای شروع احتیاج دارید؛ ولی احتمالا نه به آن اندازهای که فکر میکنید. من یک کسبوکار بازاریابی اطلاعاتی مولتی میلیون دلاری را با سرمایهی خیلی کمی ساختم. و شما اغلب میتوانید محصولاتتان را قبل از آنکه تولیدشان تکمیل شود به فروش برسانید. با این حال شما قطعا به مقداری پول برای بازاریابی محصولتان به مشتریهایتان احتیاج دارید. در ضمن احتیاج به توسعه و رشد یکسری مهارتهای خاص و به دستآوردن دانش و اطلاعات مهم و ضروری دارید. این دانش در دو زمینه خواهد بود. اول، جنبهی تولید چیزها: شما لازم است دربارهی ایمنکردن استودیو و ضبط سیدی و دیویدی، ساخت کتاب الکترونیکی و چگونگی دوبرابرکردن منابع، اطلاعات به دست آورید و همینطور لازم است جنبههای مختلف رشد و توسعهی یک محصول را هم درک کنید. شما نمیخواهید بدون اینکه تمام اطلاعات مهم و حیاتی دربارهی موضوعی را به دست آورده باشید، وارد کسبوکاری شوید.
یکی دیگر از زمینههای این مدل کسبوکاری که شما باید در آن مهارتهایتان را توسعه دهید، بازاریابیست. برای اینکه در این کسبوکار واقعا موفق باشید، باید دربارهی قانون کپیرایت، تبلیغات مستقیم، طراحی سایت، بستهبندی، قیمتگذاری و بقیهی مهارتهای مهم بازاریابی اطلاعات داشته باشید. بنابراین مثل ملک و مستغلات، این کسبوکار هم برای افراد مبتدی و نوپا نیست. ولی اگر مقداری پول برای سرمایهگذاری دارید و آمادهی یادگیری این مهارتها هستید، پاداشی که میگیرید خارقالعاده خواهد بود و میتوانید اهرم مالی را هم برای به دستآوردن ثروت بیشتری در آن به کار بگیرید.حالا اگر فکر میکنید که این همان مدل کسبوکاریست که میخواهید آن را دنبال کنید، تکالیفتان را خوب انجام دهید و آموزشهای لازم را در این زمینه کسب کنید.